English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

معرفی ۲۳۰ سایت متخلف برای بستن درگاه الکترونیکی آنها/اینماد ۱۸۰۰ سایت تعلیق شده است

تاکنون ای نماد 1800 کسب و کار تعلیق شده و دوباره تایید نشده که 230 مورد از این سایت ها به صورت غیرقانونی همچنان از اینماد استفاده می کنند که گزارش آنها نیز هفته پیش به بانک مرکزی داده شد تا درگاه الکترونیکی آنها را مسدود شود.

معرفی 230 سایت متخلف برای بستن درگاه الکترونیکی آنها/اینماد 1800 سایت تعلیق شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توسعه شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای تحت وب میزان تخلفات نیز در این حوزه بالا رفته است که برخی از این کسب و کارها همچون سکه ثامن به قدری گسترده بوده که میلیاردها تومان اموال مردم را ساقط کرده است، از این رو پرداختن به باگ های موجود در این کسب و کارها و ضعف های نظارتی از مهمترین رویکردهای این گزارش است.

در واقع امروز بیشترین تخلفاتی که در سایت ها و شبکه های اجتماعی رخ می دهد شامل فعالیت های غیرمتعارف است که فرد در نهایت از کاربران کلاهبرداری انجام می دهد، برای نمونه با عنوان هایی همچون فروش کالا و خدمات، اطلاعات کاربران را سرقت می کنند، یا اینکه با پوششی نسبتا قانونی به فعالیت های هرمی می پردازند، برای نمونه شرکتی با عنوان تلفیق هنر با سوء استفاده از نام حمایت از صنایع دستی به صورت شبکه ای عضو جمع آوری می کرد و با وعده درآمدزایی از کاربران سوء استفاده می کرد، یا سایتی به نام کندو با راه اندازی سامانه ای برای ثبت نام وام ازدواج مدعی است که شرایط دریافت وام ازدواج را برای مردم تسهیل می کند و از هر فرد 15 هزار تومان دریافت می کند. نکته مشترک همه این سایت ها این است که دارای مجوز ای نماد بوده اند، هرچند سایت تلفیق هنر به تازگی فیلتر شده، اما از این دست سایت ها کم نیستند.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک که متولی این بخش است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظارت بر فعالیت سایت ها تا چند ماه دیگر به صورت جدی تر پیگیری می شود، گفت: مهمترین مشکل امروز نبود یکپارچگی در بخش نظارت است و امروز ما به عنوان یکی از بخش های نظارتی به دنبال ارتقای نظارت و کاهش تخلفات این بخش هستیم و هیچگاه مدعی به صفر رسیدن آن نخواهیم بود.

علی رهبری با بیان اینکه طرح رتبه بندی سایت ها را در دستور کار داریم که می تواند میزان اعتماد مردم به این سایت ها را نشان دهد، افزود: هرگاه کاربری مطلع شود که میزان شکایت از یک سایت بیشتر از حد عرفی است و رضایت افراد را نیز حاصل نکرده، به طور قطع به آن سایت اعتماد نخواهد کرد. از طرف دیگر مردم باید تخلفات سایت ها را در مرکز تجارت الکترونیک ثبت کنند، تا مردم از مشکلات این سایت ها آگاهی پیدا کنند.

او با تاکید بر اینکه شاخص های اعطای ای نماد متفاوت از سایر شاخص های تخصصی حوزه اصلی است، افزود: برای نمونه یک کالایی که در حوزه مواد غذایی عرضه می شود، اگر استاندارد لازم را نداشته باشد یا کالای قاچاق باشد مرکز تجارت الکترونیک نمی تواند آن را تشخیص دهد، از این رو نظارت ها باید در بخش های تخصصی نیز انجام شود، بر همین اساس اطلاعات سایت ها در سامانه مرکز تجارت الکترونیک از سوی سایر دستگاه های نظارتی نیز قابل دسترس است و آن ها می توانند به تمام داده های مرکز دست پیدا کنند.

مجوز اینماد 1800 سایت باطل شده است

در حال حاضر بسیاری از سایت های تبلیغاتی و خرید و فروش با استفاده از مجوزهای همچون ای نماد دست به اقدامات غیرقانونی می زنند که تا زمانی که دستگاه نظارتی با سایر نهادها هماهنگی کند و برخورد کافی صورت بگیرد تعداد زیادی از مردم گرفتار فریبکاری های آنها می شوند و در نهایت پرونده در یک روند قانونی قرار می گیرد و اثر بازدارندگی برای جلوگیری از تخلفات این بخش به وجود نمی آورد و این روند ادامه می یابد.

مدیر سامانه جامع پایشگر هوشمند مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سامانه پایشگر هنوز مراحل آزمایشی خود را طی می کند، گفت: در شرایط کنونی سه سناریو تخلف مورد رصد قرار می گیرد که شامل؛ درگاه هایی با جعل ای نماد ، درگاه های با فروش کالا و خدمات غیرمجاز و درگاه های که ای نماد آن ها تعلیق شده، در دو روزه پایش شدند و هدف این است که میزان پایش در مدت زمان کوتاهی توسعه یابد و اگر تخلفی شناسایی شود تا 48 ساعت به کسب و کار فرصت داده می شود تا آن را برطرف کند و اگر همچنان ادامه یابد با آن ها برخورد خواهد شد.

سارا جامی با بیان اینکه مرکز تجارت الکترونیک می تواند ای نماد را از کسب و کار متخلف پس بگیرد، افزود: کسب و کارهای متخلف به بانک مرکزی و پلیس فتا معرفی می شوند، تا ضمن اینکه بانک مرکزی درگاه آن ها مسدود شود اجازه فعالیت در فضای مجازی نیز نداشته باشند.

او با تاکید بر اینکه تاکنون از سال 90 تاکنون ای نماد نزدیک به 1800 کسب و کار تعلیق شده و دوباره معتبر نشده است، اظهار کرد: برخی از سایت هایی که ای نماد آن ها تعلیق شده بود پس از رفع مشکل دوباره به فعالیت عادی خود برگشته اند، اما برخی از آن ها همچنان دارای مشکلاتی بوده اند، برای نمونه از 1800 کسب و کاری که اینماد آن ها باطل شده نزدیک به 230 کسب و کار به صورت غیرقانونی همچنان از ای نماد استفاده می کنند و گزارش آن ها نیز هفته پیش در نامه ای به بانک مرکزی داده شده تا درگاه الکترونیکی آن ها را مسدود شود.

براساس این گزارش، در سال های اخیر میزان تخلفات حوزه نت تا چندبرابر افزایش یافته و بارها داستانی نیز به این مقوله ورود کرده است، اما همچنان شاهد این هستیم که در خلاء نظارت هوشمند و یکپارچه همواره مردم قربانی فعالیت سایت های غیرمجاز می شوند و روزانه میلیون ها تومان از مردم کلاهبرداری و به دلیل گسترده بودند رسیدگی به این جرایم در فرایند بروکراسی اداری سرگردان می شود. با این حال مرکز تجارت الکترونیک اعلام کرده با هوشمند شدن نظارت ها مشکلات کنونی برطرف خواهد شد، حالا باید دید چه سرنوشتی در انتظار سایت های متخلف خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • m.h

    با سلام و عرض ادب
    خوب است انسان در مورد مطالبی که تخصص ندارد، نظر ندهد. امثال سایت شماها، تشویشی که در اذهان ایجاد می‌کند صدها برابر ضربه بیشتری می زند.
    اول بروید در سایت پرتال جامع علوم انسانی، چندتا مقاله علمی راجع به بازاریابی شبکه‌ای و هرمی و غیرهرمی بخوانید، بعد اظهار نظر کنید.
    باوجود خبرگزاریهایی مثل شماها، ایران ما بهتر از این نمی شود. با این اخبار غیر تخصصی، اول باید سایت شماها فیلتر و مسدود شود تا ایران یک روی آسایش ببیند.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه