English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

درآمدهای ایرانسل از کجاست؟/دست ارزش افزوده چطور آرام در جیب مخاطب می رود

یکی از ابزارهای اپراتور ایرانسل برای درآمدزایی استفاده از خدمات ارزش افزوده است که سالانه نزدیک به هزار میلیارد تومان است، اما جزئیاتی از چگونگی درآمدزایی آن منتشر نمی شود و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

درآمدهای ایرانسل از کجاست؟/دست ارزش افزوده چطور آرام در جیب مخاطب می رود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر نوشت: «شاید وقتش رسیده کل سرویس‌های ارزش افزوده را برای همیشه تعطیل کنیم. همچنین وی تأکید کرده: در مورد حق الناس هیچ خط قرمزی ندارم.» یکی از دغدغه های اپراتورها در سال های گذشته کاهش درآمد آن ها به دلیل افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی بود، زیرا مخاطبان نه تنها برای ارتباطات بین فردی از این اپلیکیشن ها استفاده می کردند، اطلاعات مورد نیاز خود را نیز به دست می آورند، از این رو اپراتوری مانند ایرانسل با ورود گسترده به خدمات ارزش افزوده به دنبال جلوگیری از کاهش درآمدهای خود برآمد. امروزه مسئولان این شرکت از درامد حاصل از خدمات ارزش افزوده دفاع می کنند و برای توجیه آن درآمد اپراتورهای خارجی در این بخش را مثال می زنند، اما یک تفاوت عمده وجود دارد که هیچ اشاره ای به آن نمی شود، برای آگاهی از کلیت این موضوع ابتدا این سوال باید پاسخ داده شود.

بیشتر بخوانید:

مرحله جدید هجمه به آذری جهرمی

چرا اپراتور ایرانسل گزارشی از درآمد حاصل از خدمات ارزش افزوده را منتشر نمی کند؟ تنها چند سال پیش یکی از این معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از درآمد هزار میلیارد تومانی ایرانسل در این بخش خبر داده بود و این تمام اطلاعاتی بوده که درباره درآمد این بخش ارائه شده است.

ایرانسل..

اما مشکل کجاست؟ سرویس ارزش افزوده پیامکی به سرویسی اطلاق می شود که هزینه پیامک های ارسال شده از مخاطب کسر می‌شود و اگر این هزینه با اطلاع مخاطب کسر شود کاملا قانونی و درست است، اما مشکل از آنجا بروز می کند که مخاطب به یکی از پیامک های حمایت از باشگاه هواداران ایرانسل پاسخ مثبت می دهد که به دو شکل 200 و 500 تومانی است. دیدگاه مخاطب یکبار حمایت از این سامانه و تیم محبوبش است ولی در واقع ایرانسل آن مخاطب را به عضویت آن سامانه درمی آورد و روزانه برای آن فرد پیامک هایی می فرستد که ارزش محتوایی چندانی هم ندارد و برای یک بازه زمانی یک ماه روزانه از 500 تومان به بالا از فرد هزینه دریافت می کند. این نمونه مشهودی از چگونگی استفاده از ناآگاهی مخاطب است و در تمام پیامک های ارزش افزوده از چنین شگردهای استفاده می شود. مسئله ای دیگر این است که این شرکت با وجود درآمدهای هنگفت از این خدمات ارزش افزوده همواره با شرکت های طرف قرارداد تامین محتوا مشکل پرداختی دارد یا باشگاه های فوتبالی که سامانه هواداری ایرانسل به اسم آن ها خدمات ارزش افزوده فعال می کند در تسویه های خود با این اپراتور چالش دارند. این در حالی است که رقم قرارداد این اپراتور با پرسپولیس بین 50 تا 55، با استقلال 40 تا 45 و با تراکتورسازی 20 تا 25 میلیارد تومان برای دو سال بوده که رقم قابل توجه است.

ایرانسل هواداری

شرکت های فعال در زیرمجموعه ایرانسل

عرضه این خدمات در قالب شرکت های تامین کنندگان محتوای ایرانسل باعث تشکیل و رشد شرکت های برای ارائه خدمات ارزش افزوده و تولید محتوا به اپراتور ایرانسل شده است، زیرا بعد از اشباع شدن فضای پیامکی ، اپلیکیشن ها به این فضا ورود پیدا کردند تا بتوانند سهمی قابل توجه و درست و حسابی از این بازار را داشته باشند که گاها موفق و گاها ناموفق بوده اند. اما بحث استفاده از خدمات ارزش افزوده میان کاربران و مشتریان اپراتور ها که اکثرا قربانی هزینه های هنگفتی شده اند که دلیل آن را به درستی نمی دانند. یکی از نمونه های آن؛ دانستنی‌های پزشکی به صورت روزانه هر پیام ۵۰ تومان – برای شروع عدد ۲ را ارسال کنید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر شماره فلان را ارسال کنید. در این وضعیت برای اطلاعات بیشتر بدون اینکه مخاطب مطلع باشد هزینه ای ولو بیشتر پرداخت می کند.

آرتاتل؛ تامین خدمات ارزش افزوده در بخش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و... روی سیم کارت های ایرانسل توسط شرکتی به نام «آرتاتل» صورت می گیرد. برگزاری مسابقات پیامکی، ارائه محصولات الکترونیکی و آهنگ های پیشواز به کاربران از دیگر خدمات این شرکت به کاربران سیم کارت های ایرانسل است.

ایران سیستم؛ این شرکت در بخش های گوناگون انفورماتیک و مخابرات و همچنین تجربه در ایجاد، توسعه و نگهداری رسانه های نوین اینترنتی مانند com.cloob ، com.mihanbog،com.Aparat و com.lenzor یکی از تامین کنندگان محتوای ایرانسل است. این شرکت با برند تجاری «تله کوله» برای ایرانسل فعالیت می کند.

بلوط؛ ایرانسل نیز با در اختیار گذاشتن امکانات فنی و پیگیری منظم برنامه ها به ارائه سرویس های مختلف کمک کرده است. به گفته مدیران شرکت بلوط ارتباط کیش ایرانسل به خاطر ایجاد فرصت های جدید، باعث ایجاد رقابت سالم در این بازار و افزایش کیفیت سرویس های خدمات ارزش افزوده در این حوزه شده است.

بییپ؛ اکـــوسیستم ویترین ایرانسل و شرکت رهنما که بخش فعالیت هایش در زمینه تلفن همراه با نام «بییپ» شناخته می شود،  تمرکز خود را در توسعه خدمات ارزش افزوده گذاشته. به گفته مدیران این شرکت، موفقیت کسب و کار شرکت رهنما پس از همکاری با ایرانسل در پروژه ویترین ظهور پیدا کرد. به گفته راهبران بییپ، درایت مدیریتی کلان در شرکت ایرانسل به همراه یک مدل تجاری مناسب وکارآمد، دلیل دیگر توسعه واحد موبایل شرکت رهنما و موفقیت این شرکت بوده است. به طوری که هم اکنون شرکت رهنما، واحدی مجزا به نام «بییپ» برای ارائه خدمات ارزش افزوده موبایل دایر کرده است.

صباسل آریا؛ سرویسی که خدمات متنوعی در بخش سرگرمی، آموزش، سلامت، خانواده، فرهنگ و... را به کاربرانش ارائه می کند.صباسل در مدت بسیار کوتاهی، 15 محصول الکترونیکی جدید و متفاوت را در حوزه های مختلف تلفن همراه به کاربران ایرانسلی عرضه کند و همچنین در فکر تولید محصولات دیگری نیز هست، همه این اتفاقات در سایه دریافت سود کلان از مشترکین ایرانسل اتفاق می افتاد.

 فناپ ؛ شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان یا فناپ بعنوان یکی از ارائه کنندگان خدمات نوین در حوزه فناوری اطلاعات بانکداری، یکی دیگر از همکاران شرکت ایرانسل است. این شرکت همکاری خود با ایرانسل در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده را از سال ٨٩ آغاز کرده و در طول چهار سال همکاری، سبد محصولات نوین خود را با بکار گیری خدمات نوین ایرانسل در حوزه تلفن همراه، تکمیل نموده و توانسته است محصولات و خدمات متنوعی مانند سامانه ی امپاد ،(سامانه های هواداری و خدمات ارزش افزوده سازمانی 0XRM Mobile و درگاه ارائه ی خدمات ایرانسل مبتنی بر #...*720 *را تولید و به کاربران عرضه کند.

اپسان؛ به عنوان عرضه کننده خدمات الکترونیک و محتوای تلفن همراه، در سال ١٣٩٠ تاسیس کرد. اپسان در طول یک سال فعالیت خود با رشدی سریع در کنار ایرانسل توانسته است جایگاه خود را در ارائه خدمات ارزش افزوده متنوع پیدا کرده و با تمرکز بر محصولات ورزشی، سلامت و آموزشی، پل ارتباطی مناسبی با شرکت ها و سازمان ها برای بازتعریف محتوا و خدمات ارزش افزوده در بستر سازمان ایجاد کند.

کارینا؛ شرکت راهکارهای همراه کارینا، یکی دیگر از فعالان تولید محتوا بر بستر تلفن همراه است. این شرکت که از سال ١٣٨٨ شروع به فعالیت کرده است، با هدف اصلی عرضه سرویس های ارزش افزوده بر بستر شبکه های همراه تاسیس شد. این شرکت توانست با حمایت و پشتیبانی ایرانسل، سرویس های پیامکی، آهنگ های پیشواز، سرویس های پیشخوان، نرم افزارهای کاربردی موبایل و سرویس های مبتنی بر موقعیت را به کاربران ایرانسل ارائه کند.

یارا؛ اپلیکیشنی برای پازل های ماجراجویانه، بازی های کلاسیک، بازی های استراتژیک و... از جمله تولیدات این شرکت است. این شرکت همچنین در زمینه تولید محتوای صوتی و Multimedia نیز فعالیت دارد.

شفاف سازی ایرانسل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بر اساس قانون، نظارت بر محتوای سرویس‌ های پیامکی و ارزش افزوده به عهده وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که به نظر می رسد در مجبور کردن این اپراتور برای درافت گزارش چندان موفق عمل نشده است، از این رو با توجه به شیوع اپلیکیشن‌ های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده با عنوان‌ های تبلیغاتی مختلف در پیام رسان‌ ها و عضویت برخی از مردم و در نتیجه کسر هزینه به صورت نامحسوس به مردم توصیه می‌ شود تا با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* نسبت به بررسی عضویت شماره تلفن همراه در سرویس‌های ارزش افزوده اقدام کنند و در صورتی که در یک سرویس عضو هستند و اطلاعی ندارند به سامانه ۱۹۵ برای شکایت و پیگیری‌ های بیشتر اطلاع دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه