English

جدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران در ۳ ماهه سال ۹۸

جدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران در سه ماهه ابتدایی سال 98 توسط اتاق بازرگانی تهران منتشر شد.

جدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران در 3 ماهه سال 98

به گزارش خبرگزاری موج، اتاق بازرگانی تهران جدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته در سه ماهه ابتدایی سال جاری ایران حدود  ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته و در مقابل حدودا ۱۰ میلیارد دلار نیز واردات داشته است. به این ترتیب آمار تراز تجاری کشور با ایستادن در رقم مثبت یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار، مثبت است.

طبق ارزیابی‌های انجام شده میزان مثبت بودن تراز تجاری کشور در سه ماهه ابتدایی امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، بالاتر بوده است. در ماه‌هایی که از سال جاری گذشت، اصلی‌ترین مقصد صادراتی ایران، چین بوده است. این کشور آسیایی در ماه‌های گذشته ۲.۶ میلیارد دلار واردات از ایران داشته است و به این ترتیب بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است. پس از چین، عراق با ۲.۴ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۲ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۹۲۹ میلیون دلار و افغانستان با ۵۳۵ میلیون دلار، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

مهم‌ترین اتفاقی که در مقاصد صادراتی ایران رخ داده، جابه‌جایی قابل توجه جایگاه ترکیه است. این همسایه غربی در سال ۹۷ حتی در فهرست پنج مقصد اصلی صادراتی ایران نبود اما در سال جاری به سومین رتبه ارتقاء پیدا کرده است. دلیل این اتفاق افزایش ۵ برابری صادرات ایران به ترکیه در قیاس با مدت مشابه سال قبل است.

در کنار آمار مثبت در تجارت با ترکیه، میزان صادرات ایران به امارات متحده عربی کاهشی ۵۶ درصدی و به افغانستان کاهشی ۳۲ درصدی را تجربه کرده است. با این حال همچنان امارات در میان کشورهایی است که بیشترین واردات را به ایران انجام می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهد در سه ماهه ابتدایی سال ۹۸، چین با صادرات ۲.۳ میلیارد دلار اصلی‌ترین مبدا وارداتی کالاها به ایران بوده و پس از آن امارات با ۱.۵ میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۳ میلیارد دلار، هند با ۱.۲ میلیارد دلار و آلمان با ۵۱۴ میلیون دلار، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه در این آمار مثبت بودن تراز تجاری ایران در مبادله با چین است.

در کنار آن، کره جنوبی نیز که در سال ۹۷ جزو پنج کشور اصلی صادرکننده کالا به ایران بوده، در سال جاری از این فهرست خارج شده و هندوستان جای آن را گرفته است. همچنین در این مدت میزان واردات کالای ایران از ترکیه افزایش یافته اما واردات از چین، امارات متحده عربی و آلمان کاهشی شده است.

همانطور که در آمارهای پیشین ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت مشخص بود، در سال جاری اردیبهشت ماه بیشترین فعالیت را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب در دومین ماه بهار سال جاری ارزش صادرات کالایی ایران به حدود ۶ میلیارد دلار رسیده که نسبت به فروردین افزایشی دو برابری را نشان می‌دهد. همچنین در خرداد سال ۹۸، ایران حدود ۳ میلیارد  دلار صادرات غیرنفتی داشته که کاهشی ۲۰  درصدی را نسبت به خرداد سال قبل نشان می‌دهد.

واردات کالا نیز در اردیبهشت ماه بالاترین عدد را ثبت کرده هر چند که در قیاس با اردیبهشت سال ۹۷، کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد. در خرداد نیز ایران ۳.۵ میلیارد دلار واردات داشته که در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

آنچه در آمار تجارت خرداد ماه اهمیت دارد، بالا رفتن ارزش واردات در قیاس با صادرات است.

روند فعلی صادرات کالاهای ایرانی نشان می‌دهد که در اردیبهشت ۹۸ بالاترین آمار به ثبت رسیده که در قیاس با فروردین افزایشی ۲.۵ برابری را نشان می‌دهد. در حوزه واردات نیز بالاترین آمار وزنی همچنان به اردیبهشت اختصاص دارد. متوسط قیمت صادرات کالای ایرانی در سه ماه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته و از ۴۳۳ دلار بر تن در سال ۹۷ به ۳۰۶ دلار بر تن در سال ۹۸ رسیده است. در حوزه واردات نیز ارزش کالاها کاهشی حدود ۲۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • قشقایی

    صادرات اقلام مصرفی که در داخل باعث گرانی میشودهیچ کار مثبتی نیست .وواردات لوازم آرایشی وپوستیژ وسنگ پا وکالای بنجل هم هنر نیست.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی