English

ایرج ندیمی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

ظرفیت های مناطق آزاد فراتر از سرزمین اصلی است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یکی از رویکردها در اقتصاد کشور دستیابی به توسعه از طریق تقویت مناطق آزاد است، از این رو برنامه های برای پروژه ها مناطق آزاد داریم اما موضوعی که وجود دارد این است که نمی توان برنامه ای را بدون سرمایه اجرا کرد.

ظرفیت های مناطق آزاد فراتر از سرزمین اصلی است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قابلیت مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی بسیار بالاتر است اما در حال حاضر محدوده تحریم ها قرار دارند، گفت: به طور قطع این مناطق می توانند در شرایط کنونی به اقتصادی کشور کمک کنند، اما اینکه گفته شود مناطق آزاد حیات خلوت تحریم ها باشند و مبادلات بانکی به راحتی در این مناطق انجام خواهد شد این‌گونه نیست، چراکه در شرایط کنونی تحریم ها ابزارهای مالی بین المللی را تحت تاثیر قرار داده و این تنها شامل مناطق آزاد نیست.

ایرج ندیمی با بیان اینکه در حال حاضر هدف‌گذاری که برای اقتصاد کشور داریم، تصریح کرد: یکی از رویکردها در اقتصاد کشور دستیابی به توسعه از طریق تقویت مناطق آزاد است، از این رو برنامه های برای پروژه ها مناطق آزاد داریم اما موضوعی که وجود دارد این است که نمی توان برنامه ای را بدون سرمایه اجرا کرد، چراکه امروز به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت توان چندانی برای تأمین مالی پروژه های این بخش را ندارد.

او با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در پروژه ها به وضعیت بازار نگاه می کند، تصریح کرد: به طور قطع اگر برای هر کالایی تقاضا به‌اندازه کافی وجود داشته باشد، بخش خصوصی نیز در سرمایه‌گذاری‌های جدید مشارکت خواهد کرد، اما اگر میزان تقاضا کمتر از عرضه باشد دیگر تفاوت چندانی ندارد که این پروژه در کجا اجرا شده است. اما به طور کلی می توان گفت مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی ظرفیت بالاتر برای دستیابی به هدف‌گذاری‌های تولید صادرات محور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر مناطق آزاد کشور از شرایط مساعدی برای جذب سرمایه‌گذاری برخوردار هستند، اما از آنجایی که مبادلات بانکی بین المللی محدود شده، سرمایه گذاری خارجی کاهش یافته و توسعه این مناطق به سرمایه های داخلی گره خورده است. از این رو سیاست های دولت برای دستیابی به این هدف از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه