English

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی؛

فلسفه تشکیل جهاد سازندگی محرمیت زدایی بود

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: آبادانی، مبارزه با فقر، تلاش برای محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستایی، استقلال و خودکفایی، ابلاغ پیام اسلام و انقلاب به قشر محروم جامعه، فلسفه تشکیل جهاد بود و مجموعه ای از نیروهای مخلص و فداکار گرد هم جمع شدند و بدون توجه به زمان و اینکه این اقدامات وظیفه کیست، مشکلات را برطرف کردند.

فلسفه تشکیل جهاد سازندگی محرمیت زدایی بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی و هفته جهاد کشاورزی ، گفت: با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ تشکیل شد  و فردا به منظور قدردانی از زحمات جهادگران و زنده نگهداشتن یاد جهاد و ارزش هایی که این نهاد ایجاد کرد،  مراسمی در کنار گلزار شهدای جهاد سازندگی در بهشت زهرا (س) و مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی ، جهاد سازندگی را بهانه ای برای ایجاد یک جریان فرهنگی و نهادی ارزشی که از بطن و متن انقلاب جوشید دانست و افزود: در دورانی که کمبودها، نقص ها و ضعف ها در نقاط مختلف کشورمان خودنمایی می کرد، امام راحل برای پاسخگویی به این نیاز و جبران کاستی ها و نقص ها، فرمان تاسیس نهاد جهاد سازندگی را صادر کرد.

او با اشاره به اینکه «نهال جهاد سازندگی در زمین انقلاب غرس شد» تصریح کرد: جهاد سازندگی بر مبنای تفکر انقلابی و به منظور پاسخگویی به بخشی از انتظارات جامعه از انقلاب اسلامی و بر اساس یک انتظار مردمی، از متن انقلاب به وجود آمد و تشکیل شد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: آبادانی، مبارزه با فقر، تلاش برای محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستایی، استقلال و خودکفایی، ابلاغ پیام اسلام و انقلاب به قشر محروم جامعه، فلسفه تشکیل جهاد بود و مجموعه ای از نیروهای مخلص و فداکار گرد هم جمع شدند و بدون توجه به زمان و اینکه این اقدامات وظیفه کیست، مشکلات را برطرف کردند.

تقوی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: جهاد همچنان زنده است و حضور دارد، هنوز کارها و اقدامات جهاد را مردم زمزمه می کنند و شیرینی آن را در کام خود احساس می کنند و در ذهن مردم روستاها، همچنان نام و یاد جهاد وجود دارد.

وی به اقدامات جهاد سازندگی در مناطق محروم و روستایی اشاره کرد و افزود: وظایف، اقدامات و خدمات جهاد سازندگی به اندازه ۱۳ وزارتخانه بود و بخش هایی مثل بهداشت و درمان، عمران و راه، بازرگانی، آب و برق، کشاورزی، فرهنگی و عقیدتی و... را پوشش می داد و بر اساس آن اقدامات، مدیریت جهادی شکل گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوالی، با اشاره به طرح احیاء جهاد سازندگی گفت: در بدو فعالیتم در این حوزه، احساس کردم که نیاز به زنده کردن جهاد سازندگی وجود دارد و بر این اساس نشست هایی را با برخی از دست اندرکاران و پیشکسوتان جهاد سازندگی داشتیم و نامه نگاری هایی نیز خدمت مقام معظم رهبری داشتیم. از آنجا که معظم له با هر نوع توسعه تشکیلاتی مخالف هستند، برنامه ریزی و بررسی ها بر این محور بود که چگونه می توان چنین مجموعه ای را به صورت غیر دولتی و مردمی ایجاد کرد که خدمات و اقداماتش در قالب سال ۵۸ نباشد و با توجه به نیاز امروز جامعه ما تعریف شود. چرا که در سال ۵۸ ، آبرسانی، برق رسانی، جاده سازی و مدرسه سازی نیاز مناطق روستایی کشور بود و امروز رونق تولید و ایجاد اشتغال نیاز است.

او تصریح کرد: بر اساس کاری دقیق و مطالعه شده این طرح دو روز پیش آماده و نهایی شده است، دولتی نیست و اتکای آن به مردم است. توسعه تشکیلاتی نداریم و پیشنهاداتی ارائه شده است که چگونه می توان از امکانات استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تجارت حلال افزود: ارتقا کیفیت و کمیت تغذیه در هر کشور، نشان از رشد آن جامعه است. امنیت غذایی در دو بعد بهداشتی و سلامت با محوریت سازمان دامپزشکی (بیماری های دام و طیور) و در معیارهای اسلامی (حلال و حرام) مورد توجه است. امروز تجارت حلال یک جریان جهانی است که تبلیغ اسلام نیز محسوب می شود و حتی استقبال کشورهای اسلامی نیز از محصولاتش زیاد است و گردش مالی آن برابر ۴ هزار میلیارد دلار دارد اما به دلیل آشفتگی و عدم تمرکز سیاستگذاری و برنامه ریزی در این حوزه و تعدد مراکز تصمیم گیری و اجرا، سهم کشور ما زیر یک درصد از بازار حلال است و در زمینه تجارت حلال توفیقی نداشته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات و خدمات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این وزارتخانه، وزارت معیشت مردم است و در طول شبانه روز مردم بر سفره ای نشسته اند که کالاهای این وزارتخانه در آن وجود دارد. وزارتخانه ای به تمام معنا علمی و تحقیقاتی که بیش از ۵ هزار محقق در حال بررسی به منظور بهبود کیفیت و کمیت تولید براساس دانش روز هستند.

وی افزایش تولید در واحد سطح، توسعه کشت گلخانه ای، اصلاح نژاد دام، پرورش ماهی در قفس را بخشی از خدمات مهم این وزارتخانه دانست و ضمن ارائه آماری از رشد تولیدات بخش کشاورزی در چهل سال گذشته، به رونق تولید و خودکفایی کشور در تولید محصولات اساسی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای تاسیس وزارت بازرگانی، باید به گونه ای باشد که به تولید داخلی صدمه ای وارد نشود و وزارت بازرگانی به وزارت واردات تبدیل نشود زیرا واردات بیش از اندازه محصولات کشاورزی و ارزاق عمومی می تواند باعث از بین رفتن تولید داخلی و بنیان های اقتصادی کشور شود.

سید رضا تقوی با اعلام اینکه در حال حاضر در بازار هیچ کمبودی از محصولات غذایی مردم وجود ندارد و ذخیره کالاهای اساسی نیز در انبارها به اندازه کافی وجود دارد، به برنامه ریزی صحیح برای تولید محصول بر مبنای نیاز بازار اشاره کرد و گفت: تفکیک نیاز داخل کشور از محصولات صادراتی، باعث رونق تولید شده و از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری می کند.

 
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه