English

پیش‌بینی قیمت طلا/افزایش قیمت طلا التهاب ارزی و موقتی است

در دو روز گذشته قیمت دلار به 15500 تومان افزایش یافته و قیمت هر سکه طلا به 5 میلیون و 100 هزار تومان رسید، در حالی که روز یک‌شنبه قیمت جهانی به دلیل تعطیلات کاهش داشته و با بازار ایران که قیمت ها روند صعودی داشته اند کاملا متفاوت بوده است. در حال حاضر به دلیل آغاز ماه رمضان پیش بینی می شود دولت برای جلوگیری از تورم بازار قیمت ارز را کنترل کند.

پیش‌بینی قیمت طلا/افزایش قیمت طلا التهاب ارزی و موقتی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار طلا در یک هفته اخیر نیز با رشد چشمگیری همراه شده، به طوری که از 4 میلیون 700 هزار تومان به 5 میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود، هرچند امروز روندی کاهشی گرفته، به طور کلی این روند متأثر از افزایش قیمت دلار بود که از کانال 14 هزار تومان به 15 هزار تومان صعود کرده است. نکته جالب توجه این است که در شرایط کنونی قیمت جهانی طلا رو به کاهش بوده که حکایت از این موضوع دارد که بازار داخلی ایران تنها در افزایش قیمت ها از بازار جهانی به‌شدت تبعیت می دهد و به دلیل اینکه کاهش قیمت ها در التهابات داخلی گم می شود، هیچ‌گاه روند مشابهی در قیمت بازار داخلی و بین‌المللی دیده نمی شود. کارشناسان معتقدند روند تغییر قیمت طلا قابل پیش‌بینی نیست و از آنجایی که بازار ارز ملتهب شده تا دولت تصمیم جدی برای کنترل ارز نگیرد این افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت.

یک عضو انجمن صنعت طلا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار طلا دچار التهاب شده است، گفت: مردم به دنبال این هستند در شرایط کنونی که اقتصاد راکد است دارایی آن ها ارزش‌افزوده بگیرد، چراکه بخشی از مردم امروز کسب و کار خوبی ندارند و می خواهند از طریق بازار طلا کسب درآمد کنند، بنابراین این روزها هر دقیقه با من تماس می گیرند و اطلاعاتی از وضعیت بازار می گیرد.

عبادالله محمدولی با بیان اینکه عده ای دلال بازار را داغ می کنند، افزود: این افراد با سرمایه های سنگین وارد بازار می شوند و قیمت ها را ملتهب می کنند، به همین دلیل تاثیرگذاری خود را در بازار دارند.

او با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیشترین تقاضا برای طلای آبشده و سکه است، تصریح کرد: به طور کلی تقاضا برای سکه طلا نسبت به فروردین تا اردیبهشت بیشتر شده و به نظر می رسد این حباب ادامه داشته باشد، زیرا در شرایط کنونی دولت برنامه ای برای کنترل قیمت ارز ارائه نکرده است.

محمدولی با تأکید بر اینکه قیمت طلا بر اساس دلار تعیین می شود، تصریح کرد: هر تغییری در بازار دلار رخ دهد واکنش آن در بازار مشهود است و از آنجایی که درآمدهای ارزی کشور محدود شده، این تغییرات روی بازار ارز و در نهایت بازار طلا تأثیر گذاشته است. بنابراین از آنجایی که امروز ایران به بازار نفت وابسته شده، واکنش های سیاسی نیز به این تغییرات بازار دامن می زند.

نقد شوندگی طلا عامل جذب سرمایه

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه قیمت جهانی طلا رو به کاهش است و در مقابل بازار داخلی روند صعودی دارد، گفت: با توجه به اینکه به ماه رمضان نزدیک شده ایم، خرید و فروش طلا در بازار به شدت کاهش یافته و این افزایش قیمت اخیر طلا تنها در نتیجه تغییر قیمت ارز بوده است.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه از روز شنبه در بازار طلا تغییرات متفاوتی در بازار ایجاد شده است، افزود: در دو روز گذشته قیمت دلار به 15500 تومان افزایش یافته و قیمت هر سکه طلا نیز روز شنبه به 5 میلیون و 100 هزار تومان رسید، در حالی که روز یک‌شنبه قیمت جهانی به دلیل تعطیلات کاهش داشته است و با بازار ایران که قیمت ها روند صعودی داشته اند بسیار متفاوت بوده است.

او با تأکید بر اینکه قیمت طلا در ماه های آینده قابل پیش بینی نیست، گفت: هرچند بازار جهانی با ثبات قیمت همراه است، اما نرخ دلار در ایران قیمت طلا را تحت تأثیر قرار می دهد. البته کاهش تقاضا در بازار طلا در قیمت آن را تغییر ایجاد نمی کند، زیرا عرضه در این بازار متناسب با واردات خواهد بود، اما عرضه سکه به دلیل اینکه در اختیار بانک مرکزی است، در نتیجه تغییر عرضه کاهش یا افزایش می یابد و اگر بازار با کمبود سکه مواجه شود قیمت سکه صعودی خواهد گرفت.

کشتی آرا با نگاهی به دورنمای بازار طلا در ایران اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه ها از بازار طلا به سمت بازار مسکن حرکت کرده است، البته با این حال امروز طلا بیشترین قدرت نقد شوندگی دارد و سرمایه گذاری در هیچ از بازارها نمی تواند به سرعت طلا به پول نقد تبدیل شود، به همین دلیل در شرایط مختلف اقتصادی تقاضا برای خرید طلا وجود دارد، زیرا باعث می شود سرمایه های این بخش افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، افزایش قیمت ارز در بازار به طور مستقیم روی بازار فلزات به ویژه طلا تأثیر مستقیم گذاشته است، اما این تورم به‌تازگی اتفاق افتاده و هنوز تأثیر آن در بازار اقلام مصرفی مردم نمایان نشده و در ادامه ممکن است تورم جدیدی در قیمت کالا به وجود بیاورد که به دلیل اینکه در ابتدای ماه رمضان هستیم این تغییر قیمت ها فشار بیشتری روی مردم به وجود می آورد، از این رو دولت باید در بازار ارز مداخله جدی بگیرد و این مساله کاملاً محتمل است، بنابراین به نظر می رسد قیمت ارز و طلا در یک هفته آینده روند کاهشی را آغاز کنند.

بیشتر بخوانیم؛

پیش بینی قیمت دلار/نمودار قیمت ارز سینوسی نخواهد بود

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه