English

اردکانیان:

تمامی سدهای کشور در وضعیت کاملا پایدار هستند

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تمامی سدهای کشور در وضعیت کاملا پایدار هستند، گفت: تمامی سدهای بزرگ و مهم ایران به ویژه در استان خوزستان که در معرض سیلاب‌های ورودی قابل ملاحظه‌ای هستند به صورت شبانه روز در حال پایش هستند.

تمامی سدهای کشور در وضعیت کاملا پایدار هستند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان وزیر نیرو در برنامه نگاه یک تاکید کرد: شدت، مدت و وسعت بارندگی‌ های اخیر موجب بروز سیلاب‌های شدید در کشور شده است،  این سیلاب‌ها به لحاظ وسعت حدود 23 استان کشور را درگیر کرده بود که از این حیث بسیار بی‌نظیر بوده است.

وی یادآور شد: نیمه نخست فروردین‌ماه سال گذشته تنها سه میلمیتر بارندگی در کشور به ثبت رسیده بود که این رقم در نیمه فروردین‌ماه سال جاری بیش از 57 میلیمتر بوده است. به تعبیری بارندگی‌های نیمه فرودین‌ماه امسال 19 برابر مدت مشابه سال گذشته و حدود سه برابر میانگین بلندمدت بوده است که از این حیث شدت بارندگی‌های اخیر در کشور نیز بی‌نظیر بوده است.

وزیر نیرو افزود: افزایش بی‌سابقه بارندگی‌ها در کشور موجب شده است تا میزان نزولات سال آبی جاری حدود 174 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 45 درصد نسبت به میانگین پنجاه ساله افزایش داشته باشد که عمده این بارندگی‌ها مربوط به همین مقاطع زمانی اخیر بوده است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه حدود 40 درصد کل آب ورودی سدهای کشور در سال آبی جاری مربوط به 20 روز ابتدایی فروردین‌ماه بوده است، ادامه داد: ذخیره فعلی سدهای کشور به 51 میلیارد مترمکعب رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته کمتر از 14 میلیارد مترمکعب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد ساخت یک سد جدید به مراتب ارزان‌تر از رسوب‌برداری از این سازه است، عنوان کرد: حجم سد دز 2.6 میلیارد مترمکعب است ولی این سازه توانسته است در پی سیلاب‌های اخیر حدود 9 میلیارد مترمکعب آب ورودی را در مخزن خود مدیریت و سه برابر حجم مخزن خود خروجی داشته باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه حوضه آبریز کارون بزرگ 52 برابر سال گذشته بارندگی داشته است، ادامه داد: سد کرخه نیز در طی این مدت توانسته است سیلابی با پیک لحظه‌ای هشت هزار و 400 مترمکعب در ثانیه را مهار کرده و مانع از بروز خسارت‌های بسیار جدی در پایین دست شود.

اردکانیان به آخرین آب و برق مناطق سیل زده کشور اشاره کرد و گفت: در پی وقوع سیلاب اخیر در کشور برق دو هزار و 400 روستا به دلیل آسیب‌های شبکه توزیع، پست‌های برق، خطوط انتقال و... قطع شده و 650 میلیارد تومان نیز به صنعت برق خسارت وارد شده بود که در حال حاضر تنها 35 روستا به دلیل عدم وجود راه دسترسی با قطعی برق مواجه هستند.

وی با اشاره به قطعی آب سه هزار و 800 روستا به دلیل وقوع سیلاب اخیر در کشور، ادامه داد: سیل چند هفته اخیر بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان به تاسیسات آب و فاضلاب خسارت وارد کرده است ولی با این وجود در حال حاضر نیز با تلاش بی‌وقفه تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو تنها 52 روستا با قطعی آب مواجه هستند.

وزیر نیرو با اشاره به خسارت 250 میلیارد تومانی سیلاب به بندها و سدهای شرکت‌های آب منطقه‌ای گفت: وقوع سیلاب اخیر در کشور بیش از دو هزار و 100 میلیارد تومان به تاسیسات آب و برق کشور خسارت وارد کرده است ولی با این وجود عملکرد مناسب همکاران ما در اقصی نقاط کشور باعث شده است تا در حال حاضر تنها 1.5 درصد روستاهای سیل‌زده یاد شده با مشکل قطعی آب و 1.5 درصد روستاهای سیل‌زده با قطعی برق مواجه باشند.

وی در خصوص ذخیره برفی موجود در کشور، گفت: در حال حاضر ذخایر برف تمامی حوضه‌های آبریز کشور دقیقا برآورد نشده است ولی در ارتفاعات مشرف به رودخانه کرخه حدود 6 هزار کیلومترمربع برف وجود دارد و این رقم در حوضه کارون بزرگ حدود 9 هزار کیلومتر مربع است که آب معادل آن 1.5میلیارد مترمکعب خواهد بود.

اردکانیان با تاکید بر اینکه تمامی سدهای کشور در وضعیت کاملا پایدار هستند، تصریح کرد: تمامی سدهای بزرگ و مهم ایران به ویژه در استان خوزستان که در معرض سیلاب‌های ورودی قابل ملاحظه‌ای هستند به صورت شبانه روز در حال پایش هستند که تمامی اطلاعات ثبت شده در مراکز پایش حاکی از وضعیت مناسب و مطلوب سدها دارد و از این حیث جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش 62 درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در حاضر حدود 76 درصد مخازن سدهای کشور نیز پر است و بخشی از مخازن سدها نیز برای کنترل سیلاب‌های پیش‌رو خالی نگه داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه