English

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

استراتژی رونق اقتصادی از مجرای مناطق آزاد

جواد صلاحی گفت: در حال حاضر به دلیل تحریم ها ارتباط ایران با خارج از کشور کاهش یافته که با بهره گیری از پتانسیل های مرزی از طریق مناطق آزاد می توانیم استراتژی رونق اقتصادی را با تعاملات منطقه ای ارتقا دهیم.

استراتژی رونق اقتصادی از مجرای مناطق آزاد

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه ایران به جمعیتی حدود 400 میلیـون نفـر دسترسی دارد، گفت: مناطق آزاد از یک سو ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به ترانزیت منطقه ای دارند و از سوی دیگر می تواند با تقویت تولید، بازار این کشورها را در اختیار بگیرد، حالا با توجه به اینکه ایران در تحریم به سر می برد، تقویت تولید و تجارت در نوار مزری کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می تواند به ورود به این بازارها کمک کند، چراکه صادرات از این مناطق علاوه بر اینکه با هزینه کمتر حمل و نقل همراه است به دلیل معافیت های مالیاتی می تواند رقابت پذیری بالاتری نیز داشته باشد.

جواد صلاحی با بیان اینکه مناطق آزاد قابلیت بالایی برای جذب سرمایه دارد، افزود: این مناطق با اسـتفاده از مزایـایی ماننـد بخشـودگی مالیـاتی، عـوارض گمرکـی و معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات، بـا جـذب سـرمایه خـارجی و جـذب تکنولـوژی مـدرن، امکانات کسب درآمدهای ارزی را فراهم می آورد. از طرف دیگر این مناطق دارای قابلیت های بالقوه هستند که می توانند جـذب سـرمایه، را به حداکثر ممکن برسـانند.

او با اشاره به اینکه کشورهای منطقه خلیج فارس دارای درآمـدهای نفتـی سرشاری هستند، تصریح کرد: در این منطقه بازار مصرف بسیار خوبی وجود دارد به همین دلیل کشورهای صنعتی به دنبال تصاحب این بازار هستند، از این رو ایران می تواند با ظرفیت های موجود و دعوت از سرمایه گذاران، محصولات مورد نیاز خاورمیانه را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تولید و عرضه کند.

صلاحی با بیان اینکه در منطقه ذخایر معدنی مناسبی وجود دارد، گفت: همکاری های بین المللی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مـی توانـد موجـب جلـب سـرمایه خارجی، انتقـال تکنولوژی، آموزش نیروی انسـانی و ... شود که به عنوان مهمترین بستر توسعه اقتصادی می توانند عمل کنند، از این رو دستیابی بـه رونق اقتصـادی با استراتژی تاکید بر صادرات می تواند از مجرای مناطق آزاد رخ دهد.

این کارشناس اقتصادی با نگاهی به مبنای توسعه کشورهای در حـال توسـعه اظهار کرد: در حال حاضر ایران به دلیل تحریم ها با محدودیت های زیادی مواجه است، از اینرو بـرای توسـعه اقتصـادی باید از امکانات و ظرفیت های داخلی حداکثر استفاده را بکند. از این رو منطقـه آزاد به عنوان ابزاری که می توانند تا حدودی کمبودها را جبران کند، باید در راستای ارتقای برتری های بالقوه ملی بکار برود تا این ظرفیت ها بالفعل شوند و مانند پل ارتباطی بین اقتصاد داخلی و اقتصاد خارجی عمل کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی