English

محدود شدن اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل، تحریمی که توسط خود فروختگان شبکه من و تو صورت گرفت

در روزهای پایانی هفته ای که گذشت دسترسی بسیاری از برنامه‌های ایرانی مبتنی بر IOS با محدودیت هایی روبرو شد، صاحبان این اپلیکیشن‌ها، محدود شدن اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل را علت قطع دسترسی عنوان کرده‌اند و برخی آن را تحریم جدید اپل برای کاربران ایرانی دانسته‌اند.

محدود شدن اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل، تحریمی که توسط خود فروختگان شبکه من و تو صورت گرفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در روزهای پایانی هفته ای که گذشت دسترسی بسیاری از برنامه‌های ایرانی ازجمله: اسنپ، تپسی، آپ و...  روی سیستم عامل اپل، برای کاربران این دسته نرم افزارها قطع شده است.

از یکی دو روز گذشته اغلب برنامه‌های مطرح ایرانی برای کاربران IOS از دسترس خارج شده‌اند و مالکین این اپلیکیشن‌ها نسخه جایگزینی را برای کاربران معرفی کرده‌اند.

صاحبان این اپلیکیشن‌ها، محدود شدن اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل را علت قطع دسترسی عنوان کرده‌اند و برخی آن را تحریم جدید اپل برای کاربران ایرانی دانسته‌اند.

این موضوع که با واکنش زیادی همراه بوده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سوی ‌‌‌‌متخصصان و فعالان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صنعت IT بررسی شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

یک فعال بازار کسب  و کار اینترنتی در این باره توضیح داد و گفت: دو راه برای ارائه اپلیکیشن‌ در IOS وجود دارد؛ نخست اینکه قبلاً اپلیکیشن در اپ‌استور اپل بارگذاری شود و دوم اینکه لایسنس سازمانی (Enterprise License) (گواهی توسعه‌دهنده سازمانی) دریافت کند که پس از قطع لایسنس اپلیکیشن‌های ایرانی در سال گذشته آنها برای ادامه فعالیت به روش دوم متوسل شدند که البته همه به ریسک استفاده از این روش آگاه بودند، زیرا اپل صراحتاً در قوانین خود اعلام کرده که اگر از لایسنس سازمانی استفاده غیرمجاز شود، آن را باطل می‌کند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همان طور که این امکان توسط هر شرکتی در هر کشوری قابل استفاده بود، می‌توانست مورد استفاده غیرقانونی و مورد برخورد احتمالی اپل قرار بگیرد اما در اغلب شرکت‌ها نیاز به استفاده غیرمجاز از لایسنس سازمانی نبوده و در ایران سرویس‌دهنده‌ها به دلیل تحریم ناگزیر به استفاده از این روش بودند. البته برخی فعالان حوزه IT معتقدند در نتیجه اعمال مقررات اخیر اپل بعضی از شرکت‌ها ازجمله فیس‌بوک نیز از محدودیت شدید دسترسی متأثر شده‌اند.

بنا بر اطلاعات قبلی در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های خارجی گزارش‌هایی از استفاده‌های غیرمجاز از گواهی سازمانی اپل منتشر کرده بودند و اپل در واکنشی اعلام کرده بود که نسبت به دسترسی‌های غیرقانونی عکس‌العمل نشان خواهد داد.

لیست محدود سازی از طریق شبکه معاند من و تو ارایه شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه اظهار کرد: خبرنگار یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای ضد ایرانی و معاند [شبکه من‌وتو]، لیستی از اپلیکیشن‌های ایرانی را برای محدود‌سازی تهیه کرده و در اختیار اپل قرار داده است.

وی از اینکه برخی از ایرانیان، این طور زندگی هموطنان خود را تحت فشار مضاعف قرار می‌دهند، اظهار تأسف کرده است.

معاون حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز اقدام اخیر اپل درباره محدودسازی برنامه‌های پرداخت را امری فراتر از تحریم‌های غیرقانونی دانسته و آن را شروع جنگ تجاری مبتنی بر فضای سایبری قلمداد کرده است؛ وی با محکوم‌کردن این جریان گفته که حتماً پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی مربوط به نقض حقوق متصوره در مراجع ذی‌ربط انجام خواهد شد.

پیش از این نیز در سال گذشته اپل به دلیل تحریم به طور علنی سرویس‌دهی به اپلیکیشن‌های ایرانی را قطع کرده و اپلیکشن‌های ایرانی از اپ‌استور اپل حذف شده بودند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام پیگیری این موضوع در بعد بین‌المللی وعده داده به طور قانونی حذف برنامه‌های ایرانی از اپ استور را پیگیری خواهیم کرد.

پس از این وعده، به‌رغم گذشت مدت‌ها، با توجه به شرایط کشور هیچ‌گاه نتیجه خاصی از این پیگیری‌ها اعلام نشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی