English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

چرا دستگاه های نظارتی در مقابل پرونده های مالی مشکوک سکوت می کند؟

درحالی در پروند مناقصه شرکت مخابراتی «ام تی ان» در ایران سفیر سابق آفریقای جنوبی متهم و جریمه شده است و اسناد شرکت ترک سل نیز حاکی از پرداخت رشوه در ایران است، اما مسئولان ایرانی در مقابل این پروند کاملا سکوت کرده اند، در شرایطی که احتمال رد پای مسئولان ایرانی نیز در آن وجود دارد.

چرا دستگاه های نظارتی در مقابل پرونده های مالی مشکوک سکوت می کند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پلیس آفریقای جنوبی به تازگی یوسف سالوجی سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران را به اتهام فساد مالی در پرونده مناقصه «ایرانسل» که شرکت مخابراتی «ام تی ان» در ایران برنده شده بود را به اتهام دریافت رشوه دستگیر کرده است. در واقع این دیپلمات با لغو یا تسهیل لغو اعلام شرکت مخابراتی «ترک سل» به عنوان برنده مناقصه «ایرانسل» رقمی معادل 100 هزار دلار رشوه دریافت کرده است. این قرارداد که در سال 91 بسته شده، ارزشی نزدیک به ۳۲ میلیارد دلار برای مدت ۱۵ ساله داشته است.

به نقل از یورونیوز، شرکت «ترک سل» پیش از این به دادگاهی در واشنگتن علیه «ام تی ان» به دلیل پرداخت رشوه به ایران شکایت کرده بود. همچنین بنا به اعلام پلیس آفریقای جنوبی شرکت «ام تی ان» در حالی برنده مناقصه شد که در ابتدا این مناقصه را به «ترک سل» باخته بود و انتشار این خبر ارزش سهام شرکت «ام تی ان» را حدود 0.8 درصد کاهش داد.

زمان دریافت رشوه سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران همزمان با رشوه کریس کیلووان، مدیرعامل اسبق «ام تی ان» به دلیل عرضه سیم کارت‌های ثبت‌نام نشده در نیجریه بوده که به دلیل آن استعفا داد و در این رسوایی مالی او مجبور شد 5 میلیارد دلار جریمه نیز پرداخت کند، از این رو برای انتقام گرفتن از افرادی که در پرونده اش نقش داشتند، حدود 7 هزار صفحه از اسناد شرکت«ام تی ان» را که در آن قراردادهای ایران نیز وجود داشت، به مسئولان شرکت ترک سل تحویل دادند و این شرکت نیز پیگیری قضایی خود را در این زمینه دنبال کرد و در نهایت توانست یکی از رشوه گیرنده ها را در آفریقا محاکمه کند، اما چرا این پروند تاکنون در ایران در واقع مقام های ایرانی نیز واکنش جدی به این پرونده نشان نداده اند، هرچند پلیس آفریقای جنوبی اعلام کرده است که این رشوه در مناقصه در ایران پرداخته شده و یک طرف قرارداد نیز یک شرکت ایرانی بوده است، حال سوال این است که چرا دستگاه های نظارتی به این پرونده ورود نمی کنند و سایر عوامل ایرانی درگیر در این فساد مالی را شناسایی کنند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه