English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

آیا بیسو انحصار بازار خودرو ایران را می شکند؟/عرضه خودروهای جدید چینی با آپشن های کیفی

در حال حاضر بازار خودروی ایران به دلیل اینکه تولید کاهش یافته و واردات ممنوع شده با کاهش عرضه و تورم مواجه شده است که برای عبور از این مشکل شرکت سیف خودرو با راه اندازی یک سایت تولید به دنبال تامین بخشی از نیاز داخلی کشور برآمده که با توجه به قیمت اعلامی و آپشن های که دارد، درصدد شکستن انحصار بازار است، اما آیا توان این کار را دارد؟

آیا بیسو انحصار بازار خودرو ایران را می شکند؟/عرضه خودروهای جدید چینی با آپشن های کیفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، همچنان بازار خودروی ایران محصور در محدودیت واردات باقی مانده است و از سوی دیگر تولیدکننده های دولتی نیز که سهم عمده ای بازار را در اختیار دارند، نتوانسته اند محصولات مورد تقاضای مردم را تولید کنند و مساله بسیار بزرگ تر اینکه با وجود وعده های مبتنی برای توانایی برای تامین نیاز داخل، تحت تاثیر تحریم ها تولید آن ها کاهش یافته است، در چنین شرایطی ورود تولیدکننده ای جدید می تواند در راستای منافع ملی به کشور کمک کند، هرچند ریسک بسیار بزرگی برای یک سرمایه گذار است که با وجود همه محدودیت های تحریمی بخواهد محصولی را تولید کند که جز نخستین محصول های تحریم شده است.

سیف خودرو که پیش از این در زمینه واردات و فروش خودروی ژاپنی سوبارو تا قبل از تحریم ها موفق بوده، به تازگی به جمع خودروسازان ایران پیوسته است، دستیابی به این هدف نیازمند زیرساخت هایی بود، از این رو این شرکت با خرید یکی از قدیمی ترین خودروسازان کشور جوینت ونچری را تشکیل داده تا 2 کراس اوور خودروسازی بیسو را در این خط تولید و به بازار ایران عرضه کند. در واقع خودروسازی مرتب به این دلیل به عنوان جوینت ونچر انتخاب شد که از سال 1336 فعال بوده و در یک مقطع زمانی خودرو موسو را در کشور تولید می کرد، به همین دلیل از فضای کافی برای ایجاد خط تولید برخوردار بود، البته سیف خودرو با هزینه بالای 20 میلیارد تومان نوسازی این مجموعه را آغاز کرد و در ادامه با خرید تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید، بستر تولید خودروی با کیفیت بالا، اما در اشل کوچک را در کشور فراهم کرده تا در شرایطی که واردات خودرو ممنوع شده و بازار در انحصار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است، گزینه های جدید و با کیفیتی مناسب را به آن ها عرضه کند.

برنامه تولید خودروی بیسو

طبق برنامه قرار است سیف خودرو در فاز نخست دو مدل خودرو بیسو را مونتاژ و وارد بازار داخلی کند و بعد از آن با راه‌اندازی سایت تولیدی در کاشان، مدل های جدید را عرضه و وارد فضای رقابتی بزرگ‌تر شود. در واقع براساس مدل های همکاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف کرده است، در حال حاضر این خودروسازی، داخلی سازی 20 درصدی و تولید با 5 برابر ظرفیت خط کنونی را هدف‌گذاری کرده است، بر مبنای همین الگو این شرکت امروز 7 درصد از قطعات خودرو را از طریق قطعه سازان داخلی تأمین می کند. در ادامه با در نظر گرفتن هزینه 23 میلیارد تومانی برای واردات جیگ و فیکسچر در خط تولید کاشان در نظر دارد تا به زودی داخلی سازی 20 درصدی را محقق و محصولات جدید بیسو به خط تولید اضافه کند.

پیمان قمصری معاون اجرایی خودروسازی سیف نیز پیش از این در پاسخ به موج درباره زمان تحویل خودروی این شرکت اعلام کرده است که« شرکت خودروسازی سیف خودرو در حال حاضر ظرفیت تولید 6500 خودرو با کیفت 4 ستاره در سال را مدنظر قرار داده است و در نظر دارد بیسو تی3 را از خردادماه و مدل تی 5 را از تیرماه به مشتریان تحویل دهد. او درباره استانداردهای این خودرو اعلام کرده است که «از آنجایی که خطوط جدید تولید خودرو طبق دستورالعمل سازمان استاندارد باید با استاندارد 85 گانه باشد،  «بیسو تی3 »این استاندارد را پاس کرده و«بیسو تی 5» نیز در حال طی مراحل دریافت استاندارد است.»

مزیت های خودروی بیسو برای ورود به بازار ایران

بیسو برندی از کمپانی بایک است که یکی از خودروسازان بزرگ و مطرح چین بوده که قرار است در بخش محصولات لاکچری خودروهای چینی عمل کند. به همین دلیل روی طراحی خودرو نیز کار کرده و از مشخصه اصلی مدل های خودرو بیسو توجه به طراح های جذاب و مدرن است که می تواند برای خود اصالت ایجاد کند.

دو کراس اوور بیسو T3 و بیسو T5 که قرار است در ابتدای سال آینده وارد بازار ایران شوند هر دو گزینه از ظاهری جذاب بهره می برند که کاملا با الگوی طراحی های روز جهان هماهنگی دارد. از همین رو می توان پیش بینی کرد که مشتریان ایران روی خوشی به ظاهر محصولات بیسو نشان دهند.

البته خودروهای بیسو از امکانات رفاهی و ایمنی نیز برخوردار است که با استفاده از این امکانات بتوان در حفظ خودروی بین خطوط، ضبط وقایع با استفاده از دوربین ،ایمنی مناسب با داشتن 8 کیسه هوا ، قابلیت پوشش نقاط کور با استفاده از سیستم رادار جانبی شرایط مناسبی برای سرنشینان خودرو فراهم کند. به همین دلیل پیش بینی می شود به راحتی از پس خودروهای داخلی در بازار برآید، چراکه این قابلیت ها پیش از این فقط در خودروهای کره ای و ژاپنی دیده شده بود.  

در واقع خودروی بیسو تی۳ محصولی ۴سیلندر با حجم موتور ۱۳۰۰ سی.سی توربوشارژر با قدرتی معادل ۱۳۳ اسب بخار که ناشی از داشتن گیربکس اتوماتیک سی.وی.تی است و می تواند رقیب جدی برای سایر خودروهای مونتاژی باشد. از طرف دیگر این خودرو با مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در ۱۰۰کیلومتر و استاندارد آلایندگی یورو۵ بسیاری از رقبای خود را در آینده پشت سر بگذارد، زیرا در حال حاضر برخی از خودروهای بازار ایران هنوز با استاندارد یورو 4 فعالیت می کنند و از آنجایی که دولت و سازمان استاندارد تاکید ویژه ای بر ارتقای استانداردهای آلایندگی دارند، این فاکتور می تواند مزیت خوبی برای خودروی بیسو باشد.

خودروی بیسو تی ۵  به عنوان یک خودروی شاسی بلند ۷نفره با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و حجم موتور ۱۵۰۰ سی.سی توربوشارژر که قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار  ایجاد می کند رقیب جدی برای «اس یو وی» های بازار ایران باشد. از طرف دیگر این خودرو مصرف سوخت ترکیبی دارد که استاندارد آلایندگی یورو۵ را پاس کرده است.از دیگر آپشن های فنی این خودرو؛ ترمز ضدقفل، سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز، سیستم ضد لغزش در زمان شتاب گیری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، ترمز توقف، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل فشار باد، چراغ های هالوژنی جلو، جراغ روز، ۶ و ۸ کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، شیشه بالابر برقی حساس به موانع، سانروف، آینه دید عقب و ... است.

دلایل ورود مدل های جدید چینی به بازار ایران

حال با توجه به اینکه پس از آغاز دوباره تحریم ها بسیاری از خودروهای وارداتی ژاپن، کره جنوبی و اروپا از بازار ایران حذف شدند و تنها مدل های قدیمی چینی رقیب تولیدکننده های داخلی ماندند ورود مدل های جدید با آپشن های رقابتی به شدت از سوی بازار تقاضا می شود که اجرای آن می تواند توازن بازار انحصاری را بهم بریزد و تا حدودی در مسیر سلیقه مشتریان بازار تغییر کند. در واقع امکانات و طراحی مناسب بیسو بسیاری از دیگر رقبای چینی بازار ایران را کنار خواهد زد. البته در غیاب برندهای ژاپنی و کره ای، برخی محصولات چینی مانند جک اس5 می توانند رقبای جدی برای این برند محسوب شود که در این شرایط قیمت و خدمات پس از فروش می تواند تعیین کننده باشد.

پیش از این خدامی قائم مقام مدیر عامل شرکت سیف خودرو برای مدل تی 3  قیمت 170 تا 180 میلیون تومان و برای قیمت مدل تی 5  قیمتی بین 240 تا 260 میلیون تومان اعلام کرده است که این قیمت در شرایط کنونی در بازار می تواند کاملا رقابتی باشد، چراکه امروز خودروی تیگو 5 با قیمت بالای 200 و تیگو 7 با قیمت 300 میلیون تومان  عرضه می شود، از این رو سیف خودرو با قیمت های که اعلام کرده کار سختی در بازار ایران نخواهد داشت.

فاکتور دیگری که در فروش بیسو در بازار ایران می تواند موثر باشد، چگونگی خدمات پس از فروش است که پیمان قمصری معاون اجرایی شرکت سیف خودرو درباره این موضوع گفته است« هدف تولید خودرو با کیفیت ٤ستاره از ISQI است، همچنین در بخش خدمات پس از فروش نیز برای توسعه خدمات برنامه های داریم، به طوری که همین الان آموزش های مورد نیاز به کارکنان شبکه خدمات پس از فروش در حال اجراست، زیرا رضایت مشتریان در اولویت است.»

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه