English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مشارکت در پیش فروش خودرو مانع پاسخگویی به تعهدات خودروسازان نیست؟

ایران خودرو در حالی اقدام به آغاز طرح مشارکت در پیش فروش تولید خودرو از 15 بهمن به مدت 15 روز کرده است که دولت آن ها را مکلف به تحویل خودروهای پیش فروش قبلی کرده است، از این رو پس از ممنوعیت پیش فروش خودرو، اعتباری 1000 میلیارد تومانی برای آن ها در نظر گرفته است.

مشارکت در پیش فروش خودرو مانع پاسخگویی به تعهدات خودروسازان نیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر بازار خودرو در شرایطی دچار نوسانات زیادی است که از یک‌سو شرکت های خودرویی قیمت محصولات خود را بالا برده اند؛ از طرف دیگر واردات خودرو ممنوع شده است و همین مسئله باعث عدم تعادل عرضه و تقاضا شده است. براساس همین محدودیت ها دولت و مجلس تصمیم گرفته اند، پیش فروش خودرو تا زمان پاسخگویی کامل خودروسازان به تعهداتشان به تعویق بیفتد. این موضوع از آنجایی ناشی می شود که مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره تعهدات خودروسازان به مردم درباره طرح های پیش فروش و فروش فوری گفت:« در حال حاضر هر یک از شرکت های خودروسازی از سال گذشته تاکنون چندین بار پیش فروش خودرو انجام داده اند و در زمان التهاب بازار ارز، طلا و ... در زمان تحریم ها تقاضا برای ثبت نام در پیش فروش خودرو افزایش یافته و همین مسئله باعث شده، امروز هر کدام از این خودروسازها تعهد تحویل 450 هزار خودرو داشته باشند.»

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مصاحبه ای رادیویی با اعلام اینکه ممنوعیت پیش فروش خودرو تا زمانی که خودرو های از پیش ثبت نام شده به مشتری تحویل داده نشود، ادامه خواهد یافت و هر گونه پیش‌فروش خودروی جدید خلاف قانون خواهد بود، زیرا خودروهای تحویلی بعد از دی ماه ۹۷ با افزایش قیمتی مواجه خواهد بود و این خودروسازان هستند که باید این مسئله را مدیریت کنند. از طرف دیگر حداقل کاری که خودروسازان باید انجام دهند این است که شرایطی را فراهم کنند تا مشتریانی که حاضر به تحویل گرفتن خودروی غیر ثبت نامی نیستند، بتوانند پول خودرو را دریافت کنند.

این در حالی است که صبح امروز شرکت ایران خودرو در پیش فروش مشارکت در تولید اطلاعیه شرایط پیش فروش مشارکت در تولید" اطلاعیه شرایط پیش فروش مشارکت در تولید محصولات این شرکت را به مناسبت دهه مبارک فجر بهمن از روز دوشنبه 97/11/15 تا 97/11/30  را اعلام کرده است. پیگیری خبرنگار موج از مسئولان این خودروسازی درباره اینکه این پیش فروش مغایر با ممنوعیت پیش فروش است با این پاسخ مواجه شد که« این طرح با عنوان پیش فروش نیست، بلکه پیش فروش مشارکت در تولید که از سال های قبل انجام شده است، البته در این طرح فرد همچون سایر پیش فروش ها خودرو تحویل می‌گیرد.»

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با تأکید بر اینکه قراردادهای فروش خودرو در چند وقت اخیر با چالش هایی روبرو بوده است، گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌ها هر فردی که تا 31 مراد ماه قرارداد قطعی خرید دارد، خودروسازان باید بدون افزایش قیمت، خودرو را تحویل دهند، از طرف دیگر این خودروسازان باید تمرکز خود را روی پاسخگویی به تعهدات قبلی خود قرار دهند.

سید جواد حسینی کیا با اشاره به اینکه دولت قرار است هزار میلیارد تومان به خودروسازی های سایپا و ایران‌خودرو بدهد، افزود: این پول برای کاهش بدهی های این دو خودروساز پرداخت می شود و آن ها باید در مسیر پاسخگویی تقاضا ابتدا روی تعهدات قبلی خود تمرکز کنند، به همین دلیل پیش فروش خودرو متوقف شده است.

براساس این گزارش، در حالی خودروسازان داخلی نزدیک به 900 هزار تعهد تحویل خودرو دارند که واردات خودرو نیز ممنوع شده است و مردم برای خرید خودرو وابسته به عرضه داخلی هستند، اما موضوعی که امروز چالش برانگیز شده کاهش تولیدات خودروی داخلی متأثر از تحریم ها است و این مسئله باعث شده که دو خودروساز برای پاسخگویی به تعهدات قبلی خود باید یک سال تولید خود را  برای این بخش در نظر بگیرند و از آنجایی‌ که پول این خودروها را از پیش دریافت کرده اند و امروز تنها باید برای تحویل این خودروها تولید کنند و دولت برای جلوگیری از آسیب های آن اعتبار 1000 میلیارد تومانی برای آن ها در نظر گرفته است. با این وجود خودروسازان اقدام ‌به پیش فروش خودرو با عناوین دیگری همچون مشارکت در تولید خودرو دست زده اند که به گفته نمایندگان مجلس مغایر با سیاست گذاری های اخیر ممنوعیت پیش فروش خودرو است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه