English

وزیر نیرو ؛

افزایش ۱۱.۴ درصدی ظرفیت نیروگاه در ۴ دهه گذشته/صادرات آب مجازی ایران بیش از واردات آب مجازی

اردکانیان گفت:چون آب و برق باید برای جمعیت تامین شود و نسبت به چهل سال پیش جمعیت 2ّ.3 برابر افزایش یافته است. در آن زمان ظرفیت نیروگاه ها بیش از 7 هزار مگاوات بوده است و امروز 11.4 برابر شده و به بیش از 80 هزار مگاوات رسیده است.

افزایش 11.4 درصدی ظرفیت نیروگاه در 4 دهه گذشته/صادرات آب مجازی ایران بیش از واردات آب مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر نیرو در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه از 39 سال به همراه شهید عباسپور به وزارت نیرو آمده است، گفت: به عنوان یک سخنگو بیشتر به دنبال روشن کردن مسیر برای آینده در راستای صلاح و مصلحت منطقه است. این وزارت خانه در چهار دهه گذشته، با تغییراتی روبرو بوده و امروز متولی توسعه نیروگاه های کوچک و تامین آب برای بخش شرب، کشاورزی و...است. 

اردکانیان با بیان اینکه شاخص های برای ارزیابی عملکرد وزارت خانه وجود دارد، افزود: چون آب و برق باید برای جمعیت تامین شود و نسبت به چهل سال پیش جمعیت 2ّ.3 برابر افزایش یافته است. در آن زمان ظرفیت نیروگاه ها بیش از 7 هزار مگاوات بوده است و امروز 11.4 برابر شده و به بیش از 80 هزار مگاوات رسیده است.

او با تاکید بر اینکه در آن زمان اوج بار مصرف 3 هزار و 480 مگاوات بوده است، تصریح کرد: در تابستان 97 اوج بار 57 هزار و 90 مگاوات بوده که 16.4 برابر شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه جمعیت روستایی در آن زمان 19 میلیون نفر بوده که بخش عمده ای برق نداشتند، افزود: جمعیت امروز روستایی ایران به 21 میلیون نفر رسیده است.

او با اشاره به اینکه رتبه ایران در دنیا از نظر تولید برق از 38 به 14 رسیده است، افزود: ایران در این بازه زمانی توانسته با بیشتر همسایگان تبادل برق داشته باشد و به زودی نیز جلسه ای با وزیر عراق خواهیم داشت تا در زمینه کاهش تلفات برق، ساخت نیروگاه، نوسازی شبکه و...همکاری داشته باشیم و این فرصت مناسبی برای شرکت های خصوصی رسیده است.همچنین صادرات برق تا زمانی که مردم این کشور نیاز داشته باشند ادامه خواهد یافت.

او با بیان اینکه تعداد شرکت ها برقی از 65 شرکت به بیش از 800 شرکت رسیده است، تصریح کرد: هفته گذشته که سند راهبردی با سوریه به امضا رسید به دنبال همکاری بلند مدت با این کشور هستیم، در واقع به دنبال اتصال شبکه برق از عراق به سوریه هستیم.

اردکانیان با اعلام اینکه به دنبال تبدیل شدن به هاب منطقه ای هستیم، گفت: بنا داریم در زمینه های مختلف با فدراسیون روسیه همکاری کنیم. دو هفته پیش لایحه یک فوریتی در مجلس به تصویب رسید که ایران به عضویت اتحادیه اوراسیا درآید که شامل پنج کشور است و مدلی شبیه اتحادیه اروپا دنبال می کند. در حال حاضر ایران به عضویت آن پذیرفته شده است و چهل کشور در صف پیوستن به این کشور هستند.

اردکانیان با اشاره به اینکه این اتحادیه به عنوان یک منطقه آزاد تجاری عمل می کند، تصریح کرد: ای اتحادیه در حال حاضر جمعیتی 190 میلیون نفری دارد که فرصت ویژه ای را در اختیار کشور ایران و قزاقستان به عنوان عمده ترین تولیدکنندگان غلات قرار خواهد داد.

وزیر نیرو درباره روند پیشرفت انرژی های تجدیدپذیر تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت در بودجه از این بخش حمایت کرده است با سرعت بیشتری در زمینه انرژی های تجدید پذیر زیرساخت های نیروگاه های تجدید پذیر ادامه خواهد یافت.

او با تاکید بر اینکه 65 درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود، گفت: از سال 92 تاکنون ارزش سرمایه گذاری در صنعت برق معادل 150 هزار میلیارد تومان با ارزش نرخ ارز امروز بوده است.در همین مدت 2500 روستا دارای برق شده اند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مخازن سد ها افزایش یافته است گفت: به توجه به اینکه در هفته های اخیر سیلاب های گسترده ای داشده ایم، افزایش ظرفیت مخازن مانع از بروز آسیب ها می شود.  همچنین کنترل آب خروجی از طریق افزایش ظرفیت مخازن امکان پذیر شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در چهار دهه پیش 503 هزار هکتار تحت پوشش شبکه آبیاری بوده است، تصریح کرد: امروز به 2 میلیون و 250 هزار هکتار زمین سطح زیر پوشش آبیاری خواهد رسید.

او با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه های برق آبی از 10 هزار و 260 مگاوات به بیش از 12 هزار مگاوات رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر 99.5 درصد جمعیت کشور به آب شرب مطمئن دسترسی دارند که این شاخص نسبت به شرق اروپا بالاتر است و حتی نسبت به اروپای غربی و آمریکا قابل رقابت هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به 75 درصد جمعیت روستایی کشور به آب شرب مطمئن و پایدار دسترسی دارند، گفت: این آمار در گذشته تنها 12 درصد بوده است و حتی در بخش تصفیه پساب ها پیشرفت قابل توجه ای داشتیم به طوری که در 5.5 سال گذشته 20 تصفیه خانه آب شهری و 49 تصفیه خانه فاضلاب به مدار تولید وارد شده است و از آنجایی که تا زمانی که آب هست پساپ نیز هست به عنوان یک منبع پایدار برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و فضای سبز است، البته به بهداشت محصولات غذایی توجه ویژه ای داریم.

اردکانیان با اشاره به اینکه شرکت های ایرانی تا پایان سال 96 بیست پروژه برون مرزی انجام داده اند، گفت: این پروژه ها توسط شرکت های خصوصی انجام شده است و این نشان دهند پیشرفت شرکت های بخش خصوصی در سال های اخیر است.

وزیر نیرو درباره طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی، گفت: کارنامه ما در مقابل با هدف های این طرح موفق نبوده است و هر دستگاهی می تواند به گونه ای پاسخ دهد که عوامل آن به خود آن دستگاه برنگردد و این موضوع برای سایر دستگاه نیز تسری پیدا می کند، چراکه پروژه های که دارای چند انضباطی است همه دستگاه ها جوابی برای اجرا نشدن دارد. در واقع پروژه های ملی با چند عوامل روبرو است، نخست منابع اعتباری کفایت نمی کند و دوم اینکه در تمام مناطق نمی توان با شکل پروژه را اجرا کرد. به عبارت دیگر اگر پروژه های ملی بخواهد بخوبی اجرا شود استاندارها باید نقش پررنگ تری ایفا کنند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران به عنوان یک کشور درگرم و خشک نباید به بهانه ارز آوری با صادرات محصولات آب بر، آب مجازی صادر کند، گفت: در حال حاضر صادرات آب مجازی ایران بیش از واردات آب مجازی است.

اردکانیان درباره نامه ای که به معاون اقتصادی رییس جمهور درباره تامین تجهیزات پروژه های برقی، گفت: از آنجایی که واردات این قطعات جزو گروه کالاهایی نخست قرار نگرفته و برای واردات این تجهیزات ارز 4200 تومانی دریافت نمی شود، سرمایه گذاران با چالش های جدی مواجه شده اند. در شرایطی که باید تا تیرماه سال 98 نزدیک به 27 نیروگاه سیکل ترکیبی به مدار وارد شود این نیازها اساسی است. همچنین مشکلات درباره طرح های سررسیده شده نیز بوده است، از این رو این نامه به صورت مشترک با رییس صندوق توسعه ملی ارسال شده است.

او با بیان اینکه چند راهکار برای حل این مشکلات ارائه شده است، گفت: دولت می تواند منابعی را برای حمایت از این پروژه ها در نظر بگیرد که در این حالت نیازی به تغییر نرخ ارز نخواهد بود، زیرا بانک مرکزی سیاست های را در قبال نرخ ارز دارد.

او با بیان اینکه 1.2 درصد پساب ها در کشور تصفیه می شود، گفت: در دنیا بخش عمده ای از آب کشاورزی از طریق پساب تصفیه شده تامین می شود که بخشی از آن به روش مطمئن نیست.

اردکانیان درباره شفافیت عملکرد، تصریح کرد: این شفافیت باید در تمام بخش ها از جمله قراردادها، فرصت های شغلی، مزایده ها و مناقصه ها باشد تا مردم بدانند مطالباتشان را چگونه دنبال کنند. بخش دیگری از شفافیت مربوط به حقوق و مزایا است که نباید تبدیل به نخود سیاه شود. اما من به قبل از اینکه وزیر شوم از طریق سازمان ملل بیش از 120میلیون تومان دریافت می کنم و امروز 11میلیون تومان به عنوان وزیر دریافت می کنم چون مامور از دانشگاه شریف هستم 7 میلیون تومان از طریق دانشگاه و مابقی از طریق نهاد ریاست جمهوری دریافت می کنم و خانه شخصی دارد و از ماشین دولتی استفاده می کنم و به جز چای تمام هزینه های مصرفی را به صورت شخصی پرداخت می کنم. 

او درباره آب های مرزی با عراق، تصریح کرد: در مرزهای شرقی و غربی از حق آبه های خود عدول نخواهیم کرد و زبان ما زبان تعامل است و آن نیز فرصتی برای توسعه روابط است. در مورد حق آبه هیرمند با شرق همواره معاهده های جدید به کاهش ورودی آب به ایران ختم شده است و امروز به 820 میلیون مترمکعب در سال نرمال آبی رسیده است. در هفته های اخیر هیات کمیساریای عالی هیرمند در سطح معاونان وزیر تشکیل شده است تا اندازه گیری ها دوباره برای حوزه های آبریز انجام شود.

او درباره بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران گفت: این رقم نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان است.

او درباره اجرای پروژه های نیمه تمام بخش انرژی گفت: قانون گذار در قالب تبصره 19 اختیاراتی به دولت داده که با همکاری بانک ها و بخش خصوصی حتی در صورت نیاز با تغییر کاربری به بخش خصوصی واگذار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه