English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلایل افزایش قطعات تقلبی خودرو در بازار/کاهش ۷۰ درصد ظرفیت تولید داخلی قطعات

در حال حاضر افزایش قیمت و کاهش تولید خودرو باعث کاهش تقاضا شده است، همچنین عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان زمینه کاهش 70 درصدی ظرفیت تولید آن ها شده و همین مسئله به افزایش قطعات قاچاق در بازار و تولیدات زیرپله ای دامن زده است.

دلایل افزایش قطعات تقلبی خودرو در بازار/کاهش 70 درصد ظرفیت تولید داخلی قطعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مشکلات بازار خودرو که با کاهش تولید بروز کرده بود، به صنعت قطعه سازی و بعد از آن به بازار قطعات یدکی  سرایت کرده است، از یک سو تولید قطعات تا 70 درصد کاهش یافته و از طرف دیگر قطعات تقلبی در بازار به شدت افزایش یافته است. عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر قطعه سازان مشکل تولید ندارند، گفت: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد و کمبود نقدینگی، تولیدکننده ها تنها با 30 درصد ظرفیت تولید می کنند و اگر مشکل نقدینگی برطرف شود، می توانیم تولید را افزایش دهیم و چراکه مشکل تقاضا برای قطعات وجود ندارد.

محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه دولت اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان داده است و متناسب با آن باید قیمت قطعات افزایش پیدا کند، افزود: پیشنهاد ما برای افزایش قیمت قطعات 80 تا 140 درصد است، اما هنوز تصمیمی برای این میزان افزایش قیمت به طور دقیق تعیین نشده است که به زودی از سوی خودروسازان اعلام می شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر روند صادرات قطعات خودرو ادامه دارد، تصریح کرد: نسبت به قبل صادرات خودرو کاهش یافته، اما فرایند صادرات در مسیر انجام است.

به تازگی علیرضا نیک آئین رئیس امور بازرسی اصناف درباره بازار قطعات خودرو گفته بود« کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده است، در واقع این افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را در بسته بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند، به نحوی که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست و بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو بوده که به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو شکایات بسیار زیادی از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه شده است.

نجفی منش درباره این موضوع تاکید کرد: در حال حاضر ممکن است این قطعات تقلبی از طریق قاچاق وارد کشور شده باشد، یا از سوی تولیدکننده های که مجوز ندارد به بازار عرضه شده باشند و ما به شدت مخالف عرضه چنین محصولاتی در بازار هستیم.

او در پاسخ به اینکه برخی با نام تولید داخلی قطعاتی را از چین وارد و بعد از بسته بندی مجدد به نام تولید داخلی عرضه می کنند، تصریح کرد: تاکنون اطلاعات مستندی درباره این موضوع به دست من نرسیده است، بنابراین این موضوع را تایید نمی کنم.

ریشه تولید قطعات تقلبی خودرو

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت قطعات همزمان با افزایش قیمت خودرو بسیاری از مشکلات این صنعت را حل می کند، اما واقعیت این است که بازار خودرو نیازمند تغییرات اساسی است و افزایش قیمت قطعات به تنهایی نمی تواند مشکلات این صنعت را کاهش دهد، زیرا تولید خودرو در شیب نزولی قرار دارد و همین مسئله روی صنعت خودرو اثر می گذارد. از طرف دیگر با افزایش قیمت خودرو تقاضای واقعی برای این محصول کاهش پیدا کرده و همین مسئله می تواند در مجموع به زنجیره تولید آسیب بزند و حتی به افزایش قاچاق قطعات یا تولیدات تقلبی دامن بزند.

مشاور وزیر امور خودرو وزیر صنعت دولت یازدهم درباره بازار قطعات و مشکلات کنونی آن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: به طور قطع تولید قطعات خودرو در کشور وابسته به تولید خودرو است و هر چقدر تولید افزایش یابد، به همان میزان صنعت قطعه سازی تقویت می شود و از آنجایی که مطالبات معوق دارند سرمایه در گردش پایینی دارند، به همین دلیل تولید قطعات در کشور با چالش مواجه است. از طرف دیگر با مشکلاتی که تولیدکننده ها با آن مواجه شده اند پرداخت مطالبات به قطعه سازان با تاخیر همراه است.

سعید مدنی با اشاره به مشکلاتی که به تازگی در زمینه عرضه قطعات تقلبی در بازار قطعات وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع در زمان دولت دهم بروز کرد، در شرایطی که بر تولید داخلی تاکید شد، اما این فرایند از مسیر منطقی طی نشد، به طوری که عده ای آمدند قطعات به چین سفارش دادند و بعد از واردات، بسته بندی آن را در کشور تغییر می دادند و به نام کالای داخلی در بازار عرضه می کردند و این مسئله نه تنها نفعی برای کشور نداشت، بلکه باعث آسیب زدن به قطعه سازان واقعی شد و امروز تبعات این تصمیم را در بازار قطعات می بینیم، چراکه پیش از این ایران قطعاتی برای پژو هم تولید می کرد و به کشورهای اروپایی صادر می کرد و با شیوع مشکلات این چنینی وضعیت قطعه سازی ایران با چالش های جدی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مشکلات بازار خودرو به قدری افزایش یافته است که مجلس برای حل این مشکل به طور جدی پیگیر است و پیش بینی می شود واردات خودرو به زودی از سر گرفته شود، چراکه در حال حاضر انحصار بازار نه تنها باعث تقویت تولید داخلی نشده است، بلکه قیمت ها به شدت افزایش یافته و همین مسئله باعث افزایش قاچاق یا تولیدات زیرپله ای و بی کیفیت قطعات شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه