English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

انتقاد صادرکننده ها به گروه بندی کالایی وزارت صنعت/مشکل صادرکننده با بانک مرکزی چیست؟

در حال حاضر تولیدکننده و صادرکننده ها معتقدند چند نرخی بودن ارز و گروه بندی کالایی برای واردات، مانع از ورود ارز صادراتی در تاریخ سر رسید سه ماهه به کشور می شود و اگر این روند ادامه داشته باشد تولید و صادرات آسیب می بیند، از این رو دولت باید زمینه واردات مواد اولیه با ارز صادراتی و استفاده از حواله در خارج از کشور برای واردات را فراهم کند.

انتقاد صادرکننده ها به گروه بندی کالایی وزارت صنعت/مشکل صادرکننده با بانک مرکزی چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دولت پس از آغاز تحریم ها برای کنترل عرضه و تقاضای ارز، واردات و صادرات را کنترل کرد که بر مبنای آن واردات مواد اولیه و تجهیزات باید با استفاده از ارز سامانه نیما انجام شود که عمدتا ارز آن توسط پتروشیمی ها تامین شده که در حال حاضر قیمتی نزدیک به 8 هزار تومان دارد. همچنین صادرکننده ها نیز باید درآمد ارزی خود را در این سامانه معامله کنند که با توجه به اینکه نرخ 8 هزار تومانی در این سامانه نشسته است، نمی توانند با نرخ بالاتر از 8 هزار تومان عرضه کننده کنند، به همین دلیل ترجیح می دهند ارز صادراتی خود را از طریق واردات به کالا تبدیل کنند، اما محدودیت های دولتی برای ثبت سفارش کالا برای گروه کالایی مواد اولیه و تجهیزات دست و بال آن ها را تا حدودی بسته و همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از صادرکننده ها و تولیدکننده های بخش خصوصی شده است.

رییس کنوانسیون صادرات در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه های مختلفی ثبت سفارش واردات را بسته است، گفت: وزارت  صنعت امروز به بهانه ای اینکه فرد واردکننده پیش از این واردکننده نبوده، یا کارت بازرگانی به تازگی صادر شده، یا اینکه محصولات درخواست شده اولویت دوم و سوم واردات است، عملا جلوی واردات را گرفته است. از طرف دیگر واردکننده ها مکلف به برگردادن ارز حاصل از صادرات بوده و فرصت سه ماه آن ها سر رسید شده و این محدودیت ها باعث آسیب به صادرات می شود.

محمد لاهوتی با بیان اینکه در حال حاضر سه گروه بندی برای واردات کالا در کشور وجوددارد، تصریح کرد: در حال حاضر گروه یک برای واردات کالاهای اساسی، گروه دوم برای واردات مواد اولیه و گروه سوم برای واردات کالاهای نهایی است و امروز دولت برای به ارز صادراتی تنها اجازه واردات کالاهای گروه سوم را می دهد. از طرف دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه های مختلف مانع از ثبت سفارش کالا شده است. همچنین به دلیل اینکه واردات بسیاری از کالاها ممنوع شده تقاضا برای واردات برخی از کالاهای که امکان واردات دارند بسیار پایین است.

او با بیان اینکه دولت باید گروه بندی کالاهای وارداتی را اصلاح کند، تصریح کرد: در حال حاضر تنها باید یک گروه کالایی برای واردات وجود داشته باشد و آن هم کالاهای اساسی باشد تا واردکننده ها بتوانند با ارز صادراتی کالاهای مربوط به مواد اولیه و تجهیزات را وارد کنند و صادرات طبق روال ادامه داشته باشد و همین مسئله میزان عرضه ارز را نیز افزایش می دهد

لاهوتی با بیان اینکه امروز صادرکننده ها بین دستگاه های مختلف سرگردان شده اند، تصریح کرد: از یک طرف بانک مرکزی مدعی شده که ارز را وارد نکرده، یا در سامانه نیما نمی تواند وارد کند، یا ثبت سفارش انجام نشده است و این مشکلات مانع از ادامه واردات می شود، چراکه ثبت سفارش کالا با مشکلاتی زیادی همراه است.

او با بیان اینکه امروز واردکننده ها اگر بخواهند کالاهای گروه دوم را واردکنند باید ثبت سفارش کرده و منتظر ارز از سامانه نیما باشند، تصریح کرد: در حال حاضر برای استفاده از ارز صادراتی تنها باید برای واردات گروه کالایی سوم اقدام کرد و این محدودیت ها نه تنها در واردات بلکه در صادرات نیز خلل ایجاد کرده است.

آسیب ارز چند نرخی به تولید

برنامه ریزی برای تقویت تولید و صادرات به عنوان یکی از راهکارهای عبور از مشکلات تحریمی امروز با چالش های دیگری همچون کمبود ارز و محدودیت در ثبت سفارش کالا و کندی معامله با درآمدهای ارزی مواجه است.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک مرکزی تنها به دنبال کنترل نرخ ارز است، گفت: در شرایط کنونی که چند نرخ ارز در کشور وجود دارد به تولیدکننده های داخلی آسیب وارد می شود، زیرا کالاها با قیمت متفاوت تولید و عرضه می شود و همین مسئله باعث حذف برخی از تولیدکننده ها از گردونه رقابت می شود و بیشتر تولیدکننده های که از رانت برخوردارند می توانند همچنان در بازار باقی بمانند.

مهدی پور قاضی با بیان اینکه اگر دولت بازار ارز را از حالت چند نرخی خارج کند، بازار ارز با مشکل کمبود ارز نیز مواجه نخواهد شد، افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات تولید گرانی ارز برای تامین مواد اولیه و محدودیت ثبت سفارش کالاست که دولت باید با تک نرخی کردن ارز این مشکل را از پیش پای تولیدکننده ها بردارد یا شرایطی ایجاد کند که درآمد ارزی صادرکننده از طریق حواله در همان خارج از کشور برای واردات مواد اولیه تخصیص یابد و اگر این اتفاق نیفتد در آینده تولید و صادرات ضعیف خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه