English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سناریوی جدید در مقابل کاستی ایرلاین های خارجی/افزایش پروازهای محلی و منطقه ای

در حال حاضر برخی شرکت های ایرلاین اروپایی همچون آل ایتالیا پروازهای خود را به ایران محدود کرده اند و برخی از فرودگاه ها نیز از تامین سوخت برای هواپیماهای ایرانی سر باز زده اند و این مسئله حکایت از بی توجهی مقام های این کشورها به توافق برجام است. از این رو سیاست جدیدی در صنعت هواپیمایی کشور تدوین شده است.

سناریوی جدید در مقابل کاستی ایرلاین های خارجی/افزایش پروازهای محلی و منطقه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از توقف پروازهای شرکت هواپیمایی آل ایتالیا از تهران مسئولان آن در اطلاعیه ای تاکید کرده اند که پروازهای ایران- ایتالیا، دوباره از ابتدای سال جدید میلادی انجام می شود و آن ها در حال حاضر نیز با مراجعه به مرکز شرکت ایتالیا به دنبال رفع مشکل و از سرگیری پروازها هستند، البته آن ها دو گزینه را پیشنهاد کرده اند؛ نخست سفر مسافران از طریق دیگر خطوط فعال در ایران انجام شود که به زودی نام آن ها اعلام می شود و دیگری اینکه مسافران وجه کامل بلیت را بدون جریمه استرداد کنند.

افزایش پرواز های منطقه ای

این رویکرد حکایت از این دارد که بسیاری از شرکت های هواپیمایی اروپا نیز متاثر از فشار تحریم ها روند محتاطانه ای را برای همکاری با ایران پیش گرفته اند که تامین نکردن سوخت مورد نیاز هواپیماهای ایرانی در خاک آن ها نخستین گام این محدودیت هاست، البته برخی از این شرکت ها از همان ابتدا پروازهای خود به ایران را محدود کرده اند. از این رو ایران در استراتژی هواپیمایی خود تغییر رویه داده و از پروازهای مسافت طولانی به سمت پروازهای کوتاه برد سوق پیدا کرده که در این زمینه فرزانه شرف بافی مدیرعامل شرکت هما به خبرگزاری موج گفت: «در حال حاضر پروازهای کوتاه از طریق هواپیماهای ای تی آر پیش بینی شده که به تازگی پروازهایی بین ایران و کشور آذربایجان نیز با همین هواپیما آغاز شده و در ادامه نیز توسعه خواهد یافت. همچنین از آنجایی که این شرکت در زمان برجام 5 هواپیمای آی تی آر خریداری کرده است هیچ مشکلی در تامین ناوگان این پروازها به کشورهای همسایه ندارد.»

حال با توجه به اینکه صنعت هوایی کشور در زمینه پروازهای طولانی با چالش هایی احتمالی روبرو خواهد شد، به نظر می رسد سیاست کشور تقویت پروازهای داخلی و منطقه ای از طریق هواپیماهای کوچک همچون ای تی آر است تا ضمن اینکه گردش مالی شرکت های هواپیمایی داخلی در این زمینه به گردش درآید و زیرساخت ها راکد نماند. از طرف دیگر با تقویت پروازهای کوتاه برد با همسایگان ضمن تقویت گردشگری نیاز کشور به پروازهای طولانی را از طریق کشورهای همسایه تامین می کند، در واقع پس از اینکه شرکت های ایرباس و بوئینگ به قرادادهای خود پایبند نبودند ناوگان شرکت های هواپیمایی کشور به سمت خرید هواپیمای ای تی آر رفتند که قادر به پروازهای دور برد نیستند تا اگر اروپا نتواند شرایط فورس ماژوری برای قرارداد خرید هواپیما بوئینگ از سوی ایران ایجاد نکند سیاست کشور تقویت پروازهای کوتاه برد خواهد بود، همان طوری که مسئولان کشور به این مسئله اشاره کرده اند.

فعالسازی تمام فرودگاه های کوچک

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سیاست گذاری فرودگاهی در بخش کلان به عهده مجلس و دولت است، گفت: سیاست گذاری فرودگاهی در سطح خرد نیز به عهده سازمان هواپیمایی کشور است. در حال حاضر دو دیدگاهی درباره صنعت فرودگاهی کشور وجود دارد؛ گروهی معتقدند توسعه فرودگاه ها را ادامه دهیم و به منویات استانی و منطقه ای توجه کنیم و گروهی معتقدند نباید پروژه جدیدی در زمینه ساخت فرودگاه تعریف شود.

رحمت اله مه آبادی با تاکید بر اینکه می توانیم به هر دو دیدگاه تن دارد، افزود: هیچ کدام از این دو دیدگاه مشکل ساز نیست، از این رو باید به دیدگاه ساخت فردوگاه جهت داد، زیرا در دنیا بسیاری از کشورها در سطح یک روستا فرودگاه ها را توسعه داده اند، اما این فرودگاه ها با فرودگاه های که در مرکز شهرها و ایالت ها وجود دارند، کاملا متفاوت است. در حقیقت ماموریت فرودگاه های کوچک یا نسل سوم، توسعه حمل و نقل های محلی است، به گونه ای که در راه اندازی فرودگاه های کوچک هزینه برای فرد سرمایه گذاری که هواپیما می آورد، زیاد نیست. از طرف دیگر نرخ بلیت این فرودگاه ها باید به قدری پایین باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد، همچنین دیگر قرار نیست لزوما این فرودگاه ها رویه های بتنی یا آسفالتی داشته باشند، یا اگر داشته باشند، لازم نیست با پی سی های بالا و گران ساخته شوند، از این رو می توانند به صورت باندهای چمنی یا خاکی راه اندازی شوند که انقلابی در دیدگاه فرودگاهی باشد و در اشتغال زایی و افزایش امید به زندگی مناطق مختلف کشور موثر باشد که در نهایت به توسعه صنعت هوانوردی کشور نیز کمک خواهد کرد، حتی می تواند نقطه آغازی برای ساخت هواپیما در کشور باشد.

او با تاکید بر اینکه این فرودگاه های کوچک می توانند با کمترین هزینه مسافران را بین استان های مختلف جابجا کند، تصریح کرد: در واقع مسافران بالقوه را بالفعل کرده و ضریب اشغال پروازها از مبادی استان ها را بالا ببرد که این مسئله کمک می کند تا توریست ها را در تمام نقاط جهان به کشور ما منتقل شده و منافع زیادی را برای کشور به همراه بیاورند. البته امروز تنها چند فرودگاه کشور پرواز ندارند. حال اگر قرار باشد برخی فرودگاه ها پرواز بیشتری داشته باشند نیازمند توسعه ناوگان هستند.

مه آبادی درباره با نگاهی به وضعیت فرودگاه های کشور، تصریح کرد: با توجه به نوسازی و خرید ناوگانی که در فاصله برجام انجام شد بیشتر فرودگاه های کشور عملیاتی شدند، اما با تجاری شدن فرودگاه ها فاصله داریم، زیرا باید تعداد پرواز این فرودگاه ها افزایش یابد. روند تجاری سازی شدن فرودگاه ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که یکی از آن می تواند نرخ بلیت هواپیما باشد.

بنابراین گزارش صنعت هواپیمایی ایران در مقابل کوتاهی برخی ایرلاین های خارجی باید سناریو جدیدی را آغاز کند، تا ضمن اینکه همواره صنعت هوایی کشور روند همیشگی خود را دنبال کند مانع از فشار تحریک کننده ها به کشور شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه