English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

سرویس های جدید همراه اول برای ارتقای کیفیت ارتباط کاربران

آخرین آمار رسمی تا شهریور 97 امسال نشان می دهد که تعداد مشترکان اینترنت ثابت10,035,272 و سیار 61,214,329 مورد بوده که روند رو به رشد مشترکان اینترنت سیار را نشان می دهد و ناشی از افزایش روی آوردن مردم به شبکه های اجتماعی و همچنین تمایل شرکت های خدماتی و حتی بانک ها به ارائه خدمات از طریق اینترنت است.

سرویس های جدید همراه اول برای ارتقای کیفیت ارتباط کاربران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حالی وضعیت بازار مشترکان اینترنت ثابت روز به روز، رکودی‌تر می‌شود که همچنان در بخش اینترنت موبایل تقاضا بیشتر شده و آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر مردم علاقه بیشتری به خرید بسته های اینترنت موبایل دارند، زیرا با ظهور شبکه های اجتماعی و افزایش تنوع در نوع ارتباطات و امکان بارگذاری عکس، ویدیو و... در شبکه های اجتماعی روایط مجازی بین خانواده ها بیشتر شده و باعث استفاده دائمی مشترک ها حتی در محیط های باز از اینترنت شده است.

پیش از انتشار آمار میزان استفاده مشترک ها از اینترنت، در گزارش‌هایی به تفسیر به وضعیت اینترنت ثابت پرداخته شده بود که در آن فعالان صنعت ارتباطات ثابت به شدت از ارزان بودن تعرفه اینترنت موبایل اعتراض داشتند و به صراحت از رکود حاکم بر بازارشان در رقابت با اپراتورهای موبایلی پرداخته بودند. بر همین اساس پس از گذشت سه ماه از نتایج وضعیت ارتباطات تا پایان خرداد ماه، شاهد تغییراتی در این بخش بوده ایم، به طوری که در گزارش‌های جدید ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از 15.70 به 12.23 درصد تا پایان شهریور ماه رسیده است، اما تعداد مشترکان بخش اینترنت پهن‌باند سیار، همچنان بدر حال رشد بوده و شاخص ضریب نفوذ این بخش از 73.16 درصد در پایان خرداد سال جاری به 74.58 درصد در پایان شهریور رسیده است.

تعداد مشترکان اینترنت

آخرین آمار رسمی تا شهریور 97 امسال نشان می دهد که تعداد مشترکان اینترنت ثابت10,035,272 و سیار  61,214,329 مورد بوده و این روند رو به رشد مشترکان اینترنت سیار را نشان می دهد. از این رو افزایش روی آوردن مردم به شبکه های اجتماعی، استفاده شرکت های خدماتی و حتی بانک ها از  اینترنت برای ارائه خدمات باعث شده نسل های قدیمی نیز به استفاده از موبایل نسل جدید و هوشمند روی بیاورند.

با گسترش روزافزون فنّاوری‌های ارتباطی، اغلب کاربران دستگاه‌های دیجیتال با مفاهیمی همچون اینترنت 3G و 4G  آشنایی شده اند و همین موضوع روی میزان و چگونگی استفاده آن ها از اینترنت تأثیر گذاشته است، به طوری که براساس گزارش ها تعداد مشترکان اینترنت پهن باند در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه ابتدای سال با کاهش همراه بوده که نشانه افزایش استفاده از اینترنت موبایل است. در واقع تا پایان شهریور ماه سال جاری71 میلیون و 249 هزار و 601 مشترک اینترنت پهن‌باند در کشور وجود داشته که از این تعداد، 10 میلیون و 35 هزار و 272 مشترک مربوط به اینترنت پهن باند ثابت و 61 میلیون و 214 هزار و 329 مشترک مربوط به بخش اینترنت پهن باند سیار بوده که نسبت به فصل بهار نشان می‌دهد تعداد مشترکان اینترنت پهن باند در پایان تابستان یک میلیون و 692 هزار و 276 کاهش یافته و این افت مربوط به ریزش مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت بوده است.

نقطه عطف توسعه پهن باند سیار در کشور را باید مصادف با شکسته شدن انحصار خدمات نسل سوم ارتباطی در سال 93 دانست؛ اما نگاهی به تغییر حالت ضریب نفوذ پهن باند در کشور ، به وضوح تأثیر تصمیمات سیاست‌گذاران در عرصه ارتباطات کشور در چند سال اخیر را نشان می‌دهد. به طور کلی فضای رقابت بین اپراتورهای سیار و ثابت در حوزه اینترنت پهن باند به مرور غیررقابتی می‌شود و این به مسئله و نگرانی برای فعالان حوزه ثابت تبدیل شده است.

راه‌اندازی شبکه نسل ۴ همراه اول

با راه‌اندازی شبکه نسل ۴ همراه اول در بهار ۱۳۹۴، مشترکین تلفن همراه و کاربران خدمات پهن باند همراه اول می‌توانند از اینترنت نوترینو نسل چهارم شبکه و سرعت بالای این سرویس بهره ‌مند شوند. سرعت این سرویس بسته به میزان فاصله مشترک از آنتن، تا چهار برابر بیشتر از سرعت نسل سوم است. همچنین با استفاده از این سرویس امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی با کیفیتHD، بازی های آنلاین بدون تأخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از برنامه‌های کاربردی، محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق العاده فراهم خواهد شد.

البته باید مد نظر داشت که با استفاده از مودم های نسل چهارم، افراد بیشتری می توانند از یک سرویس اینترنت استفاده کنند که برای بهره‌ مندی از اینترنت ۴G لازم است تلفن همراه قابلیت استفاده از شبکه ۴G را داشته باشد که جهت اطمینان از این مسئله باید به راهنمای تلفن همراه خود یا تنظیمات شبکه آن مراجعه کرده و یک سیم‌کارت نسل چهارم (USIM) را تهیه شود.

در حال حاضر برای دریافت سیم‌کارت های نسل۴ (یوسیم) می توان به فروشگاه های زنجیره ای همراه اول، مراکز تلفن ثابت و دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کرد و پس از نسب آن روی تلفن، بسته های آلفا+ را خریداری و سپس شبکه LTE را در تنظیمات گوشی فعال کنید تا مکالمه ای با بهترین کیفیت صدا HD را داشته باشید. همچنین آخرین نسل شبکه تلفن همراه (LTE) به امکان تماس صوتی مجهز شده و به مشترکان این امکان را می دهد تا بر بستر آن شبکه مکالمه ای با آخرین استانداردهای جهانی داشته باشند.

نسل چهارم تلفن همراه

فناوری انتقال صدا بر بستر نسل چهارم تلفن همراه (Voice over LTE) یا همان (VoLTE) یک فناوری نوین است که برای پشتیبانی از مکالمه صوتی در شبکه ۴G یا LTE ضروری است و بدون استفاده از این فناوری نمی‌توان در شبکه‌ی نسل چهارم تماس برقرار کرد. از آنجایی که تماس VoLTE از بستر شبکه های ۲G و ۳G نمی گذرد، علاوه بر اینکه تجربه مکالمه صوتی با کیفیت بسیار بالاتری را برای مشترکین به ارمغان می‌آورد، امکان استفاده همزمان از صوت و دیتا را نیز فراهم می‌کند. به همین دلیل مشترکین می توانند در حین مکالمه صوتی از اینترنت استفاده کنند. برای مثال می توانند بر بستر اینترنت پیغام، عکس، ویدیو و محتوای دیگر دریافت و ارسال نمایند.

فناوری VoLTE در زمره‌ی فناوری‌های جدید ارتباطات همراه است که برای نخستین بار توسط همراه اول در کشور راه اندازی شده که امکان برقراری تماس در شبکه LTE فراهم کرده است. کیفیت صدا بر روی سرویس  VoLTE بسیار بالا و با کیفیت HD بوده و تمام مشترک های با تلفن همراهی که قابلیت VoLTE داشته باشند با قرارگرفتن در پوشش شبکه LTE ، امکان برقراری تماس به صورت معمول یک تماس با کیفیت VoLTE خواهند داشت و از نظر نحوه برقراری تماس، VoLTE هیچ تفاوتی با تماس عادی ندارد.

ضریب نفوذ اینترنت موبایل

آمار ضریب نفوذ اینترنت موبایل در سال های اخیر نشان می دهد که مشترکان اینترنت به شدت افزایش یافته است. این حالت زمانی بروز می کند که ضریب نفوذ اینترنت به حداکثر تقاضا نزدیک شود، حال از آنجایی که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور سال گذشته از صد گذشته بود و مقایسه آمار شش ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که مجموع مشترکان تلفن همراه در کشور 8.8 درصد رشد داشته و به حدود 90.5 میلیون رسیده‌ است، بنابراین پیش بینی می شود این میزان رشد در سال جاری متأثر از افزایش قیمت گوشی های هوشمند تا حدودی سیر کاهشی به خود بگیرد، اما در طرف مقابل بسیاری از گوشی های همراه قابلیت های جدید از جمله VoLTE را کسب می کنند و همین موضوع اشتیاق بیشتری برای مخاطبان ایجاد می کند تا به سمت خرید گوشی های هوشمند بیایند تا بتوانند با دریافت خدمات بیشتر هزینه ها مکالمات را کاهش دهند یا حداقل از خدماتی با کیفیتی بالاتر برخوردار شوند.

براساس آمارهای اپراتور همراه اول تعداد 64 میلیون نفر امروز با استفاده از خطوط این اپراتور از تلفن همراه  استفاده می کنند که حدود 47 میلیون نفر از آن ها دارای تلفن هوشمند هستند که از این تعداد 20 میلیون نفر از تلفن‌های همراه هوشمند به صورت فعال استفاده می کنند. این موضوع از آنجا ناشی شده که مردم از شبکه‌های اجتماعی به شدت استقبال کرده و به مرور همه آن ها از تلفن های هوشمند برای برقراری ارتباط با دوستان استفاده کرده اند و اگر امروز از تلفن همراه هوشمند نداشته باشند به دنبال آن از محافل دوستانه مجازی جدا خواهند شد. از طرف دیگر این کاربران با تلفن هوشمند از اخبار و مسائل روز مطلع می شوند و این اطلاعات را در اختیار سایر اعضای خانواده و دوستان قرار می دهند. بنابراین قابلیت انتقال اطلاعات و استفاده از برنامه‌های کاربردی مانند اپلیکیشن‌ها هم به نوبه خود در این سیر نقش داشته‌اند.

بنابراین در مجموع می توان گفت که تلفن های همراه با برند ها و مدل های مختلف پس از این به فهرست تلفن ها با قابلیت پشتیبانی از سرویس VoLTE اضافه شد و سهم استفاده مردم از این اپلیکیشن ها افزایش می یابد. مشترک های که دارای تلفن های همراه با این قابلیت هستند با به روزرسانی های تلفن های همراه خود و شماره گیری*۱۰*۲۴۵۱# می توانند این سرویس را فعال کنند و در صورتی که مشترک قابلیت اتصال نداشته باشد، با شماره گیری*۱۰*۲۴۵۱# این موضوع به آن ها اعلام خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه