English

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

مشکل دارو و مواد غذایی با تحریم بانک پارسیان آغاز شد/ تحریم‌ ها، واردات دارو به ایران را با مشکل مواجه کرده است

از زمانی که نام بانک پارسیان در میان بانک های تحریمی قرارگرفت، مشکل دارو و موادغذایی آغاز شد. تا پیش از این بانک پارسیان و برخی از بانک های دولتی عهده دار واردات دارو و موادغذایی به کشور بودند و با تحریم آنها واردات دارو به عنوان یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه با مشکل مواجه شد.

مشکل دارو و مواد غذایی با تحریم بانک پارسیان آغاز شد/ تحریم‌ ها، واردات دارو به ایران را با مشکل مواجه کرده است

به گزارش خبرگزاری موج، زمانی که صحبت از تحریم های آمریکا بود کمتر کسی فکر می کرد آمریکا برای تحت فشارگذاشتن ایران متوسل به دارو و موادغذایی شود. آغاز هجمه ها از سوی آمریکا نخست با بحران ارزی در ماه های گذشته آغاز شد تا آنجا که بیماران متوسل به شبکه های اجتماعی شدند تا داروهای کمیاب مورد نیاز خود را تهیه کنند. البته موضوع به همین جا ختم نشد و با تحریم بسیاری از بانک های بزرگ که در سال های گذشته پل ارتباطی ایران و کشورهای غربی برای واردات دارو و مواد غذایی بودند، ضربه نهایی به اقتصاد ایران وارد شد.

از زمانی که نام بانک پارسیان در میان بانک های تحریمی قرارگرفت، مشکل دارو و موادغذایی آغاز شد. تا پیش از این بانک پارسیان و برخی از بانک های دولتی عهده دار واردات دارو و موادغذایی به کشور بودند و با تحریم آنها واردات دارو به عنوان یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه با مشکل مواجه شد که هنوز هم این مشکل به قوت خود باقی است. گذشته از آن شرکت های غربی نیز نمی توانند به بانک ها و شرکت های جایگزین برای همکاری اعتماد کنند .

مجموعه عوامل یادشده باعث شده تا دلالی و قاچاق افزایش یابد و بیش از همه، بیماران سرطانی در تنگنای تامین دارو قرار گیرند.

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: در حال حاضر معضل تامین دارو به مسئله مهمی در کشور تبدیل شده است. آمریکایی ها قبلا گفته بودند که دارو مشمول تحریم نیست اما گفته آنها حقیقت ندارد به طوری که با قطع شدن ارتباط نظام بانکی با سوئیفت محدودیت های زیادی برای تحویل دارو به کشور تحمیل شد که نشان از تحت فشارگذاشتن مردم و بیماران است.

خالقی بیان کرد: بانک پارسیان تا پیش از آغاز تحریم های نظام بانکی، مسئولیت واردات دارو را برعهده داشت که متاسفانه ماه گذشته با اعلام دلایل واهی این بانک تحریم شد و این موضوع باعث ایجاد اختلال در واردات موادغذایی و دارو به کشور شد. مسئله دارو چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت زیرا با سلامت جامعه در ارتباط است.

عضو خانه ملت افزود: پس از خروج بانک ها به خصوص بانک پارسیان از چرخه تامین مالی واردات دارو، مشکلات زیادی به بدنه نظام دارویی کشور وارد شده که البته وجود این مشکلات را قبول داریم اما قرار براین شده، برای تهیه دارو از ارز دولتی استفاده شود تا فشار کمتری به مصرف کنندگان وارد شود. دولت و مجلس هم تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا مشکل واردات دارو برطرف شود.

البته احمد قویدل، مدیرعامل بنیاد هموفیلی کشور نیز با بیان اینکه ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو دروغ است، تصریح کرد: یکی از دلایل دروغ بودن این ادعا آن است که غذا و دارو همچون دیگر کالا‌ها نیاز به ارتباط بانکی دارد و آمریکا هنوز مسیر روشنی برای تبادلات ارزی در این حوزه معین نکرده است. بنابراین زمانی آمریکا می‌تواند ادعای تحریم نبودن دارو و غذا را داشته باشد که یک مسیر بانکی را تعیین و به شرکت‌های دارویی اروپایی اعلام کند.

قویدل معتقد است: در حال حاضر تمامی بانک‌های دولتی و حتی بانک خصوصی پارسیان که عمده حساب شرکت‌های دارویی در آن است، تحریم شده‌اند و حتی در صورت گشایش ارزی نیز به دلیل اینکه این شرکت‌های دارویی عمدتا اعتباری در این بانک‌ها ندارند، سپرده‌گذاری آن‌ها نیز دچار مشکل شده و ارتباط ارزی آن‌ها مورد قبول نیست. لذا تا این مسیر باز شود، بیماران ما دچار مشکل خواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی