English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

تبعات پیش فروش در صنعت خودرو/پیش بینی وضعیت خودروهای پیش فروش شده

در حال حاضر شرایط تحریم ها باعث شده تولید برخی مدل های جدید خودرو با مشکل مواجه شود و حتی احتمال توقف کامل تولید وجود دارد، اما مسئله اینجاست که سیاست گذاری غلط در صنعت خودرو همچنان ادامه دارد، زیرا با وجود اینکه احتمال چنین اتفاقی پیش بینی می شد خودروسازان دولتی دست به پیش فروش زدند.

تبعات پیش فروش در صنعت خودرو/پیش بینی وضعیت خودروهای پیش فروش شده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صنعت خودرو یکی از مهمترین بخش هایی بود که ایران بعد از برجام روی توسعه آن تمرکز کرد تا ضعف های یک دهه گذشته این صنعت را جبران کند و با داخلی سازی مدل های جدیدی از خودروهای اروپایی بار دیگر بازار داخلی و حتی بازار منطقه را پوشش دهد، اما این مسئله از آنجایی که از عمق چندانی برخوردار نبود به سادگی بعد از خروج آمریکا از برجام به چالش کشیده شد و حتی بخشی از سرمایه گذاری و برنامه ریزی ایران برای بازار خودرو عقیم ماند و در حال حاضر فضا به قدری سخت شده که خودروسازان منتظر تصمیم مسئولان کشور هستند.

مشاور مدیرعامل شرکت سایپا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه رنو در ایران 180 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است، گفت: در حال حاضر این شرکت فرانسوی با قطعه سازان نیز شریک است، از این رو باید تلاش کرد این تولیدات فعال نگه داشته شوند که به توان شرکت های خودروسازی داخلی بستگی دارد تا بتوانند از کانال های دیگر این خطوط را فعال نگه دارند، هرچند امکان داخلی سازی این میزان قطعات در کشور وجود ندارد و باید با شرکت های خارجی که با آمریکا کار نمی کنند این خطوط تولید را فعال نگه داشت و این مسئله به مدیران کارآمدی نیاز دارند که در حال حاضر در خودروسازی ما کم هستند .

سعید مدنی

سعید مدنی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت خودروی ساندرو از 500 دستگاه به 100 دستگاه رسیده است، افزود: نگرانی امروز برای ثبت نام مشتریان خودروی ساندرو هست که براساس شرایط به وجود آمده یا تحویل خودرو به تعویق خواهد افتاد، یا باید خودروی جایگزین تحویل بگیرند، اگر چه سود مشارکت برای افرادی که عجله ای در تحویل خودرو ندارند پرداخت خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کنند و وزیر صنعت جدید نیز باید شورای سیاست گذاری را فعال و تصمیم های جدید اتخاذ کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی همکاری شرکت پژو نیز به سیاست های ایران خودرو بستگی دارد که آیا می تواند با پژو چین همکاری کنند یا خیر؟ البته چینی ها مانند تحریم های قبل با ایران همکاری نمی کنند و باید منتظر بود چقدر در موضوع مبادلات مالی با ایران می تواند راهکارهای جدید پیدا کنند. در واقع چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی مطرح است، اما هنوز به تکنولوژی غرب وابسته است و حتی هیچ خودروساز امروز آمریکایی نمی بینید که در چین محصول تولید نکند. بنابراین نباید دعوای ظاهری آمریکا و چین را عمیق دید زیرا یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در چین کرده آمریکایی ها هستند.

این کارشناس خودرو با انتقاد از عدم آمادگی دولت برای مقابله با تحریم ها، گفت: در دوره وزیر قبلی جلسات درست حسابی با مدیران برای دور زدن تحریم ها برگزار نشده است، بنابراین امروز تصمیم ها باید با مشورت افرادی انجام شود که پیش از این در دور زدن تحریم ها مشارکت داشته اند، زیرا یکی از مشکلات کشور این است که همواره با تکرار اتفاقات گذشته هزینه های تکراری به کشور تحمیل می شود.

مدنی با اعلام اینکه 60 درصد قطعات خودروی ساندرو به تولیدات رنو وابسته است، گفت: برخی پلت فرم های خودرو  شرکت سایپا همچون تیبا و ساینا مستقل هستند و اس پی 100 هم با کمک طراح آلمانی و مشاوره ای کره ای انجام شده است که نمونه آن نیز در چین ساخته شد، اما امروز کاملا امروز مستقل در ایران ساخته می شود که برند آن متعلق به کشورمان است، با این حال ایربک و گیربکس و موتور هنوز به طور کامل در ایران ساخته نمی شود. در واقع وابسته به خودروسازهای خارحی نیست، اما 40 درصد قطعات آن از سازنده های خارجی تامین می شود.

احتمال تکرار تجربه موسسات مالی در خودروسازی ها

یک کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره خبر توقف برخی خطوط تولید خودرو مانند ساندرو گفت: اتاق این خودرو در اروپا کلا متوقف شده و در سال 2019 قرار است سومین اتاق جدید این خودرو وارد بازار شود، حتی در آن زمان که خط تولید این خودرو در ایران قرار بود ایجاد شود مدیران شرکت رنو موافق نبودند و تصمیم مدیران ایرانی بود، حتی این کهنگی مدل اتاق درباره خودرو سراتو نیز اتفاق افتاد است. این مسئله ناشی از این است که مدیران خودروسازی ها از سال 84 به بعد راه منطبق بر آینده نگری را دنبال نکرده اند و شکی در آن نیست که هیچکدام از آن ها چیز جدیدی به صنعت خودرو اضافه نکرده اند.

زاوه

فرید زاوه با بیان اینکه برخی از مدل خودروهای سایپا و ایران خودرو بین 15 تا 35 سال قدمت دارند، تصریح کرد: حتی خودروی ال 90 هم در ایران 13 سال قدمت دارد. درواقع این صنعت پس از دولت اصلاحات به بیراه رفت و در دولت تدبیرو امید نیز این بیراهگی ادامه یافت و به طور کلی می توان گفت واقعیت حمایت از صنعت خودروی ایران این است که خودروهای 30 سال پیش دنیا ساخته می شود.

او با اشتباه خواندن سیاست پیش فروش های اخیر خودرو، گفت: پراید یا 405 کی پیش فروش شده، از طرف دیگر سازمان استاندارد چند وقت پیش اعلام کرده که تولید این خودرو در دی ماه 97 متوقف می شود، در حالی که طبق پیش فروش ها این خودرو بعد از این تاریخ تحویل می شود، حال مسئول این ناهماهنگی ها کیست؟ از طرف دیگر این پیش فروش ها در تعدیل قیمت خودرو تاثیری نداشت و تیراژ خودرو نیز کاهش یافته و این عدم هماهنگی باعث خواهد شد که تیراژ خودرو بازهم کاهش یابد و مردمی که برای سود در پیش فروش شرکت کرده اند اگر خودرو به آن ها تحویل نشود باید پول به آنها برگردانده شود و ممکن است بحرانی مانند موسسه های مالی و اعتیاری غیرمجاز تکرار شود و سونامی انصراف در صنعت خودرو رخ دهد، بنابراین نیاز است که اقتصاد کشور توسط فردی مدیریت  شود تا بین نهادها هماهنگی ایجاد کند و سهم هر بخش از منابع ارزی را با کمک اتاق های بازرگانی تعیین کند تا تولید براساس آن ادامه یابد.

او با بیان اینکه در روز 10 تا 20 میلیون دلار برای اضافه مصرف سوخت در کشور هدر می رود، گفت: در نتیجه سوار شدن مردم بر خودروی کهنه و پرمصرف هزینه زیادی به کشور و مردم وارد شده است، این مسئله نشانه ناکارآمدی سیاست گذاری و مدیریت در صنعت خودرو بوده است، زیرا در سال 91 و 92 متوجه ضعف ها در صنعت خودرو شدیم، اما در دولت یازدهم و دوازدهم اشتباهات قبل تکرار شد. در واقع اینکه تصور شود با فروختن بازار مصرف، آسیب را پوشش می دهیم غلط است، برای نمونه اینکه گفته شود قرارداد 20 هزار دستگاه پژو 2008 با شرکت فرانسوی باعث می شود این کشور حاضر شود دربرابر کشور آمریکا بایستد غلط است، مگر اینکه بازار ایران به اندازه بازار آمریکا باشد.

زاوه با انتقاد به عملکرد برخی مدیران گفت: رنو چند سال پیش می خواست که شرکت بونرو در ایران را بخرد و سرمایه گذاری کند، اما یکبار دولت پشیمان شد. امروز چرا کسی پاسخگوی این خسارت نیست؟ تا زمانی که در اتاق های بسته تصمیم گیری شود و فکر کنند، از این طریق منافع مردم تامین می شود سخت در اشتباه هستند. در زمان کمپین خودروی سفر نخرید مردم می گفتند خودروی بی کیفیت نمی خرید وزیر صنعت آن زمان به مردم می گفتند مردم خیانتکار هستند حال چطور می توان یکبار شرایط را تغییر داد؟

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه درخواست انجمن تولیدکنندگان خودروی تجاری استان تهران اظهار کرد: در جلسه ای در این انجمن مطرح شد که اگر دولت قرار است 20 میلیون دلار در بخش واردات خودرو ارز بدهد به جای اینکه به صورت خرد بین همه تولیدکننده ها توزیع کند به یک خودروساز بدهد تا طبق توافقی آن خودروساز حقوق کارگران تولیدکننده های خرد دیگر هم بدهد، اما تولید ادامه یابد. زیرا در حال حاضر تولیدکننده ها ماه ها در صف ثبت سفارش مانده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی