English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

نظارت بر بازار لوازم خانگی از دست سازمان حمایت خارج شد/ کمبود ۲۰ درصدی عرضه لوازم خانگی به بازار

بازار لوازم خانگی به دلیل اینکه جز وسایل مورد نیاز مردم است، همواره تقاضای بالایی دارد و حتی گرانی دلار تقاضای این محصولات را کاهش نداده است، به تازگی حاشیه ها بازار داغ شده که مغازه ها لوازم خانگی را نمی فروشند یا گرانتر عرضه می کنند و جای سازمان حمایت مصرف کننده در این بین خالی به نظر می رسد.

نظارت بر بازار لوازم خانگی از دست سازمان حمایت خارج شد/ کمبود 20 درصدی عرضه لوازم خانگی به بازار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، این نخستین بار نیست که بازار لوازم خانگی با نوساناتی روبرو می شود، در همان نخستین روزهای که معاون اول رییس جمهوری ارز تک نرخی 4200 تومانی را اعلام کرد، بازار این محصولات به رکود عمیقی فرو رفت و خرده فروشان عرضه خود را متوقف کردند، تا متناسب با افزایش نرخ دلار آزاد قیمت محصولات خود را تعیین کنند، این موضوع در آن زمان کش و قوس های فراوانی داشت و سازمان های نظارتی به این مساله ورود کردند، تا در نهایت بازار این محصولات آرام گرفت، اما بار دیگر همین هفته حاشیه های بازار لوازم خانگی افزایش یافت که ناشی از عدم حضور سازمان های نظارتی در کنترل بازار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه عرضه لوازم خانگی محدود نشده و همانند یک ماه پیش در حال انجام است، گفت: نوسانات بازار متاثر از کاهش 15 درصدی تولید است که به دلیل گرانی مواد اولیه، نبود برخی قطعات و طولانی بودن روند تخصیص ارز دولتی به وجود آمده است. از طرف دیگر ممنوعیت واردات لوازم خانگی به نوسانات بازار دامن زده است.

بازار لوازم خانگی

محمد طحان پور با تاکید بر اینکه مصرف کننده ها برای خرید لوازم خانگی مورد نیازشان برای آینده از همین الان خرید می کنند، افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی، فضای کاذبی از سوی فروشندگان و مصرف کننده ها ایجاد شده و امروز قیمت لوازم خانگی با وجود اینکه سازمان حمایت سقف مجاز افزایش قیمت را 10 درصد اعلام کرده ، 20 درصد افزایش داشته و روند بازار نشان می دهد که مقابله با این مساله از دست سازمان حمایت نیز خارج است. با این حال اگر مصرف کننده ها اعتراضی نسبت به قیمت ها دارند، می توانند به سازمان حمایت شکایت کنند.

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت امروز در تمام کالاها و مواد اولیه همچون فولاد، آلومینیوم، مس که در تولید لوازم خانگی بکار می رود، رخ داده تصریح کرد: وظیفه اصلی نظارت بر عهده سازمان حمایت است، اما در شرایط کنونی جلسات مشترکی که با حضور سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم، وقتی مشکلات تولیدکننده ها مطرح می شود کاری از دست کسی بر نمی آید و سایر مشکلات به حاشیه رانده می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره نقش نظارتی تشکل ها نیز گفت: اتحادیه ها روی واحدهای صنفی باید نظارت کنند و اگر فردی انباری از کالاهای لوازم خانگی سراغ دارند می توانند شکایت کنند و به همراه ماموران نیروی انتظامی کالاها را ضبط کنند و در برخی موارد مشتریان به اتحادیه ها نیز برای شکایت مراجعه می کنند.

طحان پور با بیان اینکه الان تناسبی بین عرضه و تقاضای لوازم خانگی وجود ندارد اظهار کرد: قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، عرضه بیش از تقاضا بود، اما در حال حاضر عرضه تا 20 درصد کمتر از تقاضای داخلی است و همین مسئله روی نوسانات بازار نیز تاثیر گذاشته است. از طرف دیگر برخی از تولیدکننده ها فهرست کالا را به فروشگاه ها ارائه نمی دهند و قیمت ها را روزانه تغییر می دهند، در حالی که پیش از این کالاهای خود را مدت دار و با تخفیف 5 درصدی به فروشنده می دادند و امروز با توجه به شرایط فروش خود را نقدی کرده و کالای کمتر از نیاز بازار عرضه می کنند.

او با اشاره به اینکه در چند ماه آینده بازار لوازم خانگی به ثبات خواهد رسید، تصریح کرد: در جلساتی که با تولیدکننده های لوازم خانگی داشته ایم آن ها می گویند؛ ثبت سفارش های برای خرید مواد اولیه انجام داده اند که می تواند در افزایش تولید لوازم خانگی از میانه فصل پاییز اثرگذار باشد.

افزایش 20 درصدی قیمت لوازم خانگی

افزایش تولید لوازم خانگی یکی از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است، اما بسیاری از تولیدکننده ها نسبت به سیاست های اخیر دولت نقد جدی دارند و معتقدند شرایط کنونی اقتصاد بستری برای رکود و کاهش تولید لوازم خانگی در کشور شده است، در همین رابطه دبیرکل و رییس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بحث قیمت فروش و میزان عرضه لوازم خانگی به فروشندگان برمی گردد، گفت: در بخش تولید 30 درصد هزینه مواد اولیه و حمل و نقل گرانتر شده و از طرف دیگر تولیدکننده ها برای دریافت ارز سرگردان بوده اند که مجموع این عوامل قیمت تمام شده لوازم خانگی را تا 20 درصد افزایش داده، در حالی که سازمان حمایت سقف افزایش قیمت را 10 درصد اعلام کرده که در نهایت همین مسئله تولید را با چالش مواجه کرده است.

انصاری

حبیب الله انصاری با انتقاد به اینکه واردکننده های لوازم خانگی در افزایش قیمت آزادانه عمل می کنند، تصریح کرد: چرا تولیدکننده های داخلی قیمت خود را افزایش ندهند، در شرایطی که تولیدکننده های داخلی فولاد، آلومینیوم، مس و ... قیمت های خود را جهشی بالا برده اند و افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی را تا 20 درصد بالا برده اند.

او با حمایت از ممنوعیت واردات لوازم خانگی گفت: دولت خوشبختانه تصمیم گرفته واردات لوازم خانگی را محدود کند، زیرا در کشور تولیدات لوازم خانگی خرد و انرژی بر داخلی از نظر کیفیت شرایط خوبی دارند و حتی در برخی برندهای با سفارش خارجی ها تولید می شود و در تولید ظروف نیز از تکنولوژی های روز استفاده می شود. بنابراین با توجه به اینکه دو برند ال جی و سامسونگ نیز در ایران تولید می شود، تمام نیازهای داخلی کشور را می توانیم با تولیدات داخلی تامین کنیم و این مسئله مشروط به تامین ارز برای مواد اولیه تولیدات داخلی است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه