English

موج گزارش می دهد

دلار فروش های خلوت نشین/ اثر خنثی بازار ثانویه

امروز میدان فردوسی بی سرو صدا و آرام به نظر می رسید، بدون اینکه فردی داد بزند و دلار دلار بگوید، اما زیر پوست همین فضای آرام جنب و جوش دلالان ارز غوغا می کرد و می گفتند دلار تا 10 هزار تومان گران می شود و برای هر دلار 7900 تومان پول می پرداختند.

دلار فروش های خلوت نشین/ اثر خنثی بازار ثانویه

به گزارش خبرگزاری موج، با وجود اینکه دولت از 23 فروردین به طور رسمی اعلام کرد خرید و فروش دلار در خیابان مصداق قاچاق و تخلف است و با متخلفان برخورد می شود، اما هنوز شاهد خرید و فروش دلار در اطراف میدان فردوسی هستیم، گرچه مانند گذشته فریاد نمی زنند دلار دلار و در کنجی آرام نشسته  یا سیگار می کشند و با دقت به عابرین پیاده نگاه می کنند.

با توجه به اینکه در چند ماه گذشته قیمت دلار خیلی افزایش یافته و پیش بینی می شد؛ دلار چندانی در بازار آزاد در گردش نباشد، اما گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری موج واقعیت دیگری را نمایان کرد و آن این است که دلال ها نمی گذارند، بازار دلار در ایران آرام بگیرد. امروز در میدان فروسی با وجود اینکه همه چیز آرام به نظر می رسید اما بازار معاملات گرم بود و اینگونه نمایان می شد که برای نمونه فردی به دنبال دلال دلار می گشت، اما کسی را نمی یافت، زیرا خبری از داد زدن نبود و به محض اینکه درباره دلار از عابری می پرسید ده ها نفر دور او جمع شدند. در یک نمونه شاهد آن بودم، یکی از دلال ها به مشتری گفت: «هر چقدر دلار دارید با قیمت 7700 تومان می خرم.» مشتری جواب داد« من خریدار هستم» و فروشنده در پاسخ گفت:« با وجود اینکه دلار در بازار کم است، اما با توجه به قیمت پیشنهادی شما می توانم  تهیه کنیم. » در ادامه دو طرف برای تعیین قیمت شروع به چانه زنی کردند و روی قیمت 8200 تومان به توافق رسیدند.»

آن طرف میدان به سمت خیابان فردوسی کمی قیمت ها گرانتر بود و فردی که به دیوار مترو تکیه داده بود آرام از همه مسافرانی که از مترو بیرون می آمدند می پرسید؛ دلار؟ همین دلال در پاسخ به سوال خبرنگار موج درباره قیمت روز دلار گفت: «ما امروز با قیمت 7900 می خریم، اما فروش خیلی بالاتر است، زیرا در بازار دلار کمیاب شده است.»

او که علی نام داشت در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از وضعیت بازار دلار چگونه است، گفت:« روند افزایش قیمت دلار دوباره شروع شده و به نظر می رسد تا 10 هزار تومان افزایش یابد، همان طور که امروز قیمت یورو به بیش از 10 هزار تومان رسیده است». او درباره وضعیت تقاضا برای خرید و فروش دلار ادامه داد:« خیلی ها مانند شما تنها قیمت می پرسند و می گویند، فروشنده هستند اما وقتی می گویم دلارت کجاست؟ می گوید همراهم نیست!»

بسیاری از مسئولان کشوری اعلام کرده بودند با راه اندازی بازار ثانویه دلار، قیمت ها در بازار آزاد نیز تعدیل خواهد شد، زیرا بر مبنای تصمیم دولت قرار بود ارز 20 درصد از صادرات کالاهای غیر نفتی براساس توافق فروشنده و خریدار در این بازارها معامله شود و از آنجایی که قرار بود صرافی ها بار دیگر به چرخه معامله های دلار در بازار ثانویه ورود کنند، انتظار می رفت که روند نزولی بازار دلار آغاز شود، اما در واقعیت اینگونه نبود و همچنان دلار روند نوسانی خود را دنبال می کند.

این مسئله به این دلیل قابل تامل است که با وجود اینکه 20 درصد ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی که حدود 10 میلیارد دلار می شود، به چرخه معاملات رسمی برگشته، اما به جای اینکه اثر نزولی داشته باشد، روند صعود داشته است. آیا این مسئله، سیاست دلال ها برای نفوذ در بازار ثانویه دلار و حتی بی اثر کردن آن است، یا چرخه بازار ثانویه معیوب است و نتواسته اثر مثبتی در بازار دلار ایجاد کند؟

البته باید توجه داشت که درباره بازار دلار و افرادی که در این چرخه نقش دارند، حرف و حدیث های فراوانی وجود دارد و برخی مسئولان معتقدند؛ افرادی از سوی دولت های خارجی همچون عربستان و آمریکا مامور خرید دلار از بازار ایران هستند تا از این طریق دولت را تحت فشار قرار دهند و برخی دیگر از مسئولان همین موضوع را به برخی عناصر داخلی برای ضربه زدن به دولت و حاکمیت نسبت می دهند.

حال با توجه به اینکه روند مبارزه با فساد و  جلوگیری از آسیب به چرخه تجاری کشور در شرایط کنونی اهمیت ویژه ای دارد، دولت باید نظارت بر بازار معاملات دلار را به صورت رسمی و غیررسمی افزایش دهد و همچون چند ماه گذشته بازار دلار فروشی در خیابان حافظ و فرودسی را زیر ذره بین قرار دهد، تا دلال ها موج گرانی و جو روانی در جامعه ایجاد نکنند، زیرا این جریان سازی می تواند روی معاملات دلار در بازار ثانویه نیز اثر منفی بگذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی