English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

احتمال جایگزینی خودروهای چینی در خط تولید مشترک با پژو

پس از خروج آمریکا از برجام، صنعت خودرو به دلیل انعقاد چندین قرارداد جدید، بعد از برجام بشدت در معرض تهدید قرار گرفت و خودروسازان فرانسوی اعلام کردند از ایران خارج می شوند. برخی مسئولان شرایط را غیر قابل پیش بینی خواندند و تاکید کردند پس از خروج خودروسازان فرانسوی، مونتاژ خودروهای چینی در خطوط تولید مشترک جایگزین خواهند شد.

احتمال جایگزینی خودروهای چینی در خط تولید مشترک با پژو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صنعت خودروی ایران به دلیل اینکه سهمی 20 درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد و بیش از 100 نوع صنعت دیگر به صورت مجزا وابسته به این صنعت هستند برای کشور همواره نقشی استراتژیک داشته است و حتی آمریکایی ها در دو مقطع تشدید تحریم ها علیه ایران یکی از بخش هایی که به صورت ویژه برای اعمال فشار اقتصادی نشانه رفته اند همین صنعت خودرو بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت همکاری ایران با پژو در شرایط کنونی گفت: در حال حاضر چگونگی ادامه همکاری ایران با پژو مشخص نیست و بستگی به این دارد که همکاری ها برای دو طرف در آینده به صورت برد-برد باشد، یا خیر.

صالحی نیا

محسن صالحی با اشاره به اینکه شرکت سیتروئن برای ادامه همکاری با ایران پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده است افزود: به طور قطعی نمی توان گفت بین ایران و شرکت سیتروئن توافقی حاصل خواهد شد یا خیر، پیشنهاد این شرکت فرانسوی از سوی مسئولان مربوطه در حال بررسی است و آینده همکاری ایران با این شرکت کاملا نامشخص است.

کاهش تولید متاثر از تغییر همکاری ها

رییس کمیته خودروی مجلس در گفتگو با خبرنگار موج درباره وضعیت صنعت خودروی ایران پس از اعلام خروج شرکت های فرانسوی از بازار گفت: در حال حاضر محصولاتی به صورت تولید مشترک بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی در حال ساخت است که ادامه روند این تولیدات بستگی به چند تئوری دارد؛ نخست اینکه قطعه سازان ایرانی محصولات مورد نیاز این خطوط تولید را تامین کند یا بخشی از قطعات مورد نیاز شرکت پژو از طریق شعبه این شرکت در چین تامین شود، همان طور که پیش تر در دوره قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران، بخشی از قطعات مورد نیاز خط تولید خودروی پژو در ایران از این طریق تامین می شد.

ملکی

ولی ملکی درباره راهکار دیگر ایران برای حفظ ثبات در تولیدات خودروی کشور افزود: از آنجایی که خط تولیدات محصولات مشترک بین ایران و فرانسه رباتیک هستند و این قابلیت را دارند که برای تولید خودروهای دیگر تنظیم شوند، به احتمال زیاد پس از خروج خودروسازان فرانسوی از ایران، خودروهای چینی در این خط تولیدات جایگزین شوند.

او در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تولید خودرو در چندماهه نخست سال 97 متاثر از کاهش همکاری شرکت های فرانسوی با ایران است؟ اظهار کرد: بله در حال حاضر تولید خودروهای که مربوط به شرکت های فرانسوی در ایران بوده، کاهش پیدا کرده است. البته محصولاتی که وابستگی زیادی به قطعات وارداتی دارند، سهم زیادی از بازار داخلی ندارند. با این حال خودروسازان ایرانی می توانند در فضای کنونی برای تولید خودروهای جدید یا جایگزین با شرکت های آسیایی مذاکره کنند.

هیچ خودروی ایرانی صدرصد داخلی نیست

مشاورمدیرعامل خودروسازی سایپا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره آینده صنعت خودروی ایران با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: باید تا 15 مرداد صبر کنیم که نتیجه مذاکرات اروپا و تحریم های آمریکا مشخص می شود، زیرا احتمال اینکه در مذاکرات غیررسمی اروپا با آمریکا فرجی حاصل شود، وجود دارد، اما به طور کلی احتمال تغییرخطوط تولید برای محصولات مشترک با خودروسازان فرانسوی وجود دارد، زیرا این خطوط، تولید مونتاژ نهایی هستند و با تغییرات جزئی می توان خودروی جدید تولید کرد.

مدنی

سعید مدنی با بیان اینکه میزان آسیب پذیری تولید پس از اعمال تحریم ها به شدت تحریم ها بستگی دارد افزود: در دوره ای قبل در زمانی که تحریم ها شدید شد، میزان تولید خودروی ایران از یک میلیون نیم  به 950 هزار دستگاه در سال نیز رسید و بعدها دوباره آرام آرام به تولید اضافه شد. باید توجه داشت که در ایران مانند خیلی از کشورهای دیگر هیچ خودرویی به طور کامل و صدرصد ساخته نمی شود. در حال حاضر نیز در صنعت خودروی کشورمان از ورق خودرو تا ایربک و ... وابسته به واردات مواد اولیه است که در زمان تحریم ها برای تولید با چالش مواجه خواهند شد، گرچه می شود از طریق شرکت های کوچک خارجی همین مواد را تامین کرد، ولی هزینه ها خیلی بالا خواهد رفت. البته در دور تحریم های گذشته از طریق کانال هایی گاهی فشار تحریم ها کاهش می یافت و از طریقی به صورت موقت بخشی از قطعات مورد نیاز تامین می شد.

او با بیان اینکه همین الان بخش عمده ای از قطعات خودروها از چین تامین می شود افزود: تنها خودروهای که به صورت مونتاژ بعد از برجام تولید آن ها در ایران آغاز شده از قطعات اروپایی استفاده می کنند که تیراژ چندان بالایی نیز ندارند.

مدنی درباره آینده همکاری با چین نیز گفت: در حال حاضر نمی توان درباره همکاری آینده با چین اظهار نظری کرد و باید دید، در آینده چه موضع گیری در قبال ایران خواهد داشت، زیرا چین حجم معاملات بالایی با ایران ندارد و اگر با نگاه اقتصادی بخواهند به توافق با ایران نگاه کنند، نمی توان روی همکاری با این کشور حساب کرد، اما اگر این کشور و کشورهای اروپایی برای حفظ جایگاه خود در قبال زورگویی های آمریکا بخواهند توافقات با ایران را حفظ کنند در این صورت نوع همکاری ها متفاوت خواهد بود.

مشاورمدیرعامل خودروسازی سایپا با اشاره به تاثیری که قراردادهای اروپایی در صنعت خودروی ایران دارند گفت: براساس قرارداد با سیتروئن قرار بود سه مدل جدید خودرو در ایران تولید شود و حتی ثبت نام برای پیش فروش یکی از این مدل ها نیز انجام شده بود. همچنین خودروسازی رنو قراردادهای با سازمان ایدرو و سایپا داشت که قرارداد با سایپا کاملا منتفی شد و قراردادی که با ایدرو و با حضور وزیر وقت امضا شده بود، برای اجرای آن هنوز هیچ خط تولیدی در ایران ایجاد نشده است. خودروسازی پژو نیز قرارداد همکاری برای تولید چند مدل خودرو با شرکت ایران خودرو داشت که آینده آن ها نیز مشخص نیست. به طور قطع اگر تحریم های آمریکا سختگیرانه باشد نه تنها نمی توان این مدل های جدید را دیگر در ایران تولید کرد، روی میزان مجموع تولید خودرو نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مدنی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر مبدا تامین قطعات خودرو از بازارهای اروپایی به سمت قطعه سازان چینی کیفیت تولید را به شدت کاهش نمی دهد؟ گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از قطعات مورد نیاز خودروسازان ایرانی از سوی چینی ها تامین می شود و این شرکت ها محصولات با کیفیت نیز تولید می کنند. البته باید توجه داشت که کیفیت استانداردهای تولید در ایران را نباید حتی پس از تحریم، تغییر داد و سازمان استاندارد در صورت تشدید تحریم ها می تواند تا یکسال دیگر اجرای آن را به تعویق بیندازد تا خودروسازان به استانداردها برسند و شاید در آن زمان تحریک ها نیز کاهش یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه