English

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی

بانک مرکزی همگرایی نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد را دنبال می کند/دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیستیم

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی گفت:در سیاست های ارزی به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیستیم ضمن اینکه به عنوان سیاستگذار پولی و ارزی، بانک مرکزی همگرایی نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد ارز را دنبال می کند.

بانک مرکزی همگرایی نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد را دنبال می کند/دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخی که ما روزانه در سامانه معاملات الکترونیکی ارز اعلام می کنیم، از نرخ خرید صرافی ها بالاتر است و بنابراین این فرضیه رد است که قیمت ارزی که بانک مرکزی از صادرکنندگان می خرد، پایین تر از بازار آزاد است بیان کرد:در سیاست های ارزی به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیستیم ضمن اینکه به عنوان سیاستگذار پولی و ارزی، بانک مرکزی همگرایی نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد ارز را دنبال می کند.

صمد کریمی اذعان کرد:در سال ۹۱ شکاف نسبی بین بازار آزاد و رسمی ۱۱۲ درصد بوده که در انتهای دی ماه به ۲۲ درصد رسیده است و نوسانات شاخص دلار که ۲۸.۳ درصد در سال ۹۱ بوده است، هم اکنون و تا پایان دیماه به ۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه آیین نامه معاملات مشتقه ارزی تدوین شده است که منتظریم بازار آرام شود تا آن را ابلاغ کنیم افزود:این ابزار می تواند پوشش مناسبی برای ریسک داشته باشد.از این رو درگاه اینترنتی معاملات ارزی در سیستم بانکی ایران صورت گرفته است

همچنین کمیته صادرات در بانک مرکزی ایجاد شده است، اما بر اساس این درگاه اینترنتی ۲۷ بانک، کارگزار خرید ارز صادرکنندگان غیرنفتی محسوب شده و صادرکنندگان می توانند به بانک های عضو بازار بین بانکی ارز تهران مراجعه کرده و درخواست فروش ارز صادرات داشته باشند.

 عدم رشد صادرات غیرنفتی ظرفیت پایین تولید است

کریمی به عدم رشد صادرات نفتی پرداخت و توضیح داد: یکی از دلایل عدم رشد صادرات غیر نفتی ظرفیت پایین تولید است و بنابراین قیمت تمام شده تولید در حالتی که ظرفیت تولید ۷۰ تا ۸۰ درصد است، یک سوم آن چیزی است که ظرفیت تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارد.

وی یاد آور شد:در حوزه حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، بانک مرکزی ۲۰۰ میلیون دلار نزد بانک توسعه صادرات سپرده گذاری کرده است تا به این شرکت ها ارایه تسهیلات شود. 

به‌گفته این مسوول در خصوص ضمانت نامه های ارزی نیز بانک مرکزی ۱۵۰ میلیون یورو سپرده گذاری کرده بود که در نهایت این سپرده گذاری معطوف به بانک توسعه صادرات شده است تا صدور ضمانت نامه متقابل صورت گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه