English

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

باید هزینه‌های ارتکاب فساد را بالا برد

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاثیر فساد بر میزان تجارت کشور را تشریح و تصریح کرد: برای مبارزه با فساد نیازمند اقدامات جدی هستیم؛ به طوری که باید هزینه‌های ارتکاب فساد را بالا برد.

باید هزینه‌های ارتکاب فساد را بالا برد

به گزارش خبرگزاری موج، غلامحسین شافعی در همایش مبارزه با فساد امروز (۲۰ آذر) در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: گستردگی کانون‌های فساد و شروع آن لزوم اقدامات جدی‌ را برای حل این معضل به وجود آورده است. طبیعتا فساد پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای دارد که می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی را منحرف کند.

وی تصریح کرد: تضعیف امنیت اقتصادی، افزایش فعالیت‌های زیرزمینی، معضلات موجود در بخش سرمایه‌گذاری و افزایش هزینه‌های معاملات، بخش کوچکی از آثار فساد به حساب می‌آید. فساد اعتماد عمومی را از بین می‌برد و سرمایه‌های اجتماعی را به نابودی می‌کشاند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که فساد اداری می‌تواند رشد سرانه یک کشور را بین یک تا هفت درصد کاهش دهد و کاهش یک درصدی فساد می‌تواند باعث افزایش ۳.۵۳ درصدی صادرات کشورها شود.

فساد به صورت سیستماتیک شده و ریشه گرفته است

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: شاهد این هستیم که هزینه‌های رفتارهای فسادآلود به شیوه‌های مختلف به جامعه و به ویژه فعالان اقتصادی واقعی که به صورت شفاف عمل می‌کنند، تحمیل می‌شود. در چنین شرایطی فعالیت‌های غیرمولد به فعالیت‌های مولد ترجیح داده می‌شود. همچنین در این شرایط بنگاه‌های اقتصادی غالبا به جای اینکه درصدد بهبود بهره‌وری باشند، در تلاش برای دستیابی به مجوزهای خاص قرار می‌گیرند. یعنی انگیزه کافی برای ارتقای بهره‌وری شکل نمی‌گیرد. مشاهده می‌شود که بخش زیادی از بنگاه‌هایی که در سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند، کارایی چندانی ندارند و عملا باعث رانت و فساد می‌شوند. در حال حاضر فساد به صورت سیستماتیک شده و ریشه گرفته است. از این جهت نیازمند توجه جدی و اقدامی اساسی است.

امروز کسی به موضوع جدی سقوط اخلاقی توجهی ندارد

وی تصریح کرد: امروز مشکل بزرگ دیگر، سقوط اخلاقی است که کسی به آن توجه ندارد. در بخش خصوصی نیز باید توجه جدی به این موضوع داشته باشیم و باید رعایت مسائل اخلاق حرفه‌ای را حکم‌فرما کنیم، چرا که اگر مسائل اخلاقی در بخش خصوصی رعایت می‌شود، اعتماد حاکمیت به بخش خصوصی بالا می‌ رود. بنابراین نیاز داریم که آیین نامه اخلاق حرفه‌ای کسب و کار در بخش خصوصی را تدوین کنیم. به طوری که همه افراد در بخش خصوصی ملزم به اجرای آن باشند. برای مبارزه با فساد باید هزینه‌های ارتکاب فساد را بالا برد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه