English

داستان قیمت گذاری دولتی دوباره تکرار شد

وزیر راه و شهرسازی چهار سال پس از روایت داستان موش و گربه اقتصاد خُرد و کلان کشور حرف‌های خود را درباره قیمت‌گذاری دولتی تکرار کرد.

داستان قیمت گذاری دولتی دوباره تکرار شد

به گزارش خبرگزاری موج، عباس آخوندی 30 شهریور ماه سال 92  در نشست تشکل‌های حرفه‌ای حمل‌ونقل با بیان این‌که داستان موش و گربه حوزه خرد و کلان اقتصاد باید تمام شود، گفته بود: به‌عنوان دولتی که از طرف مردم انتخاب شده باید حافظ منافع مردم و مدعی ارتقای استانداردها، ایمنی و حقوق مصرف‌کنندگان باشیم.

وی با بیان این‌که دولت باید از حوزه فعالیت در جاده، ریل، هوا و دریا بیرون برود، گفته بود: دولت باید به‌عنوان یک استراتژی کلی از هرنوع عملیاتی خارج شود و فقط تنظیم‌کننده مقررات باشد.

ارتقای استانداردها و حفظ ایمنی بزرگ‌ترین انتظار است

وی با بیان این‌که ارتقای استانداردها و حفظ ایمنی بزرگ‌ترین انتظار است، افزود: تصور می‌کنم در حوزه تنظیم مقررات باید از مداخله در قیمت‌گذاری خارج شویم و در همه حوزه‌ها به‌سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کنیم، چراکه مداخلات دولت به‌زیان مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که کیفیت و خدمات امنیت مسافران در جاده‌ها به‌شدت در خطر است، گفت: در آخر کار باید محیط کسب و کار روان شده و مبادلات بین‌المللی را گسترش دهیم تا بتوانیم قدرت رقابت در بازارهای جهانی را به دست آوریم.

آخوندی با بیان "به‌دنبال اجرا کردن داستان اندیشه شهروندی در حوزه حمل‌ونقل هستیم"، افزود: هر فعال اقتصادی قبل از این‌که فعال اقتصادی باشد یک شهروند است و دارای حقوقی است. اولین حق آنها نیز آزادی در کسب و کار است. بنده به آنها حق می‌دهم که به‌عنوان شهروند نسبت به هرچیزی که فضای کسب و کار را روان می‌کند پرسشگر باشند.

وی  با بیان "بدون قید و شرط موافق همکاری بخش خصوصی در راستای مدیریت هوشمند شبکه‌های حمل‌ونقل هستیم"، تأکید کرد: مباحث مربوط به اقتصاد کلان، اقتصاد خرد را خنثی می‌کند و در واقع همه به‌دنبال دور زدن دولت در این بخش هستند، بنابراین باید داستان موش و گربه اقتصاد کلان و خرد تمام شود.

حال پس از حدود 4 سال وزیر راه و شهرسازی داستان موش و گربه اقتصاد کلان و خُرد را به گونه‌ای دیگر بیان کرده است.

باید به تفاهم کامل بین بخش خصوصی و دولت دست یابیم

آخوندی با بیان این‌که " اگر به دنبال راه افتادن ترانزیتیم نیازمند توسعه فناوری اطلاعات در حوزه حمل و نقل و تشکیل شبکه کاربران هستیم، گفت:‌ باید به تفاهم کامل بین بخش خصوصی و دولت دست یابیم  تا بخش خصوصی از دولت کمتر انتظار دریافت کمک های مادی و کالاهای قیمت گذاری شده داشته باشد. از سوی دیگر دولت نیز  کمتر در کار بخش خصوصی سرک بکشد و بخش خصوصی را آزاد بگذارد تا فعالان این حوزه بتوانند از طریق رقابت آزاد جایگاه خود را در ایران و جهان به دست آورند تا از این طریق بهترین کیفیت را با کمترین قیمت در اختیار مصرف کنندگان محصولات و خدمات  ایرانی قرار  دهد.

وی افزود: اعتقاد دارم هر جایی دولت در قیمت دستکاری می‌کند در ظاهر قیمت ارزان می‌شود اما در باطن باعث گرانی می‌شود. دستکاری قیمت منجر به کاهش بهره وری و کارایی و شکل گیری‌ بنگاه‌هایی می‌شود که منافع خود را به جای افزایش بهره‌وری از طریق مابه‌التفاوت قیمت به دست می‌آورند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نکته ای است که درباره آن در ایران نیاز به اجماع داریم و هنوز کسانی هستند که فکر می کنند دخالت دولت در پایین نگاه داشتن قیمت ها  راه حل رقابت است. در حالی  که قدرت رقابت ما در میزان بهره وری بنگاه ها و استفاده بهینه از سرمایه ها است.

احتمالا در آینده نزدیک شاهد تغییر قیمت عوارض استفاده از زیرساخت های حمل و نقل در کشور خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه