English

روسیه درصدد احداث یک خط لوله فراساحلی است

روسیه که مدیریت برخی از پروژه های بزرگ گازی در ایران را بر عهده گرفته است، علیرغم فشارهای آمریکا قصد دارد با احداث یک خط لوله فراساحلی به پاکستان و هند گاز صادر کند.

روسیه درصدد احداث یک خط لوله فراساحلی است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه خبری تریبیون، روسیه که مدیریت برخی از پروژه های بزرگ گازی در ایران را بر عهده گرفته است، علیرغم فشارهای آمریکا که سال ها مخالف احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بود، قصد دارد با احداث یک خط لوله فراساحلی به پاکستان و هند گاز صادر کند.

روسیه نگران از دست دادن بازار گاز اروپا

مسکو به دنبال تامین نیازهای رو به افزایش پاکستان و هند به گاز است، زیرا مسکو نگران است که بعد از بروز اختلافات عمیق این کشور با اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر بحران کریمه، روسیه بازار گاز اروپا را از دست بدهد.

یک مقام ارشد دولتی که نخواست نامش فاش شود گفت: «روسیه ذخایر عظیم گازی در ایران را در اختیار دارد و به پاکستان و هند پیشنهاد کرده که با احداث یک خط لوله فراساحلی که از بندر گوادر عبور خواهد کرد به این کشورها گاز صادر کند.»

وی افزود: «روسیه حتی آماده تامین مالی مطالعات امکان سنجی این خط لوله فراساحلی است» و اینکه طرح مذکور توسط مقامات رسوی مورد بحث قرار گرفته است. این پیشنهاد اخیرا در جریان سفر یک هیئت روسی به پاکستان مطرح شده است.

این مقام دولتی خاطرنشان کرد که آمریکا در خصوص ذخایر گازی تحت مدیریت روسیه در ایران اطلاع داشته و به همین دلیل مخالف خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بوده است. خطط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان مسیری برای روسیه ایجاد خواهد کرد تا یک خط لوله موازی برای صادرات گاز به پاکستان و هند احداث کند.

هند نیز علاقه مند به خرید گاز از روسیه است

این مقام آگاه فاش کرد که هند نیز علاقمند به خرید گاز از روسیه از طریق این خط لوله فراساحلی از ایران از طریق بندر گوادر است و معتقد است این یک مسیر امن برای واردات انرژی است.

گفتنی است، هند قبلا یادداشت تفاهمی با روسیه برای واردات گاز منعقد کرده است. پاکستان و روسیه هم اخیرا یادداشت تفاهمی در زمینه عرضه گاز منعقد نموده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه