English

ایمنی و سازگاری قطارهای حومه‌ای اصلی‌ترین اولویت‌هایی حمل و نقل ایران است

قطارها بسیاری از کشورهای توسعه یافته به عنوان اصلی‌ترین محور اتصال میان شهرهای بزرگ و مناطق حومه‌ای به حساب می‌آید، ایمنی و سازگاری با محیط زیست اهمیت بسیار بالایی دارد و از این رو به عنوان اولویتی مهم در مسیر کار دولت‌ها تعریف می‌شود.

ایمنی و سازگاری قطارهای حومه‌ای اصلی‌ترین اولویت‌هایی حمل و نقل ایران است

به گزارش خبرگزاری موج، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که حمل و نقل ایران در طول سال‌های گذشته برایش برنامه‌ریزی‌های قابل توجهی انجام داده، بحث قطارهای حومه‌ای بوده است. این قطارها که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به عنوان اصلی‌ترین محور اتصال میان شهرهای بزرگ و مناطق حومه‌ای به حساب می‌آید، از نظر هزینه، ایمنی و سازگاری با محیط زیست اهمیت بسیار بالایی دارد و از این رو به عنوان اولویتی مهم در مسیر کار دولت‌ها تعریف می‌شود.

ایران که پس از سال‌های طولانی از آغاز دولت یازدهم یک بار دیگر توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را به عنوان اولویت ویژه خود در نظر گرفته، توانسته تکنولوژی‌های جدید را نیز به همراه زیرساخت‌های قبلی وارد کند که یکی از آنها قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان خواهد بود که پس از بهره‌برداری نهایی اتصال این مناطق را در زمانی کمتر از ۹۰ دقیقه انجام می‌دهد.

به دنبال تحولات جدی وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرد تا با استفاده از زیرساخت‌هایی که در گذشته موجود بودند و البته توسعه هدفمند آنها شرایط را برای گسترش نفوذ قطارهای حومه‌ای لااقل در چند شهر بزرگ کشور فراهم کند. به دنبال این اتفاق در تهران طرح این قطارها با جدیت بیشتری دنبال شد تا مناطق مهم نزدیک به پایتخت که طبق برآورد وزیر راه و شهرسازی چند صد هزار نفر سفر روزانه را ثبت می‌کنند، از طریق قطار رفت و آمدهای خود را انجام دهند.

برای پیگیری این اتفاق مهم دولت تصمیم گرفت پیشنهاد تاسیس شرکت قطارهای حومه ای را ارائه کند که با انجام موافقت‌های ابتدایی برای آن آخوندی حالا اعلام کرده که مراحل و مقدمات تشکیل این شرکت در حال انجام است.

وزیر راه اعلام کرده قطارهای حومه‌ای باید حدود ۱۲۰ کیلومتری تهران را پوشش دهد و برای این موضوع از قطارهای دوربرد و قطارهای متروی شهر تهران که قابلیت بهره‌برداری دارند، استفاده خواهد شد.

طبق اعلام وزیر در حال حاضر خطوط ریلی میان تهران به کرج، قم و ورامین وجود دارد که این خط‌ها نیاز به توسعه و بهبود شرایط خواهند داشت بعضی از آنها نیز احتیاج به ساخت خطوط دوم، سوم و چهارم ریلی دارند.

هر چند تاکنون بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای برای شرکت‌های حمل و نقل چندان به صرفه نبوده و شرکتی مانند رجا بارها اعلام کرده است که از محل بهره‌برداری از این قطارها با ضرر و زیان مواجه شده اما با پیگیری وزارت راه و البته  تاسیس شرکت‌ قطارهای حومه‌ای که به طور مستقیم مدیریت تمام ابعاد این مسئله را بر عهده خواهند گرفت، می‌توان انتظار داشت این قطارها به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کشور در صنعت حمل و نقل در آینده نه چندان دور کارخود را آغاز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی