English

مجرى طرح دانه هاى روغنی وزارت جهاد کشاورزى:

طى ٢٥ سال گذشته ١٤٩ هزار میلیارد تومان واردات روغن داشتیم

مجرى طرح دانه هاى روغنى گفت:برای سال زراعی ۹۷-۹۶، کشت کلزا در سطح ۱۸۶ هزار هکتار و تولید ۵۰۰ هزار تن این محصول پیش بینی مى شود.

طى ٢٥ سال گذشته ١٤٩ هزار میلیارد تومان واردات روغن داشتیم

به گزارش خبرنگار اقتصادى خبرگزارى موج، مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در پنجمین گردهمایی سراسری کشت های پائیزه (سال زراعی ۹۷-۹۶) با بیان اینکه امسال کشت کلزا در سطح ۱۸۰ هزار هکتار پیش بینی شد است افزود:با توجه به سرمای پاییز سال گذشته، کلزا در سطح ۱۰۳ هزار هکتار کشت و ۱۸۲ هزار تن محصول تولید شده است

علیرضا مهاجرنیا اشاره به اینکه میزان تولید کلزا در سال ۹۴، ۴۶ هزار تن بوده است خاطر نشان کرد:در سال ۹۵، ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن و در سال ۹۶، ۱۸۲ هزار تن بوده که ۲.۷ برابر رشد داشته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزى با بیان اینکه برای سال زراعی ۹۷-۹۶، کشت کلزا در سطح ۱۸۶ هزار هکتار و تولید ۵۰۰ هزار تن این محصول پیش بینی شده است خاطر نشان کرد:تامین و تدارک ۱۴۵ تن بذر، پرداخت حق بیمه مزارع کلزا در ۱۸۰ هزار هکتار به صورت ۱۰۰ درصد رایگان، توزیع ۱۰۳۷ دستگاه بذرکار دانه ریز کلزا با ۵۰ درصد یارانه (که  برای اولین بار در کشور توزیع شده و همه از تولید داخل تامین شده) از مهمترین اقدامات و عوامل در رشد تولید کلزا بوده است.

مجرى طرح دانه هاى روغنی ادامه داد:امسال ۱۵۰۰ دستگاه بذرکار دانه ریز توزیع می شود و تا سه سال آینده همه کلزاکاران یک دستگاه کارنده در اختیار خواهند داشت.

به گفته این مسؤول در مزارع پایلوت، تامین بذر از خارج به همراه انتقال تکنولوژی و نظارت شرکت های معتبر بین المللی صورت گرفته شده است.

مهاجرنیا با اشاره به اینکه کلزا در پایداری تولید گندم و کاهش وابستگی به واردات روغن و دانه های روغنی، افزایش کیفیت روغن مصرفی و افزایش امنیت غذایی موثر است افزود:از سال ۷۱ تا ۹۵، ٣٨.٢میلیارد دلار واردات روغن، کنجاله و دانه های روغنی داشته ایم که معادل ١٤٩ هزار میلیارد تومان بوده است.

وى ادامه داد:روند افزایش جمعیت و میزان مصرف روغن، کشور را ناچار به واردات سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار روغن کنجاله و دانه های روغنی وابسته می کند.

مشاور حجتى با بیان اینکه مصرف سرانه روغن در کشور ۱۹ کیلوگرم است گفت:میزان نیاز سالانه ۱.۵ میلیون تن، میزان واردات کنجاله ۳.۵ میلیون تن، ظرفیت روغن کشی ۵.۵ میلیون تن و ظرفیت تصفیه روغن ۳.۹ میلیون تن است که ظرفیت های روغن کشی و تصفیه روغن بیش از نیاز ۱.۵ میلیون تنی ایجاد شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه