English

تغییر مبنای قیمت‌گذاری نفت خام بصره

مبنای قیمت‌گذاری نفت خام بصره را از بازار بورس کالای دوبی به معاملات DME عمان تغییر دهد.

تغییر مبنای قیمت‌گذاری نفت خام بصره

به گزارش خبرگزاری موج، پیشنهاد عراق برای شیوه قیمت‌گذاری نفت خود در آسیا با مقاومت پالایشگاه‌های این منطقه روبه‌رو شده است که نگرانند فاصله طولانی‌تر میان قیمت‌گذاری و تحویل آنها را در معرض ریسک بیشتری قرار دهد

شرکت بازرگانی نفت دولتی SOMOعراق اخیرا با نظرخواهی درباره طرح‌های خود برای تغییر مبنای قیمت نفت بصره در آسیا از ژانویه سال ۲۰۱۸، معامله‌گران را غافلگیر کرد. عراق قصد دارد مبنای قیمت‌گذاری نفت خام بصره را از بازار بورس کالای دوبی به معاملات DME عمان تغییر دهد.

این اقدام بر قیمت حدود دو میلیون بشکه در روز نفت خام که به آسیا عرضه می‌شود به خصوص نفت صادراتی به هند، چین و کره جنوبی تاثیر می‌گذارد.

به گفته اوشتین برنشن، مدیرکل شرکت "استرانگ پترولیوم" در سنگاپور، این تغییر قابل توجه بوده و نه تنها از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای بلکه از سوی همه کسانی که در بازار نفت مشارکت دارند، به دقت دنبال می‌شود.

در روش جدید، نفت بصره با استفاده از متوسط ماهانه معاملات DME عمان دو ماه پیش از بارگیری نفت قیمت گذاری می‌شود. سایر تولیدکنندگان خاورمیانه ای مانند عربستان سعودی، کویت و ایران نفت خود را بر مبنای ماه بارگیری قیمت‌گذاری می‌کنند.

این به معنای آن است که نفت عراق که در اکتبر بارگیری می‌شود، بر مبنای قراردادهای معاملات DME در اوت قیمت‌گذاری خواهد شد، این مسئله برای خریداران ریسکی را ایجاد می‌کند زیرا تنها تا اواسط سپتامبر مطلع می‌شوند که پیشنهاد خرید آنها برای یک محموله پذیرفته شده است یا نه و برای آنها پوشش ریسک در برابر تغییر قیمت دشوار می‌شود.

به گفته معامله‌گران، زمان متفاوت برای قیمت گذاری در مقایسه با سایر تولیدکنندگان نیز مقایسه ارزش نفت بصره با سایر گریدهای نفتی را دشوار می‌کند.

شرکت دولتی SOMO عراق درباره انگیزه خود برای این تغییر اظهارنظر نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، تغییر قیمت مبنا ممکن است قیمت‌های بالاتری را برای SOMO به دنبال داشته باشد. متوسط ماهانه DME عمان حدود سه دلار بالاتر از ارزیابی عمان – دوبی پلاتس در فاصله مارس تا ژوییه امسال است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی