English

رئیس کمیسیون صادرات اتاق؛

قیمت ارز غیرواقعی، وزنه‌ای سنگین به پای صادرکنندگان

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کنترل شدید دولت بر قیمت ارز و غیرواقعی بودن آن مانند وزنه‌ای سنگین بر پای صادرکنندگان کالا و خدمات کشورمان است که باید این وزنه هرچه سریع‌تر از پای صادرات رها شود.

قیمت ارز غیرواقعی، وزنه‌ای سنگین به پای صادرکنندگان

به گزارش خبرگزاری موج، عدنان موسی پور، با بیان اینکه کاهش 10 درصدی صادرات غیرنفتی زنگ خطر را برای اقتصاد ایران به صدا درآورده است، افزود: برای رونق صادرات و مثبت شدن تراز تجاری باید اقدامات مان را با سرعت بیشتر از گذشته و با اصلاح نقص های قبلی انجام دهیم که تجهیز مرزها و پایانه های مرزی صادراتی از جمله آن است.

وی اضافه کرد: برای رونق صادرات باید از صادرکنندگانی که در پایانه های صادراتی مرزی فعالیت می کنند به طور ویژه حمایت و امکانات مورد نیاز آنها را در این مراکز فراهم کنیم.
موسی پور با اشاره به افزایش 25 درصدی واردات در چهار ماهه نخست امسال گفت: برای تراز شدن مبادلات تجاری یکی از اقدامات ما باید وضع تعرفه های ترجیحی با کشورهای طرف تجاری از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و اوراسیا باشد.
وی همچنین گفت: هر سال کالاهای تولید شده داخل ایران با توجه به عوامل مختلف مانند تورم و نرخ دستمزد، افزایش قیمت داشته است که موجب شده هرچه به سمت صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر یعنی کالاهای تکمیلی حرکت کنیم، قدرت رقابت قیمتی کالاهای ایرانی کمتر ‌شود.
رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران، حل یک شبه مشکلات اقتصادی کشور را ناممکن دانست و افزود: در شرایط کنونی، مشکلات زیادی مانند مثل قیمت نامناسب ارز، مشوق‌های صادراتی، قیمت حمل و نقل و مالیات پیش روی صادرکنندگان قرار دارد و اولویت نخست دولت دوازدهم باید واقعی کردن نرخ ارز باشد تا بتوانیم قدرت رقابتی خود را در بازارهای صادراتی را به دست آوریم. 
موسی پور ادامه داد: کنترل شدید دولت بر قیمت ارز و غیرواقعی بودن آن مانند وزنه‌ای سنگین بر پای صادرکنندگان کالا و خدمات کشورمان است که باید این وزنه هرچه سریع‌تر از پای صادرات رها شود.
وی در این باره که یکسان سازی نرخ ارز موجب آشفتگی بازار و گران شدن کالاهای وارداتی و مواد اولیه می شود، گفت : این روند قابل کنترل است و با برنامه ریزی و ارائه مشوق ها ترتیبی اتخاذ کنیم تا بازار خود را بازیابی کند. البته فراموش نکنیم که اکنون درباره کالاهای ایرانی که مزیت صادراتی دارند و تمام مواد اولیه آن داخل کشورمان وجود دارد، صحبت می‌کنیم ، نباید نگران این روند باشیم و کل اقتصاد را با چالش مواجه کنیم، بلکه باید علمی، اصولی و دقیق برنامه‌ریزی کنیم که برای همیشه از اقتصاد نفتی خارج شویم.

چند نرخی بودن نرخ ارز بیانگر وجود رانت، سودجویی و قاچاق در اقتصاد

موسی پور با بیان اینکه چند نرخی بودن نرخ ارز بیانگر وجود رانت، سودجویی و قاچاق در اقتصاد است افزود:  وجود فاصله در قیمت نرخ ارز بانک مرکزی با بازار آزاد، آثار خود را در افزایش واردات نشان می‌دهد بنابراین باید ارز تک‌نرخی داشته باشیم تا این آثار منفی از اقتصاد حذف شود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: وجود ارز چند نرخی مانند این است به واردکنندگانی که به دلار ارزان دسترسی دارند، یارانه داده باشیم تا بیشتر سود ببرند و تولید داخل را زمین گیر کنند. 
وی تصریح کرد : ضمن اینکه شفاف نبودن شرایط عرضه ارز با توجه به دو یا چند نرخی بودن فقط به اقتصاد غیرشفاف کمک می‌کند که شاهد مثال آن افزایش قابل توجه قاچاق کالا در بازار است آن‌هم کالاهایی مانند پوشاک که قانون، واردات آن را ممنوع اعلام نکرده است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه