English

دو چالش صنعت آب و برق اعلام شد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر صنعت آب و برق با دو چالش خشکسالی و محدودیت منابع مالی مواجه بود گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی در سال ۸۹ دائماً منابع وزارت نیرو محدودتر می‌شود.

دو چالش صنعت آب و برق اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از صدا و سیما، حمید چیت چیان گفت: ظرفیت‌های بسیار بالایی در صنعت آب و برق وجود دارد و این دو صنعت کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، اما با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با بیان اینکه  در ۱۵ سال اخیر اقلیم خشکسالی بسیار نگران کننده‌ای را تجربه کرده ایم، افزود: به رغم مشکلات موجود وزارت نیرو خود را ملزم به ارائه خدمات آب و برق و توسعه خدمات شبکه فاضلاب می‌داند و توفیقات بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده است.

چیت چیان تاکید کرد: هزینه های دو صنعت آب و برق بسیار بیشتر از درآمدی است که از فروش این خدمات حاصل می‌شود و سال‌های زیادی است که بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ دائماً منابع وزارت نیرو در قیاس با خدماتی که ارائه می‌دهد محدودتر می‌شود و این یک چالش اقتصادی است.

وزیر نیرو ادامه داد: هدف قانونگذار از تصویب هدفمندی یارانه‌ها این بود که قیمت‌ها به سطح معقولی برسد که بنگاه‌های عرضه کننده این خدمات بتوانند هزینه‌ها را از مردم دریافت کنند و در برابر آن دولت نیز هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد تا افزایش قیمت را جبران کند.

وی گفت:اما یارانه‌ها به مردم داده شد و در همان سال ۸۹ قیمت‌های حامل‌های انرژی و آب مقداری افزایش یافت در حالی که قانونگذار حکم کرده بود این قیمت‌ها بتدریج تا پایان ۵ سال افزایش یابد و به قیمت‌های واقعی برسد که چنین نشد؛ در عین حال سال به سال هزینه‌های صنعت افزایش پیدا کرد و چون حقوق‌ها افزایش یافت قیمت‌ها تحت تأثیر تورم افزایش یافت؛ در حالی که  درآمدها ثابت ماند و شکاف زیادی بین درآمد و هزینه بوجود آمد.

چیت چیان گفت: در سالیان گذشته برغم مشکلات زیادی که صنعت آب و برق با آن مواجه بوده کیفیت و کمیت خدمات به مردم کاهش پیدا نکرده بلکه هر آن این کیفیت و کمیت ارتقاء یافته است به طور مثال در ۴ سال گذشته ما بیش از ۴ و نیم مشترک جدید برق و ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار مشترک جدید آب جذب کردیم.

وزیر نیرو افزود: همچنین تعداد قابل توجهی تصفیه خانه، توسعه شبکه، احداث شبکه، نیروگاه‌ها و احداث پست‌ها انجام شده و مردم از کیفیت بهتری نسبت به قبل در این زمینه برخوردارند.

چیت چیان تاکید کرد: میزان خاموشی‌ها نسبت به ۴ سال گذشته بسیار کاهش یافته و از طرفی میزان قطعی آب نیز کاهش قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه بدهی‌های بسیار زیادی به شرکت‌های خصوصی تولید کننده برق داریم گفت: وزارت نیرو بدهی زیادی به شرکت‌های خصوصی، سازندگان تجهیزات نیروگاهی مانند پست‌ها، کابل‌ها، دکل‌ها، انواع تابلوهای برق، لوله و اتصالات، تصفیه خانه‌ها و همچنین شرکت‌های پیمانکاری دارد.

وزیر نیرو تاکید کرد: با وجود این مشکلات، نگذاشتیم خدمات صنعت آب و برق افول کند بلکه افزایش یافته، اما این افزایش ارائه خدمات با افزایش بدهی صنعت برق به بخش خصوصی مواجه است. علاوه بر درآمدهایی که صرف هزینه‌های صنعت آب و برق شد از روش‌های دیگری هم مانند اسناد خزانه اسلامی، صکوک اجاره، اوراق مشارکت و انواع مکانیزم‌های مالی توانستیم این مشکلات را پوشش دهیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه از روش‌های مختلف توانستیم فاصله بین درآمد و هزینه را کاهش دهیم گفت: هنوز راه زیادی تا تعادل منطقی باقی مانده که مهمترین آن اصلاح نظام قیمت و تعرفه‌های منطقی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی