English

معاون وزیر کشاورزی:

تولید محصولات کشاورزی به ۱۱۸ میلیون تن رسیده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی از رشد بیش از ۲۱ درصدی تولید محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: میزان تولیدات این بخش به ۱۱۸ میلیون تن رسیده است.

تولید محصولات کشاورزی به 118 میلیون تن رسیده است

به گزارش خبرگزاری موج، محمدعلی طهماسبی در گردهمایی سراسری مدیران باغبانی سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در سالن باغستان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: بخش کشاورزی از نظر رشد و تولید ناخالص کشور پیشتازترین بخش دولت بوده است؛ به‌طوری‌که تولید ناخالص داخلی سال ۱۳۹۲ از ۴.۷ درصد به ۵.۴ درصد رسیده است.

وی افزود: علاوه بر حفظ منابع طبیعی آنچه برای ما اهمیت دارد افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی، توجه به محصولات صادراتی است، سال ۱۳۹۲ تراز تجاری به نفع واردات منفی ۸.۱ میلیارد دلار بوده است که با افزایش تولیدات داخلی، کاهش واردات و افزایش صادرات این میزان در سال گذشته به منهای ۲.۶ رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار کرد: ارزش صادرات طی این سال‌ها بین پنج تا شش میلیارد دلار بوده است. همچنین ارزش واردات نیز از سال ۱۳۹۲ که ۱۳.۴ میلیارد دلار بوده است که در ۱۱ ماه سال گذشته به هفت میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کل تولیدات جهادگران بخش کشاورزی از قبیل کشاورزان، باغداران، دامداران، شیلات و منابع طبیعی در سال ۱۳۹۲ به میزان ۹۷ میلیون تُن بوده است که در سال گذشته به ۱۱۸ میلیون تُن رسیده است و شاهد رشد ۲۱.۶ درصدی در این زمینه بوده‌ایم که قابل‌قبول است.

طهماسبی یادآور شد: در بخش باغبانی نیز طرح‌های محوری در زمینهٔ اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است که یک طرح آن توسعه گلخانه‌ها است، درواقع شاه‌بیت توسعه گلخانه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب است بنابراین یکی از عوامل مهم در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۱ ما ۸۳۲۶ هکتار و در سال ۱۳۹۲ نیز ۸۸۱۸ هکتار گلخانه داشتیم که این میزان در سال گذشته به ۱۱ هزار و ۴۲۰ هکتار رسیده است؛ در واقع گلخانه‌ها به‌عنوان یک فعالیت شناخته‌ شده و تسهیلات در اختیار افراد قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی به دو طرح توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس تسهیلات ارائه می‌دهد. همچنین انجمن گلخانه سازان که سال‌ها در کما بود احیا شد، توجه به کشت‌های نشایی در بخش زراعی و باغبانی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته طی این چند سال است.

وی بابیان اینکه حیطه فعالیت گلخانه‌ها در زمینهٔ زراعت و باغبانی است، تأکید کرد: هدف دیگر توسعه گلخانه‌ها این است که ما کشت‌های سبزی و صیفی را از فضای باز به محیط‌های کنترل‌ شده انتقال دهیم که این امر نیازمند مشارکت و همکاری مدیران در سطح استان‌هاست.

طهماسبی تصریح کرد: امروز نهال، درخت‌ها و درختچه‌های مثمر و غیرمثمر در فضای گلخانه ای رشد می‌کنند؛ بنابراین باید توجه شود که بانک عامل بر این موضوع نظارت کاملی داشته باشد. همچنین در دانشگاه‌ها در سطح کارشناسی ارشد رشته‌ای به نام تولیدات گلخانه‌ای نداشتیم که با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حاضر این رشته در دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌شود. از طرفی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در زمینه تولیدات گلخانه‌ای ورود پیدا کردند.

وی یادآور شد: در زمینهٔ گلخانه‌ها حدود ۴۲۰ میلیارد تومان از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌ایم درحالی‌که انتظار داشتیم تسهیلات گلخانه‌ای بیشتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان جذب شود، حل مشکلات گلخانه‌ها برای ما دارای اولویت است؛ بنابراین اگر مشکلی در زمینهٔ اراضی وجود دارد بیان شود تا مشکلات حل‌وفصل شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی خاطرنشان کرد: اخیرا وزیر راه و شهرسازی قبول کرده است که گلخانه‌ها جزو محیط زراعی محسوب شوند؛ بنابراین مشکلات گرفتن مجوز حلش شده است، گلخانه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی در استان ندارند و مجوز کاربری کفایت می‌کند؛ بنابراین هر استان می‌تواند در شورای برنامه‌ریزی استان خود این امور را تسهیل کند.

وی گفت: قرار بود سامانه‌ای تعریف شود که برای آن باید اطلاعات دقیقی در زمینهٔ گلخانه‌ها ارائه شود؛ بنابراین اطلاعات دقیق در خصوص خاک، سیستم سازه‌ای؛ تأسیسات باید در اختیار ما قرار بگیرد، با توجه به این‌که قرار بود ۲۰۰۰ هکتار گلخانه چوبی و همچنین گرمخانه‌ها به گلخانه‌های جدید تبدیل شوند، نیاز به آمار و اطلاعات دقیق ضروری است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: تولیدات گلخانه‌ای از یک‌ میلیون و ۴۰ هزار تُن در سال ۱۳۹۱ به یک‌میلیون ۸۷۰ هزار تُن رسیده است، این میزان تولیدات نیاز به بازار و بسته‌بندی دارد و هدف درنهایت صادرات است، اگر قرار است این تولیدات وارد بازار شود باید کیفیت و سلامت و قیمت تولیدات بررسی شود.

وی تأکید کرد: تولید محصولات باغبانی از ۱۶ میلیون تُن به ۲۰ میلیون تُن رسیده است که با تولیدات گلخانه‌ای به ۲۲ میلیون تُن می‌رسد که نیاز به صادرات دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: کشت ۲۸۳ هزار گیاهان دارویی یکی از طرح‌های محوری و اساسی است که باید مانند نهالستان‌ها بر تولید بذر سالم و باکیفیت؛ نشا و درختچه‌ها بیشتر کار کنیم، در این زمینه جلسات باید به‌صورت مرتب با آبخیزداری تشکیل شود.

وی اظهار کرد: گیاهان دارویی آب کمی می‌خواهند و درآمد خوبی دارند، در حال حاضر گلستان روی گیاه آویشن متمرکزشده است، زیره سبز، زیره سیاه و گل محمدی نیز از انواعی هستند که بازدهی اقتصادی دارند و کمیاب هستند و خریدار آن وجود دارد می‌تواند به‌عنوان یک طرح موفق باشد.

طهماسبی یادآور شد: یکی دیگر از طرح‌ها نهال است، بیش از ۷۰۰ نهالستان داشتیم که به ۴۰۰ نهالستان رسیدیم چراکه نهالستان باید چند هکتاری باشد و با ۲۰۰۰ متر نمی‌شود نهالستان ایجاد کرد، در حال حاضر در طرح اقتصادی باغ مادری ایجاد می‌شود که نمونه آن در قزوین نیز وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه