English

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری:

من یک بار بازنشسته شدم؛ عرصه را به جوان ترها می دهم/ صنایع کشور رکود نداشته است

نعمت‌زاده گفت : در بخش صادرات شاهد رشد سه درصدی بوده‌ایم اما براساس مقدار این رقم 35 درصد افزایش پیدا کرده که این موضوع نشان از افزایش ارزش صادرات در سال گذشته بوده است.

من یک بار بازنشسته شدم؛ عرصه را به جوان ترها می دهم/ صنایع  کشور رکود نداشته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، اولین نشست خبری در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال وزیر صنعت معدن وتجارت با حضور معاونین این حوزه برگزار شد.

 

رشد 35 درصدی صادرات غیر نفتی

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال پرتلاطمی را در رونق و شرایط کشور داشتیم، گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تکالیفی صادر شده که خوشبختانه توانستیم به ٧٥ هزار واحد کوچک و متوسط مشکل نقدینگى دارند که به ١٢ هزار واحد آن ها تسهیلات به مبلغ ١٧ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.

نعمت زاده درباره طرح های ملی افزود:٥ هزار طرح نیمه تمام را راه اندازی کردیم و ٣١ طرح ملی افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما برای صادرات در بخش صنعت ٢٥ درصد بوده تصریح کرد: از لحاظ مبلغ صادرات رشد 3 درصدی داشتیم ولی با این وجود ٣٥ درصد رشد صادرات غیر نفتی داشتیم.

‎نعمت زاده اذعان کرد: سازمان امور مالیاتی موظف شده ظرف یک ماه مالیات بر ارزش افزوده اقلام صادراتی را مسترد کند.

به گفته وی طبق قانون این اجازه داده نمی‌شد که بعد از چند سال پیگیری در اواخر سال گذشته سازمان امور مالیاتی بخشنامه را اصلاح کرد و بر اساس بخشنامه جدید مقرر شد، ظرف یک ماه مالیات بر ارزش افزوده اقلام صادراتی را مسترد گردد و اگر اسنادی ناقص است 80 درصد مبلغ علی الحساب پرداخت شود.

‎نعمت زاده به تسهیلات بانکى اشاره کرد و گفت:ما همیشه نسبت به کمبود نقدینگی و تسهیلات بانکی می‌نالیم اما با توجه به ظرفیت سیستم بانکی تسهیلات خوبی در اختیار بخش تولید قرار گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته 161 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده است که این میزان رشد 32 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی در حوزه تجارت نیز 72 هزار میلیارد تومان تسهیلات با رشد 26 درصدی پرداخت شده است.

صنایع کشور رکود نداشته

نعمت‌زاده به وضعیت رکود صنایع کشور اشاره کرد گفت: در صنایع کشور رکود نیست زیرا در بخش صنعت کشور شاهد رشدی حدود 5 درصد هستیم.

به گفته وی در سال 94 نیز با وجود اینکه رشد کمتری داشتیم و میزان رشد 4.8 توسط مرکز آمار اعلام شد اما باز هم نشان از رکود نبود اما این عدم رکود به معنی آن نیست که صنایع ما مشکلات ندارد بلکه مشکلات آنها زیاد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد:برخی صنایع نیازمند توسعه هستند و از نظر ما از اولویت برخوردارند زیرا فردی که 20 سال است که تولید می‌کند و تجربه زیادی دارد و اکنون می‌خواهد ظرفیت خود را دو برابر کند شرایط بهتری برای تولید خواهد داشت.

 

وی به درباره اصلاح اختصاص ارز اشاره کرد گفت: از سال 93 برای اصلاح اقتصاد مصرف ارز از کالاهای غیرضروری و مصرفی شروع کردیم و اکنون به تعداد کمی از کالاها ارز اختصاص می‌یابد.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود:آغاز ارائه تسهیلات به واحدها در نیمه خرداد شروع و تا اسفندماه سال گذشته ادامه یافت بنابراین نباید انتظار داشت که مشکل آنها به سرعت حل شود.

به گفته وی برخی از این واحدها اقدام به خرید قطعات و مواد مورد نظر خود کرده‌اند و به تدریج وضعیتشان بهبود می‌یابد.

10 هزار اشتغال جدید داشتیم

نعمت زاده عنوان کرد: بعد از پرداخت تسهیلات 10 هزار اشتغال جدید از این محل ایجاد شده و 2500 مورد تثبیت اشتغال داشته‌اند.

وزیر صنعت، معدن وتجارت اضافه کرد: تعداد 170 تا 180 پروژه است و از این تعداد 150 پروژه آن 76 پروژه کار اجرایی شروع شده، 26 پروژه راه اندازی و 48 پروژه در حال اجرا قرار دارد .

به گفته این مسئول مجموع موارد یاد شده، قبل از توافق برجام وجود نداشته، مواردی از کشور ترکیه و افغانستان بودند که دامنه محدودی داشته و افغان ها در واقع برای صادرات به کشور خود، اینجا سرمایه گذاری کرده اند.

نعمت زاده رباره قرداد های خودرو ها توضیح داد: اکنون پروژه سرمایه گذاری خارجی ایران خودرو آماده افتتاح است، مشارکت سیتروئن صورت گرفته، صنایع مربوط به سلامت ، شیمیایی، غذایی، تجهیزات، ماشین سازی، تجهیزات نفت وگاز و در واقع این موارد سرمایه گذاری خیلی درشت نیست. وتا امروز هیچ کدام از توافق ها منجر به انصراف نشده و یکی دو مورد به عقب افتاده، مواردی بوده که باید مسایلی را حلاجی می کردند و از جمله هواپیمای بوئینگ سه ماه از موعد مقرر به تعویق انداخته است.

در کل واقعیت این است که هیچ کدام از طرف های خارجی مذاکرات و توافق ها را پس نگرفته اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ادامه فعالیت اش در عرصه دولتی گفت: من یک بار بازنشسته شدم، ترجیح می دهم عرصه را به جوان تر ها بدهم نمی شود تا آخر عمر کار دولتی کرد .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه