English

آیین‌نامه شهر هوشمند تدوین می‌شود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: مذاکره برای تدوین آیین‌نامه‌ای در حوزه شهر هوشمند با وزارت مسکن و شهرسازی و شورای عالی مسکن در حال جریان است.

آیین‌نامه شهر هوشمند تدوین می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج، نصرالله جهانگرد در مراسم اختتامیه دومین همایش «زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند» که روز گذشته در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، با بیان این که مطرح شدن موضوع شهر هوشمند و شهر الکترونیکی در کشور به ۲۰ سال پیش باز می‌گردد، گفت: در کشورمان شاهد سه دوره تحول در کشورمان بوده‌ایم که شامل گذر از آنالوگ به دیجیتال، گذر به شبکه‌های ATM و اکنون گذر به شبکه‌های IP هستیم.
وی افزود: مساله مهم در مساله توسعه فناوری اطلاعات در ایران این است که با تاخیر در توسعه مواجهیم و گام‌هایی که ۱۵ یا ۲۰ سال پیش باید برداشته می‌شد، به موقع انجام نشده است. این تاخیرها هزینه‌های بسیار بزرگی در سطح ملی به کشور تحمیل می‌کند. جهانگرد با بیان این که هزار شهر در کشور به فناوری ۳G مجهز شده و تا پایان سال آینده این شهرها به ۴G نیز مجهز می‌شوند، گفت: باید ببینیم از این شبکه چه استفاده‌ای خواهیم کرد و برایش آماده باشیم. متاسفانه توسعه در نظام ارتباطات ایران به صورت سینوسی بوده و بعد از ۴-۵ سال خیز و شتاب در کار، ناگهان متوقف می‌شویم. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: دلیل افت و خیز در توسعه فناوری اطلاعات این است که این موضوع به یک مطالبه عمومی بدل نشده است. در نتیجه وقتی یک مدیر علاقه‌مند به این موضوع بر سر کار می‌آید توسعه اتفاق افتاده و با تغییر مدیر کار متوقف می‌شود. وی درباره اهمیت موضوع شهر هوشمند در کشور گفت: در حالی که پیش‌بینی‌ها می‌گوید تا ۳۰ سال آینده میانگین جمعیت شهرنشین دنیا به ۷۵ درصد می‌رسد، اکنون ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند. البته تقاضا برای توسعه فناوری اطلاعات در روستاها حتی از شهرها بیشتر است، به ویژه روستاهایی که فاصله‌شان با مناطق شهری زیاد است به خوبی می‌دانند که از طریق اینترنت کارهای خود را آسان‌تر انجام دهند. جهانگرد گفت: هوشمندسازی شهرها می‌تواند کیفیت زندگی مردم را افزایش دهد و امور با زمان و هزینه کمتر انجام شود. این در حالی است که اکنون اتلاف وقت و هزینه در نظام اداری ایران به خاطر بروکراسی موجود بسیار زیاد است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات اظهار کرد: مذاکراتی با شورای عالی شهرسازی و وزارت مسکن و شهرسازی انجام داده‌ایم تا آیین‌نامه‌ای در حوزه شهر هوشمند تعریف کرده و حداقل‌ها را تعریف کنیم تا هر شهر با سلیقه خودش در این حوزه پیش نرود. در حوزه اینترنت اشیا هم کار را آغاز کرده‌ایم و به زودی پارک تخصصی این حوزه دایر می‌شود.
شهر هوشمند می‌تواند کیفیت زندگی مردم را بهبود دهددر این مراسم همچنین مهدی چمران - رییس شورای عالی استان‌ها و رییس شورای شهر تهران - گفت: شهر هوشمند می‌تواند بسیاری از مشکلات را سر و سامان دهد و این موضوع تنها در بحثترافیک و حمل و نقل نیست. متاسفانه در سیستم سنتی ما این تفکر وجود دارد که همه کارها باید با مراجعه حضوری شکل بگیرد در حالی که خیلی کارها با یک تلفن قابل انجام است. وی افزود: هوشمند شدن شهرها نه‌تنها سبب چابک‌سازی کارها می‌شود که از فساد اداری نیز می‌کاهد. رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: در تهران تلاش زیادی برای هوشمند شدن شهر اتفاق افتاده است اما هنوز راه زیادی در پیش داریم. برای مثال در سال ۸۲ برنامه ما این بود که زمان صدور پروانه ساختمانی را به ۱۵ تا ۱۸ روز کاهش دهیم. اما اکنون اگر یک نفر ظرف ۶ ماه پروانه بگیرد خیلی هم خوشحال می‌شود. این درحالی است که دفاتر الکترونیکی و سیستماتیک شده و بسیاری از کارها از این طریق انجام می‌شود. چمران گفت: زیربنا و عوارض را با دستگاه محاسبه کرده و صورتحساب را پرینت می‌کنیم. سپس به صورت دستی به آن عوارض متفرقه را که گاهی رقم آن به میلیارد می‌رسد اضافه می‌کنیم که این شیوه درست نیست. چرا که فساد در همین نقطه شکل می‌گیرد و متقاضی برای کاهش این رقم به دنبال راه خواهد گشت. رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان این هوشمندی یک شهر تنها به سیستم و دستگاه نیست، گفت: هوشمندی مدیران نیز اهمیت بسیاری دارد و باید در طراحی شهر هم هوشمندانه کار کنیم. برای مثال یک نفر برای پروانه ساختمان باید به ثبت، دارایی، بانک، دادگستری و دفاتر اسناد رسمی که هر کدام با هم فاصله دارند مراجعه کنند. آیا نمی‌توان کاری کرد که شخص کارهای خود را به صورت الکترونیکی انجام دهد؟ وی افزود: البته سیستماتیک شدن کارهای عوارضی هم دارد. برای مثال در یک اداره‌ای که ارجاعات الکترونیکی شده بود، به خاطر قطعی سیستم ساعت‌ها مردم معطل شدند تا یک پرونده از یک کارمند، به کارمند بغل دستی‌اش ارجاع شود.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه