English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان خبر داد:

شناسایی بیش از ۷۰ بیمار مبتلا به هپاتیت بی‌ و سی در کاشان و آران‌وبیدگل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۷۴ بیمار مبتلا به هپاتیت بی‌ و‌ سی در کاشان و آران‌وبیدگل طی ۶ ماهه نخست امسال شناسایی شده‌اند.

شناسایی بیش از ۷۰ بیمار مبتلا به هپاتیت بی‌ و سی در کاشان و آران‌وبیدگل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مهدی دلاوری در جمع خبرنگاران با اشاره به نام‌گذاری هفته اول آبان به‌عنوان هفته اطلاع‌رسانی  هپاتیت، افزود: از این تعداد، ۴۰  نفر به هپاتیت بی و مابقی به هپاتیت سی مبتلا هستند. 

وی، با اشاره به انجام درمان رایگان ضدویروسی هپاتیت C برای بیش از ۲۰ بیمار تحت نظر مرکز مشاوره هپاتیت، تصریح کرد: این مرکز واقع در خیابان امام خمینی (ره) مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی با شماره 03155463353 به مراجعین خدمات ارائه می‌دهد. 

دلاوری اظهار کرد: کبد انسان هر روز بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی را بی‌صدا انجام می‌دهد تا انسان را زنده نگه‌دارد، اما هپاتیت به معنای التهاب کبد است و بیشتر به‌دلیل عفونت ویروسی اتفاق می‌افتد.  

وی، با بیان اینکه عفونت هپاتیت، ویروسی خاموش است و علائم آن تنها پس از پیشرفت بیماری ظاهر می‌شود، ادامه داد: از بین انواع مختلف ویروس‌های هپاتیت، هپاتیت B و C نگران‌کننده‌ترین آنها هستند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: در جهان بیش از یک میلیون مرگ ناشی از هپاتیت در هر سال و یک عفونت مزمن جدید در هر ده ثانیه رخ می‌دهد، به همین دلیل است که سلامت کبد برای سلامت انسان اساسی است؛ بنابراین با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بسیاری از مرگ‌ومیرهای ناشی از هپاتیت جلوگیری کرد.   

وی ادامه داد: هپاتیت از مهم‌ترین معضلات بهداشتی و شایع‌‎ترین علت بیماری کبد در جهان است و در بین آنها هپاتیت‌های منتقله از راه خون (هپاتیت B وC) از جمله بیماری‌هایی هستند که سهم قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده است.  

دلاوری با اشاره به اینکه در حالیکه مرگ‌ومیر ناشی از سل و HIV روند کاهشی دارد، مرگ‌ومیر ناشی از هپاتیت درحال افزایش است، گفت: مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت C استفاده از سرنگ مشترک در بین افرادی است که مواد مخدر تزریق می کنند. متاسفانه این هپاتیت واکسن ندارد، اما خوشبختانه قابل درمان قطعی است.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود:  مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد است و انتقال از طریق جنسی هم نقش مهمی در گسترش بیماری دارد که با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.  

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های بهداشتی و درمانی و تلاش‌های همه نیروهای بهداشتی و درمانی در بدنه علمی و اجرایی، اقدامات موثری در زمینه مراقبت و کنترل این بیماری از طریق آموزش و واکسیناسیون در جریان است و مبتلایان و افراد دارای عوامل خطر ابتلا می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات سلامت محل زندگی خود نسبت به دریافت مشاوره و مراقبت درمانی اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه