English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان :

بیش از ۲ هزار نفر در منطقه کاشان مورد درمان و پیشگیری هاری قرار گرفتند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بیش از دو هزار نفر در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مراکز درمان و پیشگیری هاری تحت پوشش این دانشگاه مورد درمان قرار گرفتند.

بیش از 2 هزار نفر در منطقه کاشان مورد درمان و پیشگیری هاری قرار گرفتند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مهدی دلاوری با اشاره به نامگذاری ششم مهرماه (28سپتامبر)  به عنوان روز جهانی هاری با شعار " پیشگیری از هاری با همکاری بین بخشی با رویکرد سلامت واحد " بیان داشت: از این تعداد، 54 درصد مربوط به گزش توسط سگ، 41 درصد گزش ها توسط گربه، یک درصد  توسط میمون و مابقی توسط سایر حیوانات رخ داده است.

وی، با بیان اینکه در سال جاری تاکنون 1305 نفر مورد درمان و پیشگیری هاری قرار گرفتند، تصریح کرد: خوشبختانه در چندین دهه گذشته هیچ موردی از بیماری هاری انسانی در حوزه تحت پوشش این دانشگاه گزارش نشده است و این امر مهم حاصل همکاری خوب مردم در مراجعه به موقع جهت پیشگیری و درمان این بیماری بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: با وجود بالاتر بودن آمار حیوان‌گزیدگی در ایران نسبت به متوسط جهانی، میزان ابتلا به ‌هاری در ایران یک هفتادم دنیاست.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه مشکلاتی مانند وجود سگ‌ها و گربه‌های ولگرد برنامه کنترل‌ هاری در ایران را تهدید می‌کند؛ اظهار داشت: درسال گذشته بیش از320 هزار مورد حیوان گزیدگی و 14 مورد مرگ انسانی در ایران گزارش شده است و در سال جاری تاکنون 13 مورد مرگ هاری انسانی گزارش و ثبت شده است.

وی تاکید کرد: سگ‌های گله و خانگی حتما باید علیه هاری واکسینه شده و قلاده داشته باشند و لازم است ستاد کنترل حیوانات ولگرد در شهرها و مناطق تحت پوشش با همکاری فرمانداری ها، شهرداریی ها و نیروی انتظامی در زمینه کنترل این حیوانات اقدامات لازم را مدیریت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: هدف اصلی برنامه جهانی پیشگیری و کنترل هاری به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ تا سال2030 میلادی است.

گفتنی است؛ 28 سپتامبر (6 مهرماه) سالروز درگذشت لویی پاستور کاشف واکسن هاری توسط سازمان جهانی بهداشت بعنوان  روز جهانی هاری نامگذاری شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه