English

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با نگاه بین‌المللی تنظیم شده است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: از وظایف مهم اساتید حوزه‌های علمیه در مقطع فعلی آشنا نمودن طلاب با تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی و امامین انقلاب است.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با نگاه بین‌المللی تنظیم شده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه شامگاه یکشنبه ۲۶ شهریور در دیدار شورای علمی همایش مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سخنانی اظهارکرد: هویت جامعةالمصطفی، حوزوی است و بر اساس سنت حوزه‌های علمیه، استاد تنها منتقل کننده مجموعه‌ای از مفاهیم و گزاره‌ها به شاگردان خود نیست؛ بلکه از نقش مربیگری برخوردار بوده و فکر و هویت طلاب را جهت‌دهی می‌کند.

وی یکی از وظایف مهم اساتید حوزه‌های علمیه در مقطع فعلی را آشنا نمودن طلاب با تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی و امامین انقلاب دانست و تصریح کرد: با وجود گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز افرادی هستند که با اهمیت این انقلاب آشنا نیستند. انقلاب اسلامی یکی از حوادث استثنایی تاریخ و نقطه عطفی برای جهان، ایران، مسلمانان و حوزه‌های علمیه است. انتقال این روحیه و آشنا نمودن طلاب با تفکر انقلاب اسلامی، نیاز به محمل‌هایی دارد که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یکی از فرصت‌های مهم در این زمینه به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را منشور حرکت نظام جمهوری اسلامی به سوی ایجاد تمدن جهانی اسلامی خواند و تأکید کرد: اساسا این بیانیه به تبع گفتمان انقلاب اسلامی با یک نگاه بین‌المللی تنظیم شده است و نگاه منطقه‌ای، قومی یا جغرافیایی ندارد و هرگز بنا نبوده این تفکر خود را در یک منطقه محصورکند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد:‌ در این منشور، ابعاد مختلف تمدن و مولفه‌ها و عناصر سازنده آن مورد اشاره قرار گرفته است؛ لذا مستندسازی فقهی بیانیه و عناصر تمدن ساز آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بیانیه گام دوم به قلم فردی نگارش یافته است که از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است. اولاً نگارنده یک فقیه جامع الشرایط، دین‌شناس و اسلام‌شناس به معنی جامع آن است. ثانیاً رهبر جامعه‌ اسلامی و دارای بیش از چهار دهه سابقه مدیریت در سطح عالی، آن هم در شرایط پیچیده جهانی است.

رئیس جامعةالمصطفی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را مشارکت مردم در مدیریت جامعه برشمرد و اذعان کرد: واقعیت این است که در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی، تنها گروهی خاص و جمعیتی ویژه در پشت صحنه با جهت‌دهی افکار عمومی جامعه را اداره می‌نمایند. اما ویژگی‌هایی چون حضور بدنه مردم در اداره اجتماع، مبارزه با مستکبران و ظلم ستیزی و نپذیرفتن نظام ناعادلانه حاکم بر جهان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که نیاز به تبیین و مستندسازی فقهی دارد.

وی انقلاب اسلامی را تنها مدعی رویارویی با تمدن انحصارطلب و سلطه‌جوی مادی دانست و اظهارکرد: رقابت‌هایی که میان قدرت‌های فعلی جهان مشاهده می‌کنیم تنها بر سر قدرت است و نه تمدن‌سازی. تنها یک نقطه در جهان داعیه تحقق تمدن جدید برای عالم را دارد. اگر با چنین نگاهی به این منشور بنگریم، تکلیف بزرگی خواهیم داشت. این منشور یک حرکت تمدنی است و دائما باید مورد توجه، بازخوانی و فرهنگ‌سازی قرار گیرد. از این جهت کار شما عزیزان بسیار ارزشمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی حوزه علمیه را خاستگاه نظام مقدس اسلامی خواند و تاکید کرد: حوزه علمیه و انقلاب اسلامی هرگز از یکدیگر جدا و منقطع نبوده‌اند و جامعةالمصطفی همواره با افتخار اعلام می‌نماید، مروج و پرچمدار قرائت انقلابی از اسلام ناب است و به لطف الهی و تلاش همه شما عزیزان، راه طی شده مسیر پرافتخاری بوده و آینده‌ای روشن نیز پیش‌روی خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه