English

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد:

نظارت بر بافت تاریخی یزد یک ضرورت است / دو موزه بزرگ در یزد افتتاح می‌شود

موزه بزرگ یزد در بنایی تاریخی به مساحت ۴۸۰۰ متر مربع در مرکز بافت تاریخی یزد در حال راه‌اندازی بوده و از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به یزد است.

نظارت بر بافت تاریخی یزد یک ضرورت است / دو موزه بزرگ در یزد افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج یزد، دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام‌گرفته، ۲ موزه جدید در آینده نزدیک در استان یزد به بهره‌برداری می‌رسد.

نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان‌های یزد با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، مدیران ستادی، مدیران استان، مدیران پایگاه‌های ثبت ملی و جهانی یزد، بعد از ظهر امروز ـ سه‌شنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۲ ـ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه مسائل و چالش‌های مربوط به هریک از پایگاه‌های ثبت ملی و جهانی استان یزد مطرح و ‌راهکارهای اجرایی برای حل آنها ارائه شد.

احمد آخوندی ابراهیم آبادی، مدیرکل یزد در ابتدای این جلسه گفت: استان ما ۶ پایگاه میراث جهانی و ۳ پایگاه میراث ملی دارد.

در ادامه نشست، علی دارابی با اشاره به اهمیت کار مدیران پایگاه‌ها، ادامه داد: شما افسران میراث‌فرهنگی در خط مقدم هستید که با فداکارای و ایثار در پایگاه‌ها فعالیت می‌کنید.

او با اشاره به اهمیت تشکیل شورای عالی نظارت، افزود: این موضوع تشریفاتی نیست بلکه جزء تکالیف است و باید به‌صورت مستمر تشکیل شود.

دارابی نظارت بر بافت تاریخی یزد را یک ضرورت دانست که باید به معنای واقعی انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی با بیان اینکه باید نگاه ویژه به بافت‌های ثبت جهانی وجود داشته باشد، افزود: پیوست فرهنگی‌رسانه‌ای در سالروز ثبت‌های ملی و جهانی باید مورد توجه قرار گیرد و برای آن برنامه‌ای به ‌وسعت استان انجام گیرد.

معرفی اولویت‌های ثبت جهانی استان و معرفی شعاری متناسب با هویت و مأموریت هر پایگاه» از دیگر نکات مورد اشاره قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور بود.

او بر برگزاری سلسله نشست‌های ملی و استانی با موضوع بافت‌های تاریخی و سیل اشاره کرد و گفت: یزد باید پیشتاز کرسی مربوط به بحران سیل در بافت‌های تاریخی باشد. معاون میراث‌فرهنگی، نظام‌نامه پایگاه‌ها را مبنای کار و عمل عنوان و بر توجه به آن همچنین انتقال اشکالات و نواقص تاکید کرد.

دارابی با اشاره به اهمیت حفظ حلقه‌های استاد-شاگردی، ادامه داد: پایگاه‌ها در کنار حفاظت، مرمت و پژوهش باید اقدام به کارگاه‌های آموزشی با هدف روایتگری، معرفی و آموزش کنند و یزد می‌تواند در این راستا پیشگام باشد.

او، میراث‌فرهنگی را حوزه‌ای تخصصی و حاکمیتی عنوان کرد که باید حراست شود و راه‌اندازی پایگاه‌های تشریفاتی و سفارشی را سهمی مهلک دانست. استفاده از ظرفیت شبکه تلوبیونی میراث‌آریا به‌منظور معرفی پایگاه‌ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی از دیگر اشارات دارابی در این نشست بود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور همچنین با خرسندی از راه‌اندازی ۲ موزه ویژه در استان یزد، ابراز امیدواری کرد تکمیل و افتتاح این موزه‌ها در آینده نزدیک به انجام برسد.

بر پایه این خبر، موزه بزرگ یزد در بنایی تاریخی به مساحت ۴۸۰۰ متر مربع در مرکز بافت تاریخی یزد در حال راه‌اندازی بوده و از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به یزد است.

موزه بافته‌های تاریخی کویر ایران هم با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در کارخانه سابق نساجی در حال آماده‌سازی است. تعیین تکلیف موارد مربوط به باغ پهلوانپور، ارائه طرح تکمیلی باغ دولت‌آباد، نگارش کتاب کاربردی و آموزشی به‌منظور راهنمای عمل مدیران پایگاه‌ها و بررسی معضلات خانه‌های تاریخی خالی از سکنه، برخی از مصوبات این جلسه بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه