English

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

آیین گِل‌کار جواهرده رامسر پس از ۴۵ سال احیا شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از احیا و برگزاری آیین گِل‌کار در روستای جواهرده شهرستان رامسر خبر داد‌.

آیین گِل‌کار جواهرده رامسر پس از ۴۵ سال احیا شد

به‌ گزارش خبرگزاری موج مازندران، صادق برزگر اظهار داشت: آیین "گل‌کار" مسجد آدینه روستای جواهرده پس از یک وقفه ۴۵ ساله به همت شورا و دهیاری این روستا و با مشارکت اهالی روستا، احیا و برگزار شد.

وی با بیان اینکه احیای آیین سنتی و تاریخی جواهرده رونق اقتصاد گردشگری را به ارمغان می‌آورد، ادامه داد: با توجه به قدمت بیش از ۵ هزار ساله آئین گِل‌کار روستای جواهرده، مردم روستا با شور و نشاط در این مراسم شرکت می‌کنند..

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: در این جشن به صورت نمادین بدنه کاه‌گلی چند بنای آرامگاهی انجام و بخشی از برنامه نیز به معرفی این آیین و بازی‌های محلی اختصاص یافت.

وی احیای این آیین‌ها را برای گردشگری حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اقدامات داوطلبانه روستاییان خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و تلاش داریم اینگونه آیین‌ها را در همه روستاهای شهرستان توسعه دهیم.

برزگر با اشاره به اینکه این آیین ریشه در اعتقادات مذهبی و آیینی مردم روستای تاریخی جواهرده دارد، عنوان داشت: همه مردم با علاقه در این مراسم شرکت کردند.

وی تأکید کرد: حفاظت از نمای داخلی و بیرونی خانه‌ها، مساجد و آرامگاه‌ها با کمک این جشنواره‌ها بازآفرینی و ارزش‌های بافت تاریخی نیز احیاء می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه