English

مدیرکل امور عشایر استان ایلام:

تجهیز مناطق عشایری به آب ثابت در دستور کار قرار دارد

مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: این اداره به‌دنبال اجرای سیاست‌ها و طرح‌های تحول معیشتی عشایر بوده و یکی از برنامه‌های مهم تجهیز مناطق عشایری به آب ثابت است.

تجهیز مناطق عشایری به آب ثابت در دستور کار قرار دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ایلام، فرشاد یاسمی در همایش آموزشی مدیران طرح و برنامه ادارات کل امور عشایر سراسر کشور که در سالن اجتماعات هتل زاگرس برگزار شد اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۰ جمعیت عشایر استان ایلام بیش از ۶۰ هزار نفر است که با داشتن ۱.۴ میلیون دام، بیش از ۲۰ درصد از محصولات پروتیئنی وابسته به دام را تولید می‌کند.

 

بهره‌مندی ۳۰ درصد مناطق عشایری از آب ثابت

وی با بیان اینکه خوشبختانه اداره کل امور عشایر استان ایلام سال گذشته از نظر ارتقاء شاخص‌های عشایر و رضایتمندی، دستگاه برتر شناخته‌شده افزود: این اداره به‌دنبال اجرای سیاست‌ها و طرح‌های تحول معیشتی عشایر بوده و یکی از برنامه‌های مهم تجهیز مناطق عشایری به آب ثابت است که خوشبختانه در ۳۰ درصد مناطق انجام شده و اجرای آن در سایر مناطق نیازمند اعتبار است.

یاسمی در ادامه با بیان این‌که ۳۵ درصد از مناطق عشایری به سامانه‌های خورشیدی مجهز است خاطرنشان کرد: ۳ هزارو ۵۰۰ سامانه خورشیدی در مناطق عشایری نصب شده است.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام با بیان این‌که ضروری است ردیف بودجه‌ جهت بهسازی راه‌های عشایر در نظر گرفته شود اضافه کرد: استان ایلام حدود ۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری دارد که در زمان بارندگی نیازمنده بازسازی هستند از این‌رو ضروری است برای بهسازی مسیرهای عشایر اعتبارات سالانه در نظر گرفته شود.

 

لزوم افزایش اعتبارات استانی

یاسمی در ادامه به ۵ برابر شدن اعتبارات عمرانی اشاره کرد و افزود: با وجود این افزایش کماکان اعتبارات کافی نبوده و جوابگوی نیازها نمی‌باشد و امید است با افزایش بیش از پیش بتوان به نحو مطلوب به جمعیت عشایر خدمت‌رسانی کرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت درآمدزایی و اشتغال عشایر و ایجاد تشکل‌ها جهت بازاریابی محصولات خاطرنشان کرد: امور عشایر استان ایلام بصورت مستقیم اقدام به خرید گوشت قرمز از عشایر جهت حذف دلالان کرده است.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام همچنین به لزوم ساماندهی کوچ عشایر اشاره کرد و افزود: جلساتی در این خصوص با حضور مسئولان استان‌های همجوار از جمله کرمانشاه، همدان و... برگزار شده است.

یاسمی در ادامه به دیگر مشکلات عشایر از جمله بیمه تأمین اجتماعی، کمبود ماشین‌آلات آب‌رسانی و راه‌سازی، کمبود نیروهای انسانی، گران بودن نهاده‌های دامی، کمبود نقدینگی و... اشاره کرد و گفت: امید است پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم در این خصوص انجام شود تا شاهد برطرف شدن مشکلات مذکور باشیم.

این مسئول عنوان کرد: سهم اعتبارات استانی عشایر در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۲۶ درصد آن محقق شده‌ و هزینه خدمت به عشایر استان ۳۰ میلیون تومان است اما سرانه اختصاص یافته ۶ و نیم میلیون بوده است که می‌طلبد با افزایش اعتبارات سرانه اختصاص یافته بیشتر شود.

 

افزایش اعتبارات جهت توسعه راهها و پروژه های آبرسانی عشایر

حمید امینی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان امور عشایر کشور نیز اظهار داشت: سازمان امور عشایری سال گذشته از محل اعتبارات، تبصر ها و منابع مختلف مبلغ ۳هزارمیلیارد تومان به بحث توسعه راهها و پروژه های آبرسانی عشایر اختصاص داده است که این رقم در سال جاری به سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: استفاده بهینه از اعتبار تخصیص یافته و رفع مشکلات عشایر کشور در دستور کار این سازمان قرار دارد.

امینی با اشاره به وجود ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور، اظهار داشت: ۲۰ درصد این راهها نیازمند بهسازی و مرمت هستند.

وی افزود: اولویت سازمان امور عشایری در سال جاری، تکمیل پروژه های آبرسانی و توسعه راه های عشایری است.

امینی در پایان از خرید ۱۵۰ دستگاه تانکر آبرسانی به عشایر سراسر کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۶ دستگاه تانکر به استان هایی که بیشتر سهم راه های عشایری را داشته باشد اختصاص خواهد یافت.

 

خدمات رسانی دستگاه‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی در ایام اربعین

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در ادامه با بیان این‌که استان ایلام به‌عنوان پایتخت خادمین اباعبدالله الحسین نقش اساسی در کشور ایفا می‌کند اضافه کرد: دستگاه‌های تابعه جهاد کشاورزی در ایام اربعین با وجود محدود بودن امکانات به نحو مطلوبی به زائران خدمت‌رسانی کردند.

حجت‌الاسلام عباسعلی بازیار خاطرنشان کرد: متأسفانه در مرز مهران مکانی ازسوی وزارت جهاد کشاورزی برای اسکان مهمانان این وزارت خانه در نظر گرفته نشده که ضروری است این مهم در سال جاری مورد توجه قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه