English

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه شیراز:

پنجمین دورۀ مسابقات ملی مکانیک سیالات در دانشگاه شیراز برگزار می شود

عضو هیأت‌علمی بخش عمران دانشگاه شیراز گفت: پنجمین دورۀ مسابقات ملی مکانیک سیالات، به‌ میزبانی بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، در روزهای ۳و۴ خردادماه برگزار خواهد شد.

پنجمین دورۀ مسابقات ملی مکانیک سیالات در دانشگاه شیراز برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری موج فارس، سیدمحراب امیری، دبیر علمی پنجمین دورۀ مسابقات ملی مکانیک سیالات ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: مکانیک سیالات یکی از زیرشاخه‌های اصلی در مجموعه علوم مهندسی به‌شمار می‌رود. باتوجه به‌اهمیت نقش دانشجویان در شبکۀ نوآوری و فناوری کشور طرح اولیۀ این مسابقات با محوریت حضور دانشجویان برای تبدیل مفاهیم پایه، به ایده‌های کاربردی و تولیدات فناورانه شکل گرفته است. 

وی افزود: اهمیت دیگر برگزاری این‌چنین مسابقاتی به این نکته برمی‌گردد که آموزش مهندسی در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و برخلاف گذشته که بیشتر استادمحور بوده و یادگیری دانشجویان در کلاس در کنار عوامل دیگر به تطابق دانشجویان با سبک تدریس استاد بستگی داشته و همچنین دانشجویان باید به تنهایی تکالیف را انجام می‌دادند؛ به شکل قابل ملاحظه‌ای دانشجومحور شده است، به این معنا که تمرکز فعالیت‌ها از استاد به دانشجو منتقل می‌شود و دانشجو نیز در کنار استاد باید مسئولیت ساماندهی آنچه باید فراگرفته شود را بر عهده بگیرد و درنهایت، تعامل مزبور منجر به ایجاد خلاقیت در دانشجو گردیده، روحیۀ پرسشگری را در میان دانشجویان تقویت کرده و باعث تفهیم هرچه بهتر مبانی و اصول رشته می‌شود.

عضو هیأت‌علمی بخش عمران دانشگاه شیراز ازجمله اهداف اصلی برگزاری مسابقات مکانیک سیالات را ‌ارتباط علمی و فناوری بین دانشگاه‌های ایران و سازمان‌های ذی‌ربط، گسترش تفکر علمی و کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها، پرورش نیروهای کارآمد، خلاق و حل‌کننده مسائل کشور، تقویت روحیۀ خلاقیت، نوآوری و فناوری، ترویج و راه‌اندازی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌ بنیان و آینده‌ نگاری در حوزه فناوری‌های نوین و راهبردی مرتبط با علم مکانیک سیالات عنوان کرد.

وی بیان کرد: یکی از نکات منحصر‌ به‌ فرد این مسابقات، همکاری بین‌رشته‌ای میان چندین دانشکده (دانشکده‌های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی کشاورزی...) و نیز همکاری دانشگاه‌های برتر در این مسابقات است. 

به‌گفتۀ این مقام مسؤول، به‌منظور تداوم برگزاری، ایجاد هماهنگی بیشتر و کمک به ‌ارتقاء کیفی، هیأت امناء مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات با نمایندگانی از دانشگاه‌های برتر و سازمان‌های دولتی و خصوصی  مرتبط تشکیل گردیده است. 

دبیرعلمی پنجمین دورۀ مسابقات ملی مکانیک سیالات اعلام کرد: این دوره از مسابقات قرار بود با حضور حدود ۷۰ تیم دانشجویی از اقصی نقاط کشور در اسفندماه ۱۳۹۸ در دانشگاه شیراز برگزار شود؛ اما به‌دلیل فراگیری بیماری کرونا لغو شد و امسال «پنجمین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات» با همکاری دانشگاهیان، سازمان‌ها و متخصصان ذی ربط در روزهای ۳ و ۴ خردادماه ۱۴۰۲، در مجموعۀ مهندسی(۲) دانشگاه شیراز، واقع در خیابان ملاصدرای شیراز به شکل حضوری برگزار خواهد شد و امکان ثبت‌نام تا ۲۷ اردیبهشت‌ ماه فراهم است.

امیری با یادآوری اینکه محورهای اصلی این مسابقات، شامل سه بخش رسانه‌های مجازی، پروژۀ ‌عملی و ایده‌شو است؛ توضیح داد: در بخش رسانه‌های مجازی، ساخت نماهنگ و آزمایشگاه مجازی که شبیه‌سازی یک مسئله مکانیک سیالاتی با استفاده از برنامه‌نویسی کامپیوتری است، موردنظر است. در بخش پروژۀ عملی، گروه‌های شرکت‌کننده نسبت به ساخت دستگاه فشارسنج و جریان‌سنج اقدام می‌کنند. همچنین قسمت دیگری از بخش پروژۀ عملی به طراحی و ساخت هاورکرافت مدل با ماموریت آتش‌نشانی اختصاص یافته است که هاورکرافت‌های ساخته شده، در آب و خشکی تست می‌شوند. در بخش ایده‌شو نیز که یک رویداد استارتاپی در حوزۀ مکانیک سیالات است، گروه‌های شرکت‌کننده نسبت به ارائۀ ایدۀ خود برای حل یک مسأله در زمان محدودی اقدام می‌کنند. 

وی بیان کرد: در این مسابقات تعدادی از اعضاء هیأت‌علمی دانشگاه‌های شیراز، صنعتی اصفهان، اصفهان، باهنر کرمان، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، صنعتی شاهرود و... و نمایندگانی از سازمان‌های صنایع دریایی، گسترش صنایع ایران و برخی شرکت‌های خصوصی به‌عنوان داور، سخنران مدعو، برگزارکننده و ... حضور خواهند داشت.

مدیرعلمی پنجمین دورۀ مسابقات ملی مکانیک سیالات ضمن دعوت از کلیه دانشگاهیان و نمایندگان صنایع و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بیان کرد: افراد می‌توانند به‌عنوان تماشاگر، سرمایه‌گذار و... در این برنامه شرکت داشته باشند، البته تیم‌های شرکت‌کننده در محورهای مختلف مسابقات، الزاما بایستی دانشجویی باشند.

علاقه‌مندان برای ارتباط با دبیرخانه مسابقات می‌توانند با شماره ۰۷۱۳۶۴۸۴۰۲۸ ماس گرفته یا ازطریق ارسال ایمیل به آدرس 5sfmc@shirazu.ac.ir اقدام نمایند.

 همچنین بهترین راه برای اطلاع از همه‌جوانب مسابقات، رجوع به وب‌سایت مسابقات به آدرس 5th.sfmc.ir است.

مسابقات ملی مکانیک سیالات+شیراز

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه