English

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

خرید دارو در فضای مجازی، غیر مجاز است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نسبت به تهیه دارو از مبادی غیر مجاز، مانند شبکه ‌های اجتماعی و اپلیکیشن ‌های تلفن همراه، هشدار داد.

خرید دارو در فضای مجازی، غیر مجاز است

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمد جواد راعی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: ارائه هر نوع دارو در کانال های فضای مجازی و سایت ‌های فروش کالا به جز داروخانه ‌ها، غیرقانونی است و تخلف محسوب می شود.

راعی با تاکید بر اینکه داروخانه ‌ها تنها محل عرضه دارو هستند، افزود: دارو تنها باید از مسیر رسمی زنجیره تامین دارو به دست مصرف‌ کننده و بیمار برسد و فروش دارو هر جایی غیر از داروخانه، غیر قانونی بوده و غیرمجاز محسوب می ‌شود و به هیچ عنوان مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تبلیغات وسیع برخی دارو‌ها با عناوینی مانند «دارو‌های موثر هندی و پاکستانی» که از سوی سایت‌ ها تبلیغ و در شبکه ‌های اجتماعی منتشر می‌ شود، بیان کرد: مردم و بیماران باید توجه داشته باشند، دارو‌هایی که از طریق مبادی غیرمجاز عرضه می ‌شوند، ممکن است تقلبی بوده و اصلا دارو نباشد و یا فاقد ماده مؤثره باشد.

راعی با بیان اینکه تولید و تامین دارو مسیر مشخصی دارد، ادامه داد: تامین ماده اولیه و بررسی فرمولاسیون آن در فرآیند تولید و تامین دارو زیر نظر سازمان غذا و دارو انجام می شود و پس از آن مجوز توزیع و عرضه به شرکت‌ های پخش دارویی داده می شود و اصالت دارو و مجاز بودن آن، زمانی تضمین می ‌شود که پس از طی این مسیر مشخص و تعیین شده، بیمار داروهایش را از داروخانه دریافت کند.

او تاکید کرد بیمارانی که دارو‌ را از طریق فضای مجازی، سایت‌ها و سایر مبادی غیرمجاز تهیه می کنند، معمولا بدون نسخه پزشک و مشاوره ‌های دارویی اقدام به مصرف داروها می کنند که این معضل باعث خلل در نظام سلامت است و عوارض متعددی برای مصرف کنندگان به وجود می آورد و تضمین‌ کننده اینکه بیمار داروی ایمن و بدون عوارض جانبی غیرمعمول مصرف کند، این است که بیمار دارو را تنها از داروخانه تهیه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه