English

استاندار کردستان:

تعیین تکلیف بازارچه‌های موقت مرزی کردستان ضروری است

یکی از اقداماتی که می‌تواند نقش بسیار جدی در کنترل قاچاق داشته باشد، تعیین تکلیف و بازگشایی بازارچه‌های موقت مرزی بوده که البته در حال پیگیری است.

تعیین تکلیف بازارچه‌های موقت مرزی کردستان ضروری است

خبرگزاری موج کردستان؛ اسماعیل زارعی‌کوشا در اولین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در سنندج اظهار کرد: تعیین تکلیف بازارچه‌های مرزی و بازگشایی آن، باعث تجمیع انرژی دستگاه‌ها در مرز برای ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد.

وی به تعطیلی بازارچه‌های مرزی طی سال‌های قبل اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث شده است فشار مضاعفی به مرزنشینان از لحاظ معیشت و همچنین به مرزبانی وارد شود؛ چراکه نیروهای مرزبانی جدا از وظیفه ذاتی خود که حفاظت از مرز است، ناچارند کجدار و مریز با قاچاق نیز مقابله کنند که با چالش‌هایی نیز مواجه می‌شوند.

استاندار کردستان از دبیر کمیسیون مقابله با قاچاق کالا و ارز استان خواست با همکاری دستگاه‌های مرتبط، علت تعطیلی بازارچه‌های مرزی، دلایل و مستندات قوی برای بازگشایی آن را ارائه دهند تا دغدغه مرزنشینان و اشکالات موجود برطرف شود.

زارعی کوشا به پیگیری بازگشایی بازارچه‌ها در سال گذشته و روزهای اخیر اشاره کرد و ادامه داد: کمیسیون باید امسال برنامه عملیاتی آماده و هدفی مانند بازگشایی مجدد بازارچه‌ها یا ساماندی مرزها را انتخاب و روند اجرای آن را پیگیری کند.

ضرورت توجه به مقابله با قاچاق ارز، ایجاد شعبه ارزی بانکها در مرز سیرانبند و کنترل نظم در پایانه‌ها پیش از نقطه صفر مرزی از دیگر نکاتی بود که استاندار کردستان بر آن تاکید کرد.

استاندار کردستان یادآور شد: فعالیت منطقه آزاد تجاری جدی‌تر شده و طی روزهای آینده تصمیم‌هایی در دولت راجع به هیات مدیره و مدیرعامل گرفته خواهد شد و کار به صورت رسمی شروع می‌شود.

علی خداویسی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در این نشست با بیان اینکه بحث ریشه‌کنی و پیشگیری بر مقابله اولویت دارد، افزود: این مهم نیازمند همکاری و اقدامات جدی‌ دستگاه‌های اجرایی و متولی است.
 

کشف ۱۲ هزار راس دام قاچاق در سال گذشته

فرمانده مرزبانی کردستان نیز اظهار کرد: رویکرد ما در سال گذشته برخورد با سرباندها بود و ۲ هزار نفر در مرزها در رابطه با قاچاق دستگیر شدند.

سرهنگ محمد عارف سپهری بر لزوم هوشمند شدن کنترل مرزها تاکید کرد و افزود: سال گذشته در حوزه امنیت مرز، سال خوبی بود اما مقابله در مرز کار سختی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ نفر از سرباندهای قاچاق دستگیر شدند، پیشنهاد داد اصلاح و ساماندهی جاده‌های مرزی، هوشمند کردن و انسداد فیزیکی مرزها در دستور کار قرار گیرد.

فرمانده مرزبانی کردستان ارزش کالای قاچاق کشف شده در سال گذشته را ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۷۰۰ راس دام و سال گذشته هم در مجموع ۱۲ هزار راس دام قاچاق کشف شد.
 

ارسال ۱۱ هزار پرونده تخلف و قاچاق به تعزیرات

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان هم گفت: سال گذشته ۱۱ هزار فقره پرونده تخلف خدمات واحدهای صنفی و بهداشتی و قاچاق به تعزیرات استان ارسال شد که تنها ۷۸ پرونده آن باقی مانده و بقیه بررسی شده است.

سیدنجیم حسینی میزان وصولی این پرونده‌ها را ۸۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم ۷۱ میلیارد تومان آن مربوط به بحث قاچاق کالا و ارز و مابقی پرونده ها هم صنفی و بهداشتی بود.

استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه