English

تعهد اشتغال سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱چگونه بیش از ۱۳۹ درصد محقق شد

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای در خصوص تحقق بیش از 139 درصدی تعهد اشتغال استان در سال گذشته توضیح داد.

تعهد اشتغال سیستان و بلوچستان در سال 1401چگونه بیش از 139 درصد محقق شد

به گزارش خبرگزاری موج سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان؛ متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

  1. در راستای اجرای برنامه دولت مردمی سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل توسط استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱ که در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت می‌شود، مطابق با آخرین آمار دریافتی از داشبورد تمام شماری این سامانه بیش از یک میلیون نفر خدمات اشتغال (ثبت و صدور مجوز کسب و کار، تأمین مالی طرح کسب و کار، مشاوره و آموزش مهارت برای نیروی کار و ...)، به تفکیک استان‌های کشور دریافت کرده اند. این آمار مبتنی بر کد ملی و ثبتی مبنا بوده و قابل راستی آزمایی است.
  2. در سامانه ملی رصد اشتغال کشور حدود ۱۷ هزار کاربری تعریف شده است که برای ثبت خدمات اشتغال و دسترسی به اطلاعات سامانه ایجاد شده است و رسانه‌ها می‌توانند از اطلاعات و داده‌های خدمات اشتغال ثبت شده این سامانه استفاده کنند.
  3. تعهد  اشتغال سال  1401  سیستان و بلوچستان به تعداد 28142 نفر در 8 ماهه سال 1401 توسط دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی در سامانه رصد اشتغال کشوری به ثبت رسید که این مهم تا پایان سال 1401 بالغ بر 39 هزار نفر رسید. این اشتغال بر اساس رسته های مرتبط با دستگاه و نهاد مربوطه در بخش های مختلف سه گانه اقتصادی( صنعت- خدمات – کشاورزی) است.

اشتغال بخش خدمات؛ قریب به 46 درصد اشتغال های ثبت شده توسط دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی مرتبط با بخش خدمات است که این خدمات شامل؛ رسته های سلامت، حمل و نقل، مهارت، آموزش، فناوری و ... است.

اشتغال بخش صنعت؛  قریب به 31 درصد اشتغال های ایجاد شده در بخش صنعت؛ شامل رسته های مرتبط با صنعتگران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعتگرانی که توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد حضرت امام(ره)، بنیاد برکت، بسیج سازندگی و همچنین رسته قالی بافی پس از دریافت تسهیلات همچنین اششغال های واحدهای صنعتی، تولیدی صنعت معدن و تجارت، اشتغال های  منطقه آزاد چابهار و پارک علم و فناوری را شامل می شود که در سامانه مذکور ثبت شده اند.

  1. این نکته حائز اهمیت است که اشتغال های حوزه صنعت بجز اشتغال واحدهای تولیدی و صنعتی، بیشتر مرتبط با دریافت کنندگان تسهیلات رسته هایی مشاغل خانگی است که این اشتغال ها در واقع تثبیت اشتغال لحاظ می شود و نه صرفاً اشتغال جدید. چرا که مقوله "مشاغل خانگی" به نوعی به عنوان کمک یار معیشت خانواده تلقی می شود.

اشتغال بخش کشاورزی؛ قریب به 13 درصد اشتغال های ثبت شده مرتبط با بخش کشاورزی است که توسط دستگاههای جهاد کشاورزی، شیلات، تعاون روستایی، منابع طبیعی و آبخیزداری، دامپزشکی، امور عشایر و ... در رسته های مرتبط با بخش کشاورزی ثبت سامانه رصد اشتغال شده اند که گاهاً برخی از این رسته ها در حوزه مشاغل خانگی لحاظ می شود.

اشتغال بخش عمرانی؛  قریب به 10 درصد اشتغال های ثبت شده توسط دستگاهای پروژه محور، مانند راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، آب منطقه ای، آب فاضلاب، شرکت برق منطقه ای، توسعه و نوسازی مدارس و ... ثبت سامانه مذکور شده است.

  1. اشتغال ایجادی صرفا در حوزه بخش خصوصی است و در خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی، تنها از طریق آزمون های سازمان اداری استخدامی امکان پذیر است و این اداره کل هیچگونه اختیاراتی در این زمینه ندارد. البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راه اندازی سامانه "جستجوی شغل" به نشانی https://shoghl.mcls.gov.ir/portal این امکان را برای فارغ التحصیلان فراهم کرده است تا شغل مورد نیاز خود را پیدا کنند. همچنین نقش پارک علم و فناوری و مراکز رشد در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی حائز اهمیت است.
  2. با توجه به رویکرد جدید در تسهیل صدور مجوز‌های فعالیت کسب و کار خانگی و حذف امضا‌های طلایی و بهبود کسب و کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال گذشته، پنج هزار و 875 مجوز در بخش مشاغل خانگی سیستان و بلوچستان صادر شده است.
  3. "برنامه نظام پایش اشتغال کشور" مبتنی بر صحت سنجی داده‌های ثبتی مبنا سامانه ملی رصد اشتغال در راستای عمل به تعهدات اشتغال بخشی و استانی، در حال اجرا است تا آمار اشتغال واقعی و پایدار به دست آید؛ پس از بررسی پیامکی، نظارت تلفنی توسط مرکز تماس پایش اشتغال کشور (با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۷۳) انجام می‌شود تا صحت دریافت خدمات اشتغال سنجیده شود؛ مهم‌ترین مرحله در نظارت حضور در کنار طرح اشتغالی و بررسی وضعیت آن است که در حال اجرا است و قرارگاه اشتغال در این زمینه فعال شده است تا در همه استان‌های کشور به کمک متخصصین مراکز مشاوره و کارآفرینی اقدام به نظارت حضوری کنند. در این زمینه نیز از سامانه هوشمند سانار استفاده می‌شود که همه فرآیند نظارت و موقعیت طرح اشتغالی و اطلاعات دیگر شفاف و سیستمی است.
  4. از آمارهای ثبت شده در سامانه  تقریباً 71 درصد تایید شده است، ضمن اینکه جزئیات اشتغال های اعلام شده توسط دستگاههای اجرایی قابل دسترسی است.
  5. رویکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغال، پول‌پاشی نبوده و نیست. به همین دلیل بوده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همان ابتدای دولت سیزدهم، اقدام به طراحی الگوی زیست بوم ملی اشتغال و سامانه رصد ملی اشتغال کرد. از سوی دیگر این دولت مهارت‌آموزی و حمایت از کارآفرینان را در صدر برنامه‌های اشتغالزایی خود قرار داده است.
  6. همچنین با تاکید استاندار سیستان و بلوچستان، در سال ۱۴۰۲ تمام دستگاه ها موظف به ایجاد اشتغال پایدار با توجه به مزیت های استان در بخش های مختلف هستند و برای تثبیت اشتغال های فصلی در حوزه راه و‌عمرانی نیز، نیازبه تعربف پروژهای جدید است که در دستور کار دستگاه های متولی قرار دارد.
  7.  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان بعنوان دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان نقش هماهنگ کننده اقدامات این حوزه را بر عهده دارد و آمار اعلامی از سوی این اداره کل، اطلاعاتی است که توسط دستگاه های اجرایی در سامانه های مورد نظر به ثبت می رسد.

 

جدول اشتغال های ثبت شده سال 1401توسط دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی

ردیف

نام دستگاه

تعداد ثبت

1

بنیاد برکت

8393

2

کمیته امداد امام خمینی (ره)

8083

3

صنعت، معدن و تجارت

6254

4

جهاد کشاورزی

3153

5

بهزیستی

2151

6

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

2079

7

شیلات

1718

8

میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری

1195

9

راه و شهرسازی

1166

10

پارک علم و فناوری

787

11

شهرداری

775

12

سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای

760

13

تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

396

14

منطقه آزاد

377

15

آب منطقه ای

305

16

ورزش و جوانان

258

17

فرهنگ و ارشاد اسلامی

207

18

آموزش فنی و حرفه ای

138

19

شرکت توزیع نیروی برق

113

20

شرکت آب و فاضلاب

112

21

آموزش و پرورش

106

22

کاریابی

61

23

شرکت سهامی برق منطقه ای

93

24

بازارچه های مرزی

86

25

بنیاد شهید و امور ایثارگران

81

26

شرکت گاز

76

27

دامپزشکی

73

28

 منابع طبیعی و آبخیزداری

72

29

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

67

30

ارتباطات و فناوری اطلاعات

49

31

امور عشایر

45

32

بسیج سازندگی

35

33

دانشگاه علوم پزشکی

21

34

تعاونی روستایی

18

35

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی

5

36

استاندارد

3

مجموع

39311

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی