English

یک فعال اقتصادی در گفتگو با موج:

چالش های بزرگ اقتصادی ماحصل نبود تفکر سیستمی در بین تصمیم گیران و تصمیم سازان است

نویسنده کتاب" سیستم سازی در کسب و کار ویژه بازار ایران" گفت: نبود تفکر سیستمی بین تصمیم گیران و تصمیم سازان را علت پیدایش چالش های بزرگ اقتصادی خواند.

چالش های بزرگ اقتصادی ماحصل نبود  تفکر سیستمی در بین تصمیم گیران و تصمیم سازان است

نوید حیدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، اظهار داشت: در زمان حاضر ایران مهد فرصت هاست و می‌توان بعنوان بزرگترین کشور از منظر  فرصت ها از آن یاد کرد زیرا  دارای یک  بازار سنتی است   و فرصت مدرنیته شدن را  در تمام شاخه های فعالیت  دارد بطوری که  هر فعالیتی که در ایران نام ببرید و در مقام مقایسه همان شغل با یک کشور مدرن در بیایید براحتی می توان تفاوت اجرای فرآیندها را ببینید و این تفاوت یعنی فرصت های محض !

وی بیان داشت: لازم است با تدوین و پیاده سازی برنامه ریزی استراتژیک، نسخه ایرانی  فرصت مدرنیته شدن برای کسب و کارها را تدوین و اجرایی کرد.

فعال اقتصادی و مشاور کسب و کار ادامه داد: کسب و کارها در ایران بر اساس پایه های علمی ایجاد نمی گردد و اکثر کسب و کارها بر اساس  تجربه ، تقلید و همکاری با افراد غیر متخصص شکل می گیردو به همین دلیل کسب و کارها در ایران تا یک مقطعی پیش می روند و پس از آن  دیگر توان ادامه دادن ندارند و این یعنی نداشتن زیر ساخت .

حیدری افزود: همین عامل باعث پیدایش یک حلقه مفقوده در کسب و کارها   شده است ،اگر دقت کنید ما کسب و کارهای بالای ۵۰سال و بالخص برند بسیار کم داریم   در صورتی که با این تمدن ما باید شاهد کسب و کارهای چند صد ساله با اندازه های جهانی باشیم .

استاد دانشگاه و نویسنده کتاب "سیستم سازی در کسب و کار ویژه بازار ایران" تصریح کرد: مشکل اصلی کسب و کارها در کشور ما این می باشد که آنها   قائم به فرد هستند و راه درمان آن  سیستم سازی است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که درگیر مشکلات ریشه ای است و مردم، کارآفرین ها و یا کاسبان تحریم محصول این مشکلات ریشه ای هستند، ادامه داد:مشکلات اقتصادی، فرهنگی، چالش های اجتماعی، نبود فرهنگ و نظام کسب و کار بومی، چالش های سیاسی و در کل مسائل کلان  نسبت به مسائل خرد بعنوان پایه مشکلات در این زیست بوم جغرافیایی است.

حیدری عدم بهره وری کسب و کارها در ایران را یک چالش عمده بازار دانست و گفت:  بدلیل وجود تورم در ایران ،کسب و کارهابا افزایش تورم بزرگ و بزرگ تر میشوند و به این کج فهمی دچار میشوند که این بزرگ شدن بهره وری است !!!  اگر روزی این تورم رفع شود  و یا اگر مشکل برجام حل  و محدودیت های اقتصادی با دنیا برداشته شود  بصورت فرضی می توانم بگویم بالای  80 درصد از  کسب و کارهای در ایران ناکارآمد خواهد شد  و آن لحظه به فکر زیر ساخت می افتند!!!

وی با بیان اینکه سیستم سازی در کسب و کار خلاصه شده  در این جمله "قبل از اینکه کسب و کار شما یتیم شود؛یتیم شدن را به آن بیاموزید" در مورد عدم وابستگی سازمان ها و واحدها به افراد هشدار داد .

این فعال اقتصادی به تثلیث حیات سیستم سازی در کسب و کار اشاره و اعلام کرد: واگذاری کارها و فعالیت ها، واگذاری تصمیم گیری ها و واگذاری نظارت سه ضلع این تثلیث حیات است.

نویسنده کتاب "سیستم سازی در کسب و کار ویژه بازار ایران" گفت: تفکر سیستمی مبحثی در سیستم سازی است که  این تفکر  تعادل سازی  بین تفکر کل نگر و جزء نگر را  برقرار می کند و یا بعبارت دیگر این بینش را به ما می دهد که ما بدانیم علت ها و معلول ها دارای یک تفکر سیستم دار هستند و درک پیوستگی موضوعات را ایجاد می کند .

حیدری تشریح کرد: در امر سیستم سازی در کسب وکارها باید به  نحوه ایجاد شغل، موضوعات استخدام و انتقال کارها،تصمیمات و نظارت به دیگران توجه کامل داشت سپس نگاه سیستم سازی را به بازاریابی، فروش و سرمایه گذاری  و در آخر مغز سیستم سازی یعنی فرآیندهای کسب و کار را بیان کرد.

نویسنده کتاب "سیستم سازی در کسب و کار ویژه بازار ایران" گفت: برای  سیستم سازی  در کسب و کارها  نیاز به بررسی جداگانه هر مورد دارد و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه پیچید  اینکه کسب و کار موردنظر در کجا قرار دارد، چه سایز و  اندازه ای از بازار را در اختیار دارد و مدل مدیریتی اون کسب و کار چگونه است باید نسخه ای متفاوتی برای آن نوشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه