English

امام جمعه شیراز تاکید کرد؛

لزوم توجه به فرهنگ شهروندی در چارچوب ایرانی اسلامی

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: آبادی فقط در بحث ساخت و ساز نیست و آباد وقتی است که آدم هایی متناسب با این ساخت و ساز تربیت کنیم و روی محور فرهنگ شهروندی که جناب شهردار هم تاکید دارند جا دارد کار کنیم.

لزوم توجه به فرهنگ شهروندی در چارچوب ایرانی اسلامی

به گزارش خبرگزاری موج فارس، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در نشست مشترک اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری ضمن تبریک به مناسبت سال نو و ایام ماه مبارک رمضان افزود: خداوند متعال در آیه ۶۱ سوره هود می فرماید "هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا"، او خدایی است که شما را از زمین بیافرید و برای عمارت و آباد ساختن آن برگماشت.ما خاکی هستیم و برخلاف ملائکه افلاکی نیستیم و از خاک و زمین هستیم.کار قشنگ انسان هم همین است که از دل خاک بر می آید اما به افلاک می رود برعکس اینکه آنها تنزل دارند ما همیشه عروج و ارتقا داریم.

آیت الله دژکام گفت: خدای متعال می فرماید در زمین شما را آفریدم و قرار دادم و از شما خواسته است که زمین را آباد کنید. "وَاسْتَعْمَرَکُمْ" یعنی خواسته خدا آبادی و عمران این زمین است.

او اظهار داشت: پروژه هایی که شهرداری در دهه فجر کلنگ زنی یا افتتاح کرد در راستای آباد کردن زمین است. 

نماینده ولی فقیه فارس بیان داشت: شیراز در بین شهرهای جهان اسمی در آبادی داشته و دارد که بایستی مراقب باشیم در شیراز بودن و مسئولیت گرفتن یک بار مضاعفی است و مثل هر جای دیگری نیست و ممکن است جاهای دیگر معمولی باشند ولی شیراز شهری است که حرف برای آبادی در دنیا داشته است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نزدیک به ۸۰۰ سال‌ست که از باغ‌های شیراز اسم می‌برند و اینکه می‌گوییم شیراز حرف دارد، بی‌دلیل به شیراز افتخار نمی‌کنیم، اظهار داشت: طبیعتا اگر ما در جایی هستیم که برای بشریت در آبادی و آبادانی حرف داشته است باید دقت کنیم که امروز چه می کنیم و برای فردا چه می خواهیم بگذاریم؟

وی گفت: هر گردشگری که به شیراز می آید شیراز را در گذشته تاریخی می بیند اما امروزِ شیراز برای نشان دادن چه دارد؟ این سوالی است که مطرح است. آیا ما ادامه دهنده راه همان شیرازی ها و همان فارسی ها هستیم؟

او با بیان اینکه در عرصه هنر حرف های بسیار خوبی داریم اما هنوز جای اینکه یک نماد باشد خالی است یعنی نمادی از دوره معاصر خودمان و شیراز معاصر را تا به امروز طراحی نکردیم گفت: به عنوان مثال در کشورهای شرق که امروزه مرکز گردشگری در دنیا شده اند مسجد آبی مالزی کار قرن جدید است و آنها قبلا حرفی برای گفتن نداشتند و قبلا شیراز شهر بوده و امروز شهرها زیاد شده است و این شهرها برای دوره معاصر حرف هایی به میدان آورده اند و ما نیز متناسب با گذشته تاریخی خود باید حرف هایی برای آینده بزنیم.

نشست امام جمعه و مجموعه شهرداری  شیراز

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه یک بعد از آبادی که مربوط به ساخت و ساز و ساختمان و به اصطلاح امکانات شهری است افزود:  همت عالی در بودجه امسال شهرداری نشان می دهد که به این سمت حرکت می کنیم و خدا هم کمک می دهد و پروژه های عمرانی با جدیت دنبال می شود و از طرفی انشاالله به عنوان نماد شیراز دوره اسلامی هم یک طراحی خوبی خواهیم داشت و به دنیا نشان می دهیم که شیرازی ها خوب طراحی می کنند و می سازند و زیبا تحویل می دهند.

امام‌ جمعه شیراز با ذکر نکته ای دیگر افزود:  شهر آباد به صرف امکانات عمرانی به معنای خاصش که ساخت و ساز است شکل نمی گیرد. آبادی را از نگاه های مختلفی باید ببینیم. یکی از جهات آبادی شهر که الحمدالله شهرداری هم شروع کرده این است که خانه های خدا در آن آباد باشد و بحث مسجد محوری مطرح است که تلاش خوبی برای آن انجام می گیرد. اما خود مسجد چطور آباد می شود؟خیلی اوقات ساختمان مسجد مدنظر قرار می گیرد در حالیکه نمازخوان مسجد است که سبب آبادی می شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به  آیه ۱۸ سوره توبه خدا می فرماید" إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ" یعنی دل زنده شهر زنده را به وجود می آورد.این شعر را همه بلد هستید که "گرچه زنده رود آب حیات است ... ولی شیراز ما از اصفهان به". شیراز دل های زنده در آن اوج را نشان می دهند. حافظ و سعدی به زنده دلی معروف بودند و این زنده دلی را به عنوان یک ویژگی این شهر باید پاس بداریم.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری باید فرهنگ مربوط به شهرمان و این زنده دلی و حال معنوی را پاس بدارد. در شهر قدم بزنید آن حس و حال را که از قدیم داشته امروز هم دارد و باید آن را رشد دهیم.

آیت الله دژکام خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم که مدیریت چنین شهری به ما سپرده می شود که هر گردشگری که همه جای دنیا را هم که بگردد بگوید هیچ کجا شیراز نمی شود چون شیراز این حال را دارد وگرنه ساختمان های زیباتر و برافراشته تر از ساختمان های شیراز در جای جای دنیا وجود دارد یا کاشی کاری به معنایی که در شهرهای دیگر هست اینجا نمی بینید ولی یک چیزی در مساجد تاریخی این شهر هست که ملت را از داخل و خارج کشور به اینجا می کشاند. آن حالی که اینجا داشتند و زنده دل ها، آن آبادی واقعی است.

امام جمعه شیراز گفت: حضرت جبرئیل فرموده شب‌ها که از آسمان به زمین نگاه می‌کنیم خانه‌هایی نورانی است. جایی که قرآن و نماز شب خوانده می‌شود نور می‌دهد و در این ماه که ماه نزول قرآن محسوب می‌شود، در این شهر خانه‌های نورانی بسیار است؛ در حالیکه خیلی پیدا نیست، اما باورمان نشود که چهره شهر را چیز دیگری نشان دهند.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه آبادانی شهر خواسته خداوند است، گفت: آبادی شیراز به لحاظ فیزیکی و معماری که شروع می‌شود در این قسمت اوج می گیرد و جلوه معنویت دل حافظ‌ها و سعدی‌ها هست که جاذبه دارد و باید تلاش کنیم نه تنها محفوظ بماند بلکه افزایش یابد.

وی اظهار داشت: در روزهای اول سال تعمدا به بافت تاریخی شهر رفتم چون بالاخره وظایفی به عهده داریم. وقتی گردشگران و مهمان های این شهر به زادگاه خود برمی گردند باید از فرهنگ و معنویت شیراز چیزی توشه راه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: اگر کار غیر فرهنگی زیاد شده است خود شیراز باید فکری برای این قضیه کند چون رهبری فرمود شما قله فرهنگ هستید البته خیلی کارهای پاکیزه ای امسال انجام شد که در چهارچوب کاملا فرهنگی و مبادی آداب بود. آداب را نباید به بهانه اینکه طرف مقابل بی ادبی می کند زمین بگذاریم.

وی گفت: آبادی فقط در بحث ساخت و ساز نیست و آباد وقتی است که آدم هایی متناسب با این ساخت و ساز تربیت کنیم و روی محور فرهنگ شهروندی که جناب شهردار هم تاکید دارند جا دارد کار کنیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه علاوه بر فرهنگ خاص دینی و اسلامی ما فرهنگ شهروندی هم بسیار مهم است برای اینکه همه مهمانان ما مسلمان نیستند افزود: اما چهارچوب فرهنگ شهروندی را باید بدانیم و آنها هم مراعات کنند. چهارچوب دارد و نمی شود هر کاری دلشان خواست انجام دهند و دیدگاه خود را به ما تحمیل کنند. در آن چهارچوب کار کنیم که ظرفیت های خوبی موجود است و در حیطه فرهنگ خاص ایرانی اسلامی خودمان حرف های ارزشمندی شما در شیراز دارید که انشاالله همه با هم کمک می دهیم تا به نتایج مطلوب برسیم.

آیت الله دژکام در پایان گفت: در قسمت هایی از کار هم گروه های قرآنی باید به میدان بیایند. در کار قرآن آداب گذشته را فراموش نکنیم و دست کم نگیریم در حالیکه همین هاست که بچه ها را علاقه مند می کند یعنی آیین هایی که در ابتدای شروع قرآن و در پایان ختم قرآن انجام می شود را انجام دهیم چون با همین آیین ها کودکان حس می گیرند و در ذهنشان می ماند و اینگونه به نسل بعد منتقل می شود و این آیین ها را احترام بگذاریم، تجلیل کنیم و انشالله رشد دهیم که تولیدات این دوره جدید تمدن ایرانی و اسلامی ما به ذخیره قبلی اضافه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه