English

فعالیت شبانه‌روزی اکیپ‌های کنترل کیفیت آب در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم از رصد و پایش شبانه‌روزی شبکه آبرسانی استان در ایام نوروز خبر داد و گفت: اکیپ‌های کنترل کیفیت و سلامت آب و آزمایشگاه آب و فاضلاب قم در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ فعال هستند.

فعالیت شبانه‌روزی اکیپ‌های کنترل کیفیت آب در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری موج قم، حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در گفت‌وگویی اظهار داشت: با توجه به ایام نوروز، موضوع پایداری تامین آب به عنوان یک اصل برنامه‌ریزی شد و در طول این مدت با حضور مدیران به صورت کشیک سیستم‌های آب حتی در روزهای تعطیل پایش می‌شود.

وی اظهار داشت: تامین آب به لحاظ کمی و کیفی در ایام نوروز، وجود دارد؛ رصد شبکه آبرسانی به صورت برخط شبانه روزی انجام می‌شود؛ اکیپ‌های کنترل کیفیت و سلامت آب و آزمایشگاه ما فعال است و روزانه با نمونه‌برداری از بخش‌های مختلف شبکه آب، رصد صورت می‌پذیرد.

وی بیان کرد: در بخش حوزه روستایی نیز آب به صورت باکیفیت و کافی توزیع می‌شود و الحمدلله مشکلی تا نون در این زمینه و روستاهای اطراف قم نداشته‌ایم.

وی با اشاره به آمادگی همکاران این اداره کل در خصوص فاضلاب است، گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فاضلاب شهری دچار فرسودگی است، نگرانی‌های مستمر و مداومی را برای ما به همراه دارد که خوشبختانه تا به امروز هیچ مشکلی رخ نداده و البته تیم‌های عملیاتی ما در آماده‌باش هستند تا در صورتی که اگر حادثه‌ای پیش بیاید، سریعا اقدام به رفع حادثه کنند.

بختیاری با تاکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب استان قم وابسته به تعطیلات نیست، مطرح کرد: خدمات این شرکت به صورت مستمر ادامه دارد و حضور زائران و مسافران نوروزی فعالیت بخش‌های مختلف شرکت آب و فاضلاب را بیشتر کرده و الحمدلله خدمت‌رسانی‌ها در این عرصه مناسب ارزیابی شده‌است.

وی تصریح کرد: وضعیت آب قم نیز مشابه بسیاری از استان‌های کشور بیانگر بحرانی بودن آن است؛ قم دارای اقلیم گرم و خشک بوده و یک استان کویری محسوب می‌شود و از دیرباز برای تأمین آب مردم استان، بحران کمبود منابع آبی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در چند دهه گذشته با تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی و ، گسترش شهرنشینی، ارتقاء سطح رفاه و بهداشت، توسعه صنعت و کشاورزی و....مشکلات فراوانی برای تأمین آب پایدار وجود داشته، افزود: با کاهش کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی، اقداماتی همچون احداث سدها، خطوط انتقال، تأسیسات، مخازن و تصفیه‌خانه‌های آب و به عنوان آخرین راه‌حل، انتقال آب از فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری با هزینه‌های هنگفت انجام شده‌است.

وی اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد نیاز آبی استان از خارج از استان تأمین می‌شود و در شرایط کنونی همچنان با افزایش مصرف، این میزان آب ورودی به استان نیز پاسخگویی نیاز آبی استان نیست.

بختیاری تصفیه فاضلاب استان را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب دانست و گفت: استفاده از پساب در بخش صنعت، کشاورزی و فضای سبز و بازچرخانی آب خاکستری و استفاده در مصارف خانگی، تا حد قابل ملاحظه‌ای مشکلات تأمین آب را در سطح استان مرتفع می‌نماید.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و ازآنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد به‌وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.

سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه