English

بودجه سال آینده شهرداری شیراز با رقم ۲۳هزار و‌ ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد

در نشست خبری مشترک رئیس و اعضا شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز با موضوع تشریح بودجه ۱۴۰۲، بودجه سال آینده شهرداری شیراز با رقم ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد.

بودجه سال آینده شهرداری شیراز با رقم ۲۳هزار و‌ ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس، شهردار کلان شهر شیراز در نشست خبری مشترک با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر با موضوع تشریح بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به تصویب بودجه سال آینده شهر شیراز با رقم ۲۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر تصریح کرد: پیشنهاد شهرداری شیراز برای بودجه سال آینده ۲۱ هزار و یکصد میلیارد تومان بود که با توافق شورا این بودجه با افزایش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی روبرو و با رقم ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان  مصوب شد. 

محمدحسن اسدی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری شیراز در سال گذشته با افزایش ۳۰۰ درصدی نسبت به سال قبل با متمم به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومانی مصوب شد گفت: با توجه به شرایط موجود تمام تلاش خود را بکار می گیریم تا مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومانی را به صورت کامل محقق کنیم.

اسدی درباره جزییات کارنامه دخل و خرج شهرداری در سال آینده تشریح کرد: ۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان یعنی ۱۷.۶ درصد بودجه جاری، ۱۸ هزار و و ۸۱۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۰ درصد شامل بودجه عمرانی است.

شهردار شیراز درپاسخ به این پرسش که چند درصد از بودجه از محل درآمدهای پایدار است و اینکه تنها راه درآمدهای پایدار از محل عوارض عبور می کند خاطر نشان کرد: کمتر از ۳۶ درصد از کل بودجه سهم عوارض است و ۶۴ درصد تامین منابع مالی بودجه از محل های غیر از عوارض است.

او با اعلام این خبر که بعد از چهار دهه مجلس فعلی، قانون درآمد پایدار را مصوب کرده است اضافه کرد: با تصویب این قانون، تحول خوب و اساسی در کلان شهرها از جمله شهر شیراز رقم خواهد خورد.

به گفته اسدی بر طبق این قانون شهرداری ها مکلف شدند از گرفتن پول از مردم برای اداره شهر فاصله بگیرند و از مسیر طرح های سرمایه گذاری، ایجاد صندوق های زمین و املاک، روش های سرمایه گذاری و کارهای فرابورسی تامین مالی را انجام دهند. 

مدیر ارشد شهرداری شیراز در پاسخ به این سوال که چند درصد از بودجه در بخش حفظ و نگهداری باغ ها اختصاص خواهد یافت توضیح داد: با درآمد در نظر گرفته شده ستاد باغات به غیر از گروه یک، مجموعه باغ هایی تملک می شود تا شاهد ایجاد یک مجموعه و دهکده گردشگری در باغ های قصردشت باشیم.

او با بیان اینکه هر چند ایجاد تورم و افزایش قیمت ها باعث شده که باغداران کمترین استقبال را از فروش باغ نسبت به قیمت ارزیابی داشته باشند عنوان کرد: قیمت هایی که برای تملک ها درنظر گرفته می شود بر اساس قیمت های کارشناسان رسمی است. 

اسدی در خصوص سیاست شورا و شهرداری برای اضافه شدن به مناطق یازده‌گانه شهرداری شیراز گفت: سیاستی نداریم که منطقه جدیدی به شهر شیراز اضافه شود و البته حد و مرز بعضی مناطق اصلاح می شود.

شهردار شیراز درباره بازنشستگی نیروهای شهرداری شیراز و تازه نفس کردن این مجموعه با نیروهای جوان تصریح کرد: شهرداری لایحه ای به شورای شهر ارایه کرد تا با یکسری فاکتورهای تشویقی برای نیروهایی که دارای شرایط بازنشستگی هستند تهیه شود و در این مسیر شاهد بازنشسته شدن تعدادی از افراد واجد شرایط در شهرداری هستیم، اما گفتن این نکته ضروری است که به دنبال بازنشستگی اجباری نیستیم و بازنشستگی با توافق انجام خواهد شد، چرا که تجربه افراد در تمام رده های شغلی شهرداری برای ما مهم است.

اسدی درباره نورپردازی و ساماندهی روشنایی در برخی از محورها نیز با قبول این نکته که بعضی از نورپردازی ها مورد مطلوب ما نیز نیست عنوان کرد: به دلیل سرقت برخی کابل های برق یکسری اختلال ایجاد شده است که برنامه ریزی شهرداری رفع این موارد و تامین روشنایی مناسب با همکاری شرکت توزیع برق در تمام معابر است.

شهردار شیراز همچنین از فازهای بعدی جهش عمرانی در بخش روسازی و زیر سازی آسفالت و مناطق محروم صحبت کرد و گفت: باور و اعتقاد شهرداری در کنار اقدامات توجه به مباحث تعمیرات و نگهداری است. 

اسدی درباره سؤال مطرح شده با عنوان عدم توجه به مسایل فرهنگی در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در افزایش بودجه هیچ ردیفی مانند مباحث فرهنگی روبرو نبوده است بطوری که بودجه فرهنگی با ۲۴۹ درصد رشد، بیشترین درصد را در میان ردیف های بودجه در سال آینده دارد.

اسدی همچنین از آمادگی شهرداری شیراز برای اعلام میزان بدهی به پیمانکار، اوراق و دیون های دوره های مختلف شهرداری خبر داد و گفت: این موضوع پیشنهاد رئیس شورا برای ارائه شفاف نحوه عملکرد مدیریت شهری در برخورد با این مسئله بوده است.

 به گفته مدیر ارشد شهرداری کلان شهر شیراز طی دو ماه گذشته حدود ۲ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری پرداخت شده است هر چند که بدهی صفر کردن چندان هنر نیست و بدهی باید براساس ضوابط و ردیف بودجه و بازپرداخت ها صورت بگیرد. 

اسدی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره پروژه های گردشگری در جشنواره جهش عمرانی عنوان کرد: در افتتاح پروژه های عمرانی در جشنواره جهش عمرانی فاز اول (بوستان) قصر ابونصر افتتاح گردید و در لیست پروژه های پنجگانه سرمایه گذاری نیز در کنار تله کابین، آکواریوم، پروژه تاریخی و گردشگری برم دلک به جد دنبال می شود.

 

تصویب دخل و خرج مالی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۲ در دو بخش درآمد و هزینه ای

 

ریس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری با اشاره به دخل و خرج مالی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۲ در دو بخش درامد و هزینه ای به تصویب رسیده است گفت: لایحه بود کمتر از رقم مصوب بوده است اما در برسی کمیسیون های مختلف شورا به رقم ۲۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

مهدی طاهری با اشاره به اینکه بالغ بر۴هزار ۱۴۰میلیارد تومان هزینه های جاری سال اینده را با حدود ۱۷/۶ درصد بودجه را به خود اختصاص می دهد عنوان کرد: بودجه های عمرانی با ۸۰ درصد و رقمی بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان ۵۵۰ و میلیارد تومان بدهی عمرانی معادل ۲/۴درصد  از کل بودجه را به خود  اختصاص می دهد.

به گفته طاهری این بودجه نسبت به سال قبل با رشد ۵۳ درصدی مواجه است اما در مقایسه با متمم بودجه رشد ۳۱ درصدی را شاهد هستیم.

توجه ویژه به شهر شیراز بعنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، توجه به محلات محروم به منظور دسترسی به میانگین خدمات سطح شهر و محرک توسعه، ایمنی و تاب آوری شهری ،احیا باغ ها و توسعه فضای سبز، توسعه پروژه های هوشمندسازی در شهر به منظور تسهیل ارایه خدمات، مدیریت هزینه در شهرداری با در نظر گرفتن بودجه جاری بدون تغییر در مبنای حقوق و دستمزد ،اهتمام به پرداخت بدهی معقوق شهرداری بخصوص در بخش عمرانی و استفاده از ظرفیت درآمد پایدار و کاهش وابستگی به وام و اوراق محورهای هشتگانه ای بود که ریس شورای اسلامی شهر شیراز از انها بعنوان سر فصل های بودجه سال آینده یاد کرد.

 طاهری با بیان اینکه شیراز راه طولانی را در پیش دارد و بودجه یکساله نمی تواند پوشش همه نیازهای شهر شیراز و عقب ماندگی سنوات گذشته را جبران کند اظهار امیدواری کرد با گام های شورا و دستگاه های خدمات رسان شیراز به نقطه مطلوب برسد.

او در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اختصاص بودجه به مباحث فرهنگی تصریح کرد: سهم بودجه اجتماعی و فرهنگی شهرداری شیراز در سال آینده ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و صرفا بعنوان موضوعات اجتماعی و فرهنگی  پرداخت می شود. 

ریس شورای شهر شیراز معتقد است بالغ بر ۴ هزار۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به کالبد و شهرسازی است و ۲هزار ۷۰۰میلیارد تومان مربوط به محیط زیست و خدمات شهری است و ۷ هزار ۳۵۰میلیارد تومان خدمات حمل و نقل است.

او درپاسخ به سوالی درباره نور پردازی های سطح شهر تصریح کرد: بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان برای اصلاح و نور پردازی ها برای پل های عابر پیاده شهر  اختصاص دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر از ایجاد بانک زمین بعنوان یکی از تغییرات اساسی در شهرداری شیراز خبر داد و گفت: سنوات قبل از محل زمین برای تهاتر و تامین بودجه استفاده میشد که امسال با یک تغییر با عنوان ایجاد بانک زمین، املاک بزرگ و ارزان قیمت بعنوان ثروت شهر توسط شهرداری خریداری می شود که رقم خرید زمین در بودجه سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

او به شهردار شیراز پیشنهاد داد که جدولی از دیون، تسهیلات شهرداری در دوره های  شش گانه مختلف مستند و منتشر نماید چرا که این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است. 

 

سهم درآمدهای پایدار در سال آینده با سال قبل  ۱.۲ درصد افزایش داشته است

 

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست مشترک درباره جزییات بودجه و مقایسه با سنوات قبل و موضوع درآمدهای پایدار گفت: سهم درآمدهای پایدار در سال اینده نسبت به سال قبل  ۱.۲ درصد افزایش داشته است که این افزایش نسبت به متمم بودجه است و نسبت به اصل بودجه بیشتر از ۳ درصد افزایش دارد. 

سید ابراهیم حسینی با اشاره به اینکه در بودجه سال گذشته حدود ۳۸ درصد بودجه هزینه جاری بوده است تصریح کرد: در بودجه سال اینده شیراز سهم بودجه های جاری ۱۷/۶درصد است که نسبت به متمم بودجه سال جاری شهرداری  ۲/۳ کاهشی بوده است.

او از تلاش شوراییان برای کاهش هزینه های جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: هدف شوراییان این است که اصل بودجه به مسایل عمرانی و زیر ساختی اختصاص پیدا کند.

ریس کمیسیون برنامه و بودجه شورا عنوان کرد: بعد از تایید بودجه توسط استانداری و فرمانداری کلیات و جزییات روی سایت شورا برای دسترسی عموم قرار می گیرد.

برنامه محور بودن بودجه را حسینی از ویژگی های بودجه سال آینده شهرداری دانست و تصریح کرد: هیچ کد هزینه ای  در بودجه عمرانی وجود ندارد که کد برنامه نداشته باشد پس مهمترین شاخص بودجه سال ۱۴۰۲ این است.

او ادامه داد: بودجه شهرداری شیراز در سال اینده براساس سیاست های شورا است بطوری که ۳درصد بودجه در بخش محله محور و محرومیت زدایی هزینه خواهد شد و تا آخر اردیبهشت ماه سال اینده نحوه دستور العمل آن مشخص می شود علاوه بر آن در برنامه  ۱۵ درصد فعالیت های فرهنگی و آسیب های اجتماعی در محلات محروم است.

حسینی همچنین از تهیه و تصویب سند ارتقای جایگاه شهر شیراز به جایگاه سومین حرم مطهر  کشور در سال آینده خبر داد.

او از اختصاص هزار ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه برای اختصاص خرید زمین و بانک زمین خبر داد و گفت: با ایجاد بانک زمین امکان اجرای طرح تفصیلی شهر و تملک ها وجود دارد از سوی دیگر خرید زمین برای ایجاد ثروت شهر نیز دنبال می گردد تا سیاست شورا و شهرداری برای کسب درآمد دنبال می گردد.

حسینی تصریح کرد: در بودجه سال آینده شهرداری شیراز بالغ بر هزار میلیارد تومان برای تملک باغات گروه پنج باید هزینه گردد که در بودجه پیش بینی شده است که درآمد و هزینه ها در حوزه باغ ها  معادل هم درنظر گرفته شده است.

حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان  

حسینی در پاسخ به این پرسش که سیاست شورا و شهرداری در قبال نیروهای که در شهرداری در آستانه بازنشستگی هستند خاطر نشان کرد: یکی از سیاست های شورا و مدیریت شهری در حوزه بازنشستگان و آوردن نیروهای جوان این است که شرایط را برای این امر فراهم کنیم که در بودجه سال آینده شهرداری باید و حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان اختصاص دهند و در هزینه جاری ردیف های خاص برای نیروهای توانمند  پیش بینی شده است.

او ادامه داد: یک مسئله در بودجه وجود دارد این است که به حقوق و مزایا را می گوییم جاری و مابقی را عمرانی می گوییم در حالی که فعالیت های فرهنگی نیز در حوزه عمرانی  جا می گیرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تصریح کرد: بیشترین افزایش بودجه در سال ۱۴۰۲ مربوط به حوزه فرهنگی است که به عناوین و اشکال مختلف شورا و شهرداری روی حوزه فرهنگ تاکید دارند هر چند که نباید تصور کرد بودجه های فرهنگی صرفا پول هایی که در سازمان فرهنگی تزریق می شود نیست.

 

جهش قابل توجه بودجه در بخش خدمات شهری و محیط زیست 

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از جهش قابل توجه بودجه در بخش خدمات شهری و محیط زیست خبر داد و گفت: درحالی در سال قبل بودجه این بخش ۱۶۰۰ میلیارد تومان بود که در بودجه سال آینده با هزار میلیارد افزایش به ۲۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که از بودجه یعنی ۱۳۰۰ میلیارد صرف حفظ، تقویت و توسعه زیر ساختهای خدمات شهری می گردد.

صرف ساخت تصفیه خانه های محلی ،کلنگ زنی جدید تصفیه خانه های دیگر در چند روز آینده و دو تصفیه خانه دیگر در سال اینده با اعتبار ۲۱۵ میلیارد بخش دیگری از سهم بودجه بود که زارعی به آن در بخش بودجه محیط زیست و خدمات شهری به آن پرداخت.

مسعود زارعی ادامه داد: تجهیز و نوسازی بخشهای دیگری از واحدهای خدمات شهری از جمله خرید نردبام ۵۶ متری آتش نشانی با ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار، ساخت مخازن بتنی برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز در همه مناطق و ساخت خط سوم سورتینگ و تکمیل المانهای ورودی شهر از دیگر محلهای هزینه کرد بودجه این بخش است.

 

تکلیف جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای سال آینده

 

 رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: در بودجه سال آینده شیراز معادل بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومانی، تکلیف سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.

علیرضا اسکندری ادامه داد: در بودجه سال جاری شهرداری یکی تکلیف ۱۸ هزار میلیارد تومانی بودجه که محقق شد و یک تکلیف بالای ۱۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری را نیز با پروژه هایی مانند میدان میوه و تره بار، آکواریوم، پارک آبی، خیابان غذا، با حضور بخش خصوصی محقق شد.

وی افزود: امسال برای اولین بار رقم مناسب برای تقویت بانک زمین در بودجه پیش بینی شده تا شهرداری جهت سرمایه گذاری نسبت به خرید زمین اقدام کند، با این کار ایرادی که همیشه شهروندان و اصحاب رسانه در خصوص شهر فروشی به شهرداری داشتند نیز برطرف می‌شود. 

او ادامه داد: در این بانک اگر ساختمانی و زمینی فروخته می شود جایگزین می شود و این یک سرمایه گذاری برای آینده شهر است، البته به شرطی که اگر شهرداری ملکی را می فروشد از محل درآمد آن باید خرج حوزه عمرانی گردد نه هزینه جاری.

 

تهیه سند محرومیت زدایی برای هدف بخشی به فعالیت ها 

 

سیده مریم حسینی رییس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز نیز درباره تهیه سند محرومیت زدایی برای هدف بخشی به فعالیت ها گفت: برای تهیه سند محرومیت زدایی از بهمن سال ۱۴۰۰ کار شروع شده است  و از اول سال ۱۴۰۱ معاونت برنامه ریزی کار را آغاز کردند و شاخص ها و چهار چوب ها تهیه شده است.

او ادامه داد: در بهارسال آینده سند محرومیت زدایی ۴۰ محله را رونمایی خواهیم کرد و شاهد سند کامل و جامع درباره محرومیت زدایی خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه