English

شهردار اصفهان مطرح کرد:

آمادگی اصفهان برای تعامل با اعضای موسسه فرهنگی اکو

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه می‌توان تعاملات مشترک بیشتری میان اصفهان و کشورهای عضو اکو در زمینه‌های فرهنگی برقرار کرد، گفت: آماده میزبانی از نشست اعضای موسسه فرهنگی اکو در اصفهان هستیم.

آمادگی اصفهان برای تعامل با اعضای موسسه فرهنگی اکو

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، علی قاسم‌زاده در دیدار با «مرادجان بوری‌بایف»، رئیس موسسه فرهنگی اکو درباره ظرفیت‌ها، امکانات و همکاری‌های مشترک فرهنگی با موسسه فرهنگی اکو به گفتگو نشست.

وی با اعلام اینکه شهرداری اصفهان برای کمک به موسسه فرهنگی اکو در هر زمینه‌ای آمادگی دارد، گفت: فصول فرهنگی مشترک زیادی میان ایران و کشورهای عضو اکو وجود دارد که نوروز یکی از آنهاست.

شهردار اصفهان با اشاره به تسلط رئیس موسسه فرهنگی اکو بر ادبیات کهن فارسی تأکید کرد: به‌طور قطع می‌توان تعاملات و ارتباطات مشترک بیشتری میان اصفهان و کشورهای عضو اکو در زمینه‌های فرهنگی برقرار کرد که برگزاری بزرگداشت‌های مفاخر فارسی‌زبان از جمله آنهاست، چنانکه اصفهان نیز آماده میزبانی از نشست اعضای موسسه فرهنگی اکو است.

این مقام مسئول افزود: لازم است به‌منظور بررسی ظرفیت‌های موجود در موسسه فرهنگی اکو و برقراری ارتباطات بیشتر برای هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن رویدادهای مختلف فرهنگی به‌طور مشترک با این موسسه، هیئتی از اصفهان به مقر دائمی مؤسسه فرهنگی اکو در تهران برود و بررسی دقیق و جامعی در این رابطه انجام دهد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در این دیدار ضمن اشاره به سابقه ارتباط دیرینه ایران و تاجیکستان و تمدن و فرهنگ مشترک میان دو کشور و با تأکید بر ظرفیت‌های فوق العاده‌ای که در منطقه و میان کشورهای عضو اکو حاکم است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ کشور عضو اکو هستند اما تنها پنج کشور در مؤسسه فرهنگی اکو عضویت داشته و در عرصه‌های مختلف فرهنگی با یکدیگر ارتباط دارند.

مرادجان بوری‌بایف رسالت خطیر مؤسسه فرهنگی اکو را تقویت روابط فرهنگی و حراست از میراث‌ فرهنگی کشورهای عضو دانست و افزود: مؤسسه فرهنگی اکو در تعامل با سفارتخانه‌های کشورهای مختلف فعالیت‌های چشمگیری دارد، اما تمایل داریم در راستای شناساندن فرهنگ غنی ایران زمین و به طور ویژه کلان شهر اصفهان بیشتر فعالیت کنیم.

او با تأکید بر اینکه امروز روابط فرهنگی خوبی میان کشورهای منطقه با ایران برقرار است، خاطرنشان کرد: معرفی صحیح اصفهان می‌تواند زمینه همکاری مشترک با مؤسسه فرهنگی اکو را فراهم کند و این مؤسسه آماده است برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های زیبای شهر اصفهان برای دیپلمات‌ها و کشورهای عضو اکو اقدام کند.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو میزبانی اصفهان از اعضای مؤسسه فرهنگی اکو و کشورهای عضو آن را نیز فرصت مغتنمی برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری و امکانات اصفهان به مردم جهان دانست و گفت: طراحی تورهای گردشگری اصفهان ویژه دیپلمات‌ها و اعضای اکو توسط شهرداری نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

بوری‌بایف خاطرنشان کرد: طراحی بخشی ویژه در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان برای کشورهای عضو اکو نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

او استقرار مؤسسه فرهنگی اکو در تهران را فرصت مغتنمی برای تقویت تعاملات و مراودات فرهنگی دانست و گفت: امروز همه امکانات و تجهیزات مؤسسه فرهنگی اکو می‌تواند به منظور برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی در اختیار شهرداری اصفهان باشد.

به گفته بوری‌بایف، مؤسسه فرهنگی اکو دارای کتابخانه با 6 هزار جلد کتاب است و می‌تواند زمینه ای برای همکاری با کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان باشد.

او برگزاری بزرگداشت‌ برای مفاخر ایران، شناخت مردم، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، تعاملات علمی و تقویت گردشگری سلامت و مذهبی میان کشورها را از دیگر زمینه‌های مشترک برای این همکاری دانست.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: هم‌زبانی ایران با رئیس مؤسسه فرهنگی اکو به عنوان یک شهروند تاجیکستانی می‌تواند یک فرصت مغتنم باشد.

شاهمرادی با اعلام اینکه شهرداری اصفهان چندین محور را به منظور برقراری ارتباط بیشتر با مؤسسه فرهنگی اکو در نظر دارد، ادامه داد: برگزاری هفته فرهنگی کشورهای عضو اکو در اصفهان، طراحی و برگزاری برنامه‌های ورزشی مشترک و ارتباطات کتابخانه‌ای با کشورهای عضو اکو از جمله این محورها است.

وی افزود: تبادل کتاب‌ و منابع علمی به صورت دیجیتال، همنشینی و ارتباط هنرمندان باسابقه با یکدیگر در حوزه‌هایی همچون موسیقی و ادبیات و برقراری ارتباطات علمی میان اصفهان با کشورهای عضو اکو از دیگر موضوعات مورد تأکید است.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشی بین‌المللی کودکان و نوجوانان «پوپک» در راستای اجرای رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی مشترک میان اصفهان و کشورهای عضو اکو تأکید کرد: این رویداد می‌تواند در رابطه با کشورهای عضو اکو تقویت شود.

شاهمرادی با اشاره به وجود مفاخر و ادبای فارسی زبان بین ایران و تاجیکستان، از برگزاری نمایشگاهی برای بزرگداشت ناصر خسرو در نوروز 1402 خبر داد و اعلام کرد: این رویداد در هفته فرهنگی اصفهان نیز ادامه دارد که می‌توان در این عرصه نیز از ظرفیت‌های مؤسسه فرهنگی اکو بهره برد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز محورهای مؤثر جهت تعریف همکاری بین اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو را گردشگری، هنر و رسانه دانست و گفت: در شرایط فعلی رسانه، جراید و مطبوعات می‌توانند به عنوان یک کاتالیزور در عرصه انجام رسالت‌ها و مأموریت‌های بین شهرداری اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو عمل کنند.

سیدعلی معرک‌نژاد افزود: امروز محتواهای بسیار خوبی در زمینه شناساندن ظرفیت‌های اصفهان در ابعاد مختلف تهیه شده است که در صورت آمادگی و استقبال مؤسسه فرهنگی اکو، می‌تواند در اختیار جهانیان قرار گیرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان نیز از آمادگی وزارت خارجه جهت تسهیل هر نوع همکاری مشترک بین اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو خبر داد و گفت: می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌بدیل مؤسسه فرهنگی اکو در راستای شناساندن تمدن اصفهان به دیپلمات‌های مستقر در تهران اقدام کرد.

علیرضا سالاریان افزود: ایجاد یک غرفه صنایع دستی اصفهان در مؤسسه فرهنگی اکو نیز می‌تواند از دیگر پیشنهادها در این زمینه باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی