English

شهردار اصفهان اعلام کرد؛

۲۶۲ پروژه در سبد برنامه‌های ۳۰ محله شهر اصفهان

شهردار اصفهان بیان کرد: ۲۶۲ پروژه در این بخش‌ها، برای ۳۰ محله شهر طراحی و تعریف شده که اصلاح معابر، رفع گلوگاه‌ها، پیاده‌روسازی و ایجاد زمین ورزشی برای کودکان ازجمله آن‌هاست.

۲۶۲ پروژه در سبد برنامه‌های ۳۰ محله شهر اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، علی قاسم‌زاده در دومین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانه‌روز به احترام مردم اصفهان» با تاکید بر اینکه در سبد برنامه‌های محله‌محور، چهار پروژه عمرانی، زیباسازی، اقتصادی و کارآفرینی و فرهنگی‌اجتماعی تعریف شده، گفت: ۲۶۲ پروژه در این بخش‌ها، برای ۳۰ محله شهر طراحی و تعریف شده که اصلاح معابر، رفع گلوگاه‌ها، پیاده‌روسازی و ایجاد زمین ورزشی برای کودکان ازجمله آن‌هاست.

وی با بیان اینکه اولویت این بود که شهرداری محور و مدار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نباشد و مردم مشارکت‌کننده و برگزارکننده باشند، افزود: اگر مردم برگزارکننده برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نباشند، کارها دوام نمی‌آورد، بر این اساس شناسایی ظرفیت‌های محلی در دستورکار قرار گرفت تا رخدادها در محلات شکل گیرد. کودکان، بانوان، نوجوانان و تشکل‌های فرهنگی و سمن‌ها در محلات به‌عنوان ظرفیت‌های محلی شناسایی شدند؛ این ایده آن زمان بسیار موفق بود و شهروندان از برگزاری برنامه‌های فرهنگی‌اجتماعی در محلات بسیار استقبال کردند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌داد شهروندان تا آن زمان در برنامه‌هایی از این جنس شرکت نکرده بودند. زیرا امکانات لازم یا فرصت کافی را نداشتند که از حومه شهر برای حضور در رخداد فرهنگی و اجتماعی به مرکز شهر بیایند.

وی با تاکید بر اینکه در ادامه تحقق آن ایده، به سمت تدوین شناسنامه فرهنگی‌اجتماعی ۱۹۹ محله شهر حرکت کردیم و آن زمان محلات دارای شناسنامه فرهنگی‌اجتماعی شدند، تصریح کرد: شناسنامه محلات به‌صورت مکتوب منتشر شده است و در آن، مختصات فرهنگی و اجتماعی، قهرمانان و شخصیت‌های فرهنگی محله‌ها و فرهیختگان به‌عنوان شاخص‌هایی که هویت هر محله به‌شمار می‌روند، معرفی شدند.

لزوم توزیع عادلانه منابع در محله‌های شهر

قاسم‌زاده با بیان اینکه در جهان، نگاه محله‌محوری در مدیریت شهرها طرفداران بسیاری دارد، افزود: صاحب‌نظران در کشورمان نیز معتقد به اصلاح ساختار سیاسی شورا هستند و معتقدند باید شورای فرهنگی‌اجتماعی محله شکل گیرد و مسئولان شورای محله، شورای منطقه شوند و ۱۵ نفر از این شورا به‌عنوان شورای شهر فعالیت کنند تا این شورا برآیندی واقعی از دل محلات باشد.

وی با بیان اینکه وقتی سراغ محله می‌رویم مقیاس کوچک و مداخله و سنجش راحت‌تر می‌شود، گفت: در این فضا، امکان مشارکت مردم افزایش می‌یابد و تعلق محلی میان شهروندان که از تعلق شهری قوی‌تر است، شکل می‌گیرد و اگر محله‌ای آباد شود، سطح مشارکت شهروندان نیز افزایش می‌یابد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه نگاه محاسبه‌محوری توزیع خدمات را عادلانه‌تر می‌کند و عدالت جریان بهتری پیدا می‌کند، تصریح کرد: اگر در هر محله، پارک محلی، ورزش صبحگاهی و رخدادهای فرهنگی باشد، سفرهای درون شهری کم می‌شود و این همان توزیع عادلانه منابع است.

وی با تاکید بر اینکه در سبد برنامه‌های محله‌محور، چهار نوع پروژه شامل عمرانی، زیباسازی، اقتصادی و کارآفرینی و فرهنگی‌اجتماعی تعریف شده است، گفت: ۲۶۲ پروژه در این بخش‌ها، برای ۳۰ محله در شهر طراحی و تعریف شده است که اصلاح معابر، رفع گلوگاه‌ها، پیاده‌روسازی، ایجاد زمین ورزشی برای کودکان محلات و پارک‌های محلی ازجمله پروژه‌های عمرانی است.

قاسم‌زاده ادامه داد: در بخش پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌های متنوعی داریم که در آن‌ها به سلامت، تفریح، آسیب‌های اجتماعی و ارتقای مهارت زندگی توجه شده است. بنابراین در هر محله، با کمک مردم مسائل احصا و حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش پروژه‌های اقتصادی در محلات، معتقدیم هر خانه یک کارخانه شود، در دل خانه‌ها تولیدات شکل بگیرد و عرضه شود، ادامه داد: نیازهای محلات را شهروندان با خدمات خود تأمین می‌کنند و در این زنجیره آموزش، توانمندسازی، خلاقیت، نوآوری، آموزش تا خلق و عرضه اثر و محصول دیده شده است و بازارچه‌های محلی آخرین حلقه این زنجیره است که نشان جدید شهری محسوب می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در گذشته بازارچه‌های محلی به روش سنتی با پهن کردن بساط ایجاد برپا می‌شد، اما در حال حاضر المان‌هایی طراحی می‌شود تا در روز معبر باشد و در زمان‌های مشخص تبدیل به بازارچه محلی شود.

وی با اشاره به اینکه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مطالعاتی انجام داده که مبنای آن شعاع دسترسی به خدمات در محله‌ها است، گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز مطالعات انجام شده منجر به تدوین شناسنامه محلات شد که نتیجه هر دو بخش برای ما اسناد بالادستی محسوب می‌شد، اما به این موارد اکتفا نکردیم و مشاور و دستیاری در موضوع محلات به‌کار گرفتم که در سطح عالی اختیار دارد و به دل محلات می‌رود و با مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با مردم و مدیر منطقه و مشورت نیازهای محلات را احصا می‌کند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه نخستین بازیکده کودک به احترام مردم محروم حصه با پیشرفت ۹۰ درصدی در این محله در حال احداث است و بهمن‌ماه امسال تقدیم شهروندان می‌شود، افزود: تلاش کردیم در محله حصه دیوارهای مخروبه حذف شود، لذا با مطالعات انجام شده هنرمندان کاشی‌کار را در دل این محله شناسایی کردیم و به عنوان هویت محله دست‌مایه قرار دادیم و در این راستا دیواره‌های محله حصه مزین به هنر کاشی‌کاری شد تا محله را تغییر دهیم و شهروندان آن محله با احساس بهتری زندگی را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: اولویت ما در پروژه‌های اقتصاد و کارآفرینی محلات فعالانی هستند که به تولید می‌پردازند، اما امکان عرضه تولیدات خود را ندارند، این افراد شناسایی می‌شوند و با جذب سرمایه‌گذار یا مشارکت خیریه‌ها امکان عرضه محصول آنها را فراهم می‌کنیم.

شهردار اصفهان اظهار کرد: پروژه‌های محله محور شهر به لحاظ اجرا پیشرفت ۲۵ درصدی داشته است که پیش‌بینی می‌شود این موفقیت در سه ماه پایان سال به ۸۰ درصد برسد.

وی با تاکید بر اینکه از سال‌ها پیش به این جمع‌بندی رسیدیم که درخت کاج در فضای سبز شهر کاشته نشود و در صورت از بین رفتن، درختان جایگزین دیگری به جای آن‌ها کاشته شود، گفت: نگاه ما این است که حلقه میانی شهر یا دولتخانه صفوی را پیاده‌راه کنیم که دارای سه حلقه است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در بازدید از محله حصه مشکلات را مشاهده کردیم که بخشی از آن به شهرداری بازمی‌گردد، گفت: تلاش کردیم تا شخصیت و حس این محله تغییر کند.

وی با بیان اینکه به لحاظ امنیتی و انتظامی مذاکراتی برای این محله انجام شد و احداث کلانتری در حصه در دستور کار است، تصریح کرد: در این محله افراد کارتن‌خواب برای اسکان مشکل داشتند، لذا محل اسکان آن‌ها توسط شهرداری آماده و تحویل دستگاه متولی شد تا این افراد به آنجا منتقل شوند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: در نهایت احیای محله و هویت‌بخشی به محله که وظایف شهرداری است در حصه مورد توجه و انجام قرار گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه